Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-05-12
"10 podpowiedzi jak zbadać plan public relations"

10 podpowiedzi jak zbadać plan public relations

Są tacy, którzy twierdzą, że nie było jeszcze kampanii PR, która nie wyglądałaby dobrze na papierze. Kolorowe tabelki, fantazyjne wykresy, optymistyczne hasła, itd.

Każdy plan public relations – jak nowe auto wyjeżdżające z salonu samochodowego – traci trochę na wartości w chwili przelania go na papier.

Żeby utrzymać realną wartość planu, trzeba go regularnie przeglądać nie tylko pod kątem strategicznych celów biznesowych, ale także nowych okazji, wyzwań i przeszkód.

Oto 10 pytań pomagających sprawdzić wartość Twojego planu PR:

1. Jaka jest rola public relations?

Program PR musi być jasno i czytelnie osadzony w strategicznym planie marketingowym. Często public relations służy pogłębieniu i uszczegółowieniu kluczowych przesłań lub wzmocnieniu wiarygodności haseł reklamowych. W PR rzadko idzie tylko o "pozytywny wizerunek".

2. Czy w planie są uwzględnieni pracownicy i inni ważni wewnętrzni interesariusze?

Wiele planów nie obejmuje grup wewnętrznych. Szkoda, bo każdy pracownik może być pierwszorzędnym ambasadorem marki swej firmy. Za darmo. W programach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) to właśnie pracownicy grają pierwsze skrzypce. Jeżeli pracownicy i partnerzy handlowi nie znają celów i treści programu public relations, nie można ich wykorzystać do promocji. Ten kto tego nie widzi, marnuje pieniądze swojej firmy.

3. Czy jest skoordynowany z innymi elementami marketingu?

Pełna integracja nigdy nie będzie możliwa, ale każda koordynacja zwiększa wartość dodaną programu PR. Często atrakcyjne medialnie wątki pojawiają się w innych elementach planu marketingowego i czekają aż ktoś je wyłowi i wykorzysta.

4. Czy jest czas na pełny rozwój programu?

W pogoni za szybkimi efektami czasem lekceważymy rolę czasu potrzebnego do zaistnienia i pełnego ''rozwinięcia się'' tematu w mediach. Obecność w mediach to sedno prawie każdego programu PR – stąd potrzeba wygospodarowania czasu na szerokie i głębokie badanie, testowanie, monitoring i korektę. Piękno public relations polega m.in. na tym, że możemy zmienić taktykę lub zmodyfikować główne przesłanie bez generowania dodatkowych kosztów. Ale kto chce tracić na to czas?

5. Czy jest plan rezerwowy?

W części dotyczącej relacji z mediami, każdy plan powinien mieć wersję B, szczególnie kiedy plan opiera się na sezonowych zmianach lub skupia na jednym konkretnym wydarzeniu. Każdy doświadczony praktyk public relations potwierdzi, że nieprzewidziane wydarzenie (zwykle tragiczne) może zniweczyć miesiące planowania i starań – dlatego szukaj okazji do zaistnienia w mediach na wszystkich możliwych polach.

6. Czy jest elastyczny?

Każdy plan powinien być otwarty na zmiany rynkowe, wolty konkurencji i doniesienia medialne. Zdecydowana większość planów public relations funkcjonuje w dynamicznym i agresywnym środowisku medialnym – dlatego zmiana jest genetycznie wpisana w to otoczenie. Plany należy systematycznie aktualizować i poprawiać – miesięczna korekta jest – moim zdaniem – racjonalnym rozwiązaniem.

7. Czy obejmuje też plan zarządzania komunikacją kryzysową i plan utrzymania ciągłości (BCP)?

Zawsze opłaca się w spokoju i bez pośpiechu pomyśleć o potencjalnie szkodliwych scenariuszach i przygotować działania redukujące szkodliwe skutki ewentualnego kryzysu.

8. Czy realistycznie traktuje zarządzanie czasem?

Wielu klientów zbyt optymistycznie ocenia ilość czasu potrzebną do dokumentacji, planowania i zaistnienia w mediach. Jeżeli oczekujesz pierwszych efektów we wrześniu, do pracy musisz zabrać się ostro co najmniej trzy miesiące wcześniej.

9. Czy plan uwzględnia w budżecie narzędzia i usługi pomiaru efektywności?

Nowe narzędzia ułatwiają pomiar efektów i dają bardziej dokładne wyniki, ale – jak wszystko co najlepsze – najnowsze narzędzia mają swoją cenę.

10. Czy definiuje poziom sukcesu?

Większa znajomość marki? O ile większa? Więcej telefonów od klientów? Ile więcej? Większy ruch na stronie internetowej? O ile większy? Bez względu na poziom oczekiwanych wyników, wszystko musi jasno i konkretnie opisane. Obiecałem 10 podpowiedzi jak zbadać plan public relations? Jest 10 – więc mamy sukces :-)

Czy znasz aktualną wartość Twojego planu PR? Jak ją zmierzyłeś? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Praktycy Google Klienci Prawda Reporter Kaczyński Gazeta Problem PRACOWNICY Agencje Komunikacja Tusk Informacja Dziennikarz Dziennikarze Internet Wywiad Pressence Public Relations Media Reporterzy Rzecznik Szef Relacje Firma Twitter Gapa Polska Klient



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Dziwne e-maile
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
4. Anty-negatywny apel polityczny
5. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
6. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
7. Prawdziwy kryzys Toyoty
8. Co mówi Twoja twarz?
9. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
10. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl