Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-07-05
"Słowa się nie liczą – ważna jest mowa ciała?"

Słowa się nie liczą – ważna jest mowa ciała?

Słowa tylko w 7 procentach wpływają na komunikację między ludźmi. Pozostałe elementy to brzmienie głosu (38%) i komunikacja niewerbalna (55%).

Prawda?

Być może słyszałeś już wcześniej te słowa. Trenerzy medialni, doradcy wizerunku, konsultanci biznesowi od lat używają tych danych w prezentacjach, artykułach i książkach – mnie też kilka razy to się przytrafiło.

Ci, którzy powtarzają te liczby są w błędzie.

Bez wątpienia, nudni i monotonni mówcy nigdy nie będą mieć rzeszy fanów. Ale czy słowa rzeczywiście odpowiadają za komunikację tylko w 7 procentach? Mowa ciała ma być 13 razy silniejsza od treści wypowiedzi?

7– 38– 55

Psycholog, który stworzył słynną zasadę "7–38–55" Albert Mehrabian, nigdy nie chciał, żeby była tak wykorzystywana. Mehrabian badał zależności komunikacji werbalnej i niewerbalnej wyłącznie kiedy mówimy o swoich uczuciach, przekonaniach i postawach.

Czy to znaczy, że mówiąc o uczuciach, przekonaniach i postawach model "7–38–55" zawsze się sprawdza? Niekoniecznie.

Gdyby te liczby były prawdziwe, powinniśmy zrozumieć człowieka mówiącego w nieznanym języku w 93 procentach. A treść przekazu telewizyjnego z wyłączonym dźwiękiem powinniśmy przyswoić sobie w 55 procentach, prawda?

Inni krytykują Mehrabiana za zbyt zawężoną metodologię badania polegającą na analizie reakcji na wybrane słowa – a nie na ocenie komunikacji w prawdziwym życiu. Psychologowie nazywają to brakiem "ekologicznej wiarygodności" (ecological validity).

Więcej niż trzy elementy komunikacji

Skuteczność komunikacji zależy od setki czynników – nie tylko mowy ciała, tonu głosu i słów. Inne składniki? Autorytet mówcy, znajomość tematu przez słuchacza, zakłócenia zewnętrzne, czas rozmowy, zmęczenie, itd. Każda sytuacja jest inna i zakładanie a priori, że jakiś element zawsze dominuje nie sprawdza się w praktyce.

Na pewno w komunikacji medialnej zdarzają się sytuacje kiedy mowa ciała jest ważniejsza od słów (na przykład, komunikat o tragicznym wydarzeniu). Nie można wyobrazić sobie skutecznej komunikacji, w której treść słów nie współgra z przekazem niewerbalnym – szef, który ze spoconym czołem przekonuje pracowników, że "wszystko jest w porządku" nie może liczyć na uznanie. Ale nie można też z góry przyjmować, że słowa zawsze przegrywają z językiem ciała. Nie wierzysz? Krzyknij teraz na całe gardło: "Pali się!!!"

Trenerzy wystąpień publicznych i konsultanci przygotowujący do kontaktów z mediami – jeśli zależy im na poprawie efektywności szkoleń – powinni wykreślić trzy liczby Mehrabiana ze swoich programów. A tym trenerom, którzy doszli do tej konkluzji przede mną, chciałbym teraz z szacunkiem się ukłonić.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Arek 2012-07-13
No i właśnie o to chodzi, o czym napisał pan w ostatnim przykładzie- o spójność- krzyknij na całe gardło "pali się!" jeśli krzyknę na całe gardło, mój komunikat werbalny będzie spójny z tonem głosu i prawdopodobnie także mimiką. Jeśli natomiast będę sobie podśpiewywał wesoło pod nosem, z radosna twarzą, "pali się" same słowa nie będą miały znaczenia. "Tak, masz rację, jak zwykle" powiedziane odpowiednim (ironicznym) tonem i z odpowiednia grą ciała znaczy - "znowu się mylisz", słowa nie przekazują tu nawet 7 procent treści. Pozdrawiam.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Gazeta PRACOWNICY Relacje Klienci Media Komunikacja Google Gapa Agencje Kaczyński Firma Relations Wywiad Public Tusk Dziennikarze Reporter Reporterzy Polska Pressence Twitter Prawda Informacja Internet Klient Problem Rzecznik Praktycy Szef Dziennikarz



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Quiz skutecznego zarządzania
2. Jak "kontrolować" serwisy społecznościowe
3. Raz i dobrze, czyli jak przepraszać
4. Jak dziennikarz może sknocić artykuł
5. PRaca na akord
6. Ostatnie wrażenie
7. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
8. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
9. Eksperci PR od siedmiu boleści
10. Więcej niż 140 znaków
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl