Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-01-03
"Wyzwanie PR, czyli co się stało z prawdą?"

Wyzwanie PR, czyli co się stało z prawdą?

Prawda to esencja public relations – prawda dobrze opowiedziana.

Wychowałem się w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Oglądałem jeden kanał w czarno-białej telewizji. Słuchałem jednej stacji radiowej – Wolną Europę skutecznie zagłuszał nadajnik w Gliwicach. Czytałem jedną lokalną gazetę. Nie było kablówki ani telewizji satelitarnej. Nie miałem komputera (nikt nie miał) – nie wspominając o Internecie. Mój standard prawdy opierał się na tym co powiedział w sobotnim "Monitorze" Karol Małcużyński, napisał lokalny dziennik i podało regionalne radio.

Pamiętam ludzi o radykalnych poglądach: socjalistów, komunistów, utopistów, prawicowych opozycjonistów i dwóch anarchistów. Każda z tych grup miała swoje metody komunikacji: ulotki, plakaty, broszury, otwarte zebrania, spotkania w prywatnych domach. Anarchiści używali też megafonu. Tzw. wiodąca siła narodu miała dodatkowo wszystkie media.

Jedną z pierwszych życiowych umiejętności było nauczenie się odróżniania prawdy od kłamstwa. "To kłamstwo" było nie tylko stwierdzeniem faktu – było też oskarżeniem. Kłamcom nie podawało się ręki – byli pogardzani i karani. Wyroki były surowe, bo ocena kłamstwa była jednoznaczna.

Prawda absolutna?

Prawda absolutna nie czeka za każdym rogiem. Jeżeli coś upuszczę, to zwykle spadnie – z wyjątkiem przestrzeni kosmicznej lub błyskawicznie opadającego samolotu. Koszula ma kolor groszkowy czy pistacjowy? Dzieci pochodzą od mężczyzny i kobiety – lub z probówki. Dwa plus dwa jest cztery – z wyjątkiem pewnych reakcji chemicznych kiedy równa się osiem lub nawet osiemset.

Internalizujemy standard prawdy, bo to ułatwia życie. Nie możemy codziennie wszystkiego kwestionować, bo nie bylibyśmy w stanie reagować na zmiany i podejmować najprostszych decyzji. Dlatego pewne rzeczy przyjmujemy za pewniki (czasem na słowo, czasem z lenistwa, czasem z przekory) i na nich budujemy fundamenty prywatnej filozofii, własny kod moralny, osobisty przewodnik po wszechświecie.

Wszystko to robimy nieświadomie – proces internalizowania prawdy następuje poza naszą świadomością. Fundamenty standardu prawdy opierają się na przekonaniach naszych rodziców, opiniach rówieśników, szkolnej edukacji i tym co jako "prawdę" serwują nam media.

Dzisiaj trudniej odnaleźć prawdę

Kiedy dojrzewałem trudno było znaleźć w prasie wzajemnie wykluczające się informacje i komentarze. Krajowe dzienniki, telewizja i radio mówiły mniej więcej to samo. Opisywały i tłumaczyły wydarzenia w sposób "słuszny i właściwy". Mogliśmy się nie zgodzić z mediami "głównego nurtu", ale wiedzieliśmy, że będziemy w mniejszości. Żeby to zmienić musieliśmy przekonać więcej ludzi do naszych racji. Nie tylko przyjmowaliśmy naszą wersję prawdy, ale jednocześnie sprzeciwialiśmy się oficjalnej wykładni prawdy. Negowaliśmy standard i wiedzieliśmy, że bez konkretnego działania nie ma co marzyć o zmianie tego propagandowego wzorca.

Dzisiaj mamy setki nadawców satelitarnych i kablowych. Wiele programów informacyjnych przedstawia własne interpretacje tego, co dzieje się na świecie. Ale to tylko początek, bo w Internecie wciąż przybywa witryn WWW, które opisują wydarzenia na swój sposób i przedstawiają swoje wersje prawdy.

Wybór własnej wersji prawdy nie jest tak prosty jak kiedyś. Nie ma (ja nie znam) jednego punktu odniesienia służącego jak wzorzec z Sèvres do oceny co jest prawdą a co kłamstwem. Nie ma jednej osoby, z którą możemy WSZYSCY zgadzać się lub spierać. Teraz jest Bronisław Komorowski, Donald Tusk, Jarosław Kaczyński, Grzegorz Napieralski, Waldemar Pawlak, Marek Belka, Leszek Balcerowicz, Tenzin Gjaco, XIV Dalajlama, Władimir Putin i Barack Obama.

Każda z wymienionych osób prezentuje opinii publicznej swoją wersję prawdy. Zdrowy rozsądek podpowiada wysłuchanie wszystkich ważnych, mądrych i dobrze poinformowanych ludzi, poznanie ich motywacji i interesów, samodzielną analizę zebranych faktów i obiektywną ocenę komu należy zaufać. Ale kto ma tyle czasu na logiczne i krytyczne myślenie?

Nieliczni analizują wszystkie fakty. To trudne zajęcie, bo zazwyczaj mamy kontakt nie z czystymi faktami z pierwszej ręki, ale z ich interpretacją – selekcja też jest interpretacją. Czasami znajdziemy w Internecie stronę WWW lub obejrzymy program telewizyjny, który systematyzuje wiedzę na ważny i aktualny temat – na przykład, globalne ocieplenie klimatu, reforma systemu emerytalnego w Europie, zapłodnienie in vitro – ale większość z nas nie ma wystarczającej fachowej wiedzy, żeby ocenić wiarygodność przekazanych faktów – opieramy się więc na ogólnym wrażeniu. Nawet coś co powinno być łatwe w wyjaśnieniu – na przykład, czy ustawa o zapłodnieniu in vitro pomaga ludziom czy szkodzi – pokazuje jak słowa i nieufność części opinii publicznej może przeszkadzać w jednoznacznym (i zgodnym) odczytaniu zapisów projektów ustaw.

Prywatna prawda

"Prawda" jest zabawnym pojęciem. Zachowujemy się jakby istniała prawda absolutna – jedyna, niepodważalna, bezdyskusyjna – ale nasza ludzka natura korci, żeby na szczycie tej absolutnej prawdy zbudować prywatną filozofię.

Prawda jest pojęciem relatywnym – i wcale nie czuję się z tym dobrze. To, co jest prawdziwe dla mnie nie musi być prawdziwe dla Ciebie (dziękuję, że jeszcze mnie czytasz) – nasze reakcje i zachowania mogą różnić się z powodu odmiennych interpretacji prawdy. Na przykład, nie masz pewności, że głosowaliśmy w wyborach prezydenckich na tego samego kandydata, prawda?

Kiedy dorastałem łatwiej było ustalić definicję prawdy. Imperium zła to było imperium zła. Ale także wtedy były jakieś rozbieżności. Sowiecka wersja prawdy różniła się od amerykańskiej. Castro i Gorbaczow nie zawsze przyjaźnie poklepywali się po plecach. Jednak, w poszczególnych krajach widać było więcej zgody niż teraz. Ta spójność opinii wynikała – moim zdaniem – przede wszystkim z rozdzielenia mediów głównego nurtu (masowych?) i nadawców niszowych.

Media masowe tracą na wpływie – w tym roku ten trend się utrzyma. Miliony stron w Internecie i setki nadawców satelitarnych i kablowych powoli, acz systematycznie odbierają im widzów, słuchaczy i czytelników. Dzięki satelitom i Internetowi każdy nadawca może być niszowy i masowy. Przypadek Wikileaks pokazał, że nigdy nie mieliśmy dostępu do tylu różnych źródeł i poglądów.

Taka sytuacja stawia nas przed ogromnym wyzwaniem – każdy musi ustalić swój standard prawdy. Nigdy w historii nie doświadczyliśmy czegoś podobnego. Nigdy w historii odbiorca informacji nie był bombardowany propagandowymi komunikatami z tak wielu różnych źródeł.

Moja wersja prawdy jest taka, że nie jesteśmy przygotowani do stawienia czoła temu wyzwaniu.

Prawda to esencja PR – prawda dobrze opowiedziana.

Jaka jest Twoja wersja prawdy? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.75 MediaGapa - ocena artykułu: 4.75

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Ryszard Dobrzyński 2011-01-03
Bardzo mi się podoba ten artykół i cały Pana Blog - pomysł, tematy,układ bardzo dobry. Pozdrawiam i życzę Panu wszystkiego dobrego w Nowym Roku.
Bogusław Feliszek 2011-01-04
Dziękuję za miłe słowa :-) Wielu sukcesów w Nowym Roku!
Mirosław Mandryga 2011-02-04
Witam, ciekawe spojrzenie na prawdę! Moim zdaniem społeczeństwo nie jest przygotowane do poszukiwań prawdy w natłoku podawanych przez media informacji. Ludzie, prawdę przyjmują w zależności od rodzaju medium tzn. popierane w danej grupie społecznej. I tak Radio Maryja ma wpływ na konserwatywną część prawicy itd. Niestety w dzisiejszych czasach trudno jest doszukiwać się prawdy. Prawda egzystuje zazwyczaj jeden dzień w mediach do kilku dni następnie zmienia swoją treść stosownie do potrzeb mediów lub do potrzeb polityka. Gdybyśmy zrobili następujące doświadczenie; medialnego polityka, przekazującego często swoje teorie na różne tematy, brutalnie ujmując "odciąć" od możliwości przekazywania w mediach swojej subiektywnej opinii, swojej prawdy, natychmiast Jego "prawda" nie będzie egzystować w mediach i w społeczeństwie. "Prawda" często jest kreowana lub "zabijana" przez media.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Media Praktycy Szef Rzecznik Relations Google Tusk Reporterzy Public Firma Wywiad Gapa Gazeta Twitter Klienci Kaczyński Komunikacja PRACOWNICY Agencje Informacja Polska Dziennikarze Dziennikarz Relacje Internet Pressence Problem Reporter Klient Prawda



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Czytanie z oczu
5. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
6. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
7. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
8. Ginąca reklamowa kreatywność
9. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
10. Co dziennikarze powinni wiedzieć o public relations
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl