Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-04-04
"Komunikacja z szacunkiem"

Komunikacja z szacunkiem

To zadziwiające, że komunikacja jest nadal jednym z największych wyzwań cywilizacji. Wszyscy jesteśmy niezwykle inteligentni, prawda? Nie damy sobie "wcisnąć kitu". Dlaczego zatem mamy tyle problemów ze zrozumieniem siebie nawzajem, nawet kiedy mówimy tym samym językiem?

Komunikacja. Dlatego Pressence Public Relations i nasi konkurenci nie narzekają na brak zajęcia. Z tego samego powodu "potrzebujemy" prawników do załatwienia naszych spraw przed Temidą - korzystamy też z usług negocjatorów, rozjemców i mediatorów.

Kiedy komunikacja zawodzi w rodzinie, organizacji lub państwie, niechybnie pojawiają się rozdźwięki, kłótnie i spory. Ignorowane są wzajemne interesy, a skonfliktowane strony okopują się na swoich pozycjach.

Popatrzmy jak wojna w Afganistanie poróżniła ludzi w wielu krajach. Śledztwo w sprawie samolotowej katastrofy smoleńskiej wywołało ostre spory nie tylko w Sejmie. Zmiana systemu finansowania opieki zdrowotnej psuje tyle krwi.

Kulejąca komunikacja

Komunikacja zwykle kuleje, kiedy ktoś nie słucha lub nie chce słuchać. Ta odmowa wysłuchania wynika z braku szacunku dla drugiej strony.

Komunikacja jest dwustronną wymianą informacji. Żeby przestała działać wystarczy, że tylko jedna strona odmówi współpracy. Wystarczy, że jedna strona okaże lekceważenie i brak chęci do poznania tego, co pokazuje i mówi druga osoba.

Czy ktoś słucha kogokolwiek dziś w Afganistanie? Kto słucha tego, co ludzie mówią w sklepach o wzroście podatku VAT? Czy ktoś wie ile powinna wnosić składka na ubezpieczenie zdrowotne i do czego to ubezpieczenie uprawnia?

Prosty szacunek gubi się czasem w procesie komunikacji. Być może obserwowałeś to kiedy dziennikarze ścigali z kamerami swoją kolejną *ofiarę* próbując sprowokować ją do reakcji, której potem by pewnie żałowała, ale która dałaby znakomity tytuł i rewelacyjne ujęcie. Takie partyzanckie dziennikarstwo ma się dzisiaj lepiej niż kiedykolwiek.

Prawdopodobnie dostrzegłeś też przejawy braku szacunku dla różnych wzbudzających emocje kwestii jak na przykład, genetycznie modyfikowana żywność, segregacja odpadów, zanieczyszczenie powietrza, itp. We wszystkich tych sytuacjach zanegowanie czyjejś uczciwości i podważenie dobrych intencji jest ważniejsze od znalezienia rozwiązań satysfakcjonujących obydwie strony.

Dialog w komunikacji

Dialog oparty na otwarciu, wzajemnym szacunku i respektowaniu interesów drugiej strony jest chwalebnym celem każdej komunikacji, bez względu na to jak skomplikowanej i kontrowersyjnej. Taka jest przecież filozofia *dochodzenia_do_TAK*.

Najprościej oczywiście zatkać uszy i nie słuchać oponenta. Bardzo łatwo ulec pokusie rzucania oskarżeń, pokazywania manipulacji i ignorowania faktów.

Łatwo zrzucić na drugą stronę winę za niepowodzenie w osiągnięciu kompromisu podczas, gdy to raczej wzajemna niechęć, brak umiejętności konstruktywnego słuchania i szanowania interesów drugiej strony jest przyczyną fiaska w komunikacji.

Nie nawołuję do wspólnego śpiewania przy ognisku harcerskich piosenek i zdobywania sprawności *komunikatora_wszechczasów*. Żywię jednak głęboką wiarę, że każdy z nas może przemyśleć swój szacunek - lub jego brak - do ludzi, którzy mają odmienne zdanie.

Być może przy odrobinie cierpliwości i trochę większym szacunku nasza komunikacja odzyska zachwianą równowagę. Może po prostu wystarczy na drugiej szali położyć wspólne interesy, zamiast sprzecznych. Bo wszystko zaczyna się od szacunku.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
zwiększa atrakcyjność tekstu.
pozwala chronić tożsamość informatora.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Polska Pressence Problem Dziennikarz Reporterzy Reporter Wywiad Klienci Praktycy Relacje Rzecznik Internet Google PRACOWNICY Informacja Gapa Agencje Twitter Dziennikarze Prawda Gazeta Klient Relations Media Komunikacja Kaczyński Szef Tusk Public Firma



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
3. 10 wymówek dlaczego nie chcesz pisać bloga
4. Co mówi uścisk dłoni
5. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
6. Trzy podchwytliwe zagadki dla nielotników
7. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
8. Mówisz, że pracujesz w PR?
9. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
10. 10 korzyści dla marki z komunikacji w mediach społecznościowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl