Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-02-04
"Niekoniecznie różowe okulary"

Niekoniecznie różowe okulary

Przyjaciele nazywają mnie niepoprawnym optymistą. Większość nieprzyjaciół też :-)

Mogę więc sobie pozwolić na stwierdzenie: "Negatywne wiadomości są co najmniej tysiąc razy mocniejsze od pozytywnych."

Przykład? W urzędzie miasta musiałem dokonać aktualizacji danych o mojej firmie. Wyobrażasz sobie ten horror, który mnie czekał? Też przez to przechodziłeś? Byłem przygotowany na kilkugodzinną peregrynację po kilkunastu pokojach w różnych częściach urzędu. W teczce kanapki i gruba książka :-)

Ile czasu minęło od przekroczenia progu ratusza do jego opuszczenia? 22 minuty. Tylko 22 minuty! I naprawdę niczego nie załatwiałem po znajomości. Inni petenci też byli obsługiwani równie sprawnie.

Ameryka! Przez chwilę nawet myślałem o napisaniu listu z podziękowaniem do prezydenta miasta lub pochlebnej opinii do lokalnej gazety. Ale szybko się rozmyśliłem. Miłe wrażenia szybko minęły.

Gdybym jednak musiał cały dzień biegać po korytarzach urzędu odsyłany "od koleżanki do kolegi" jestem przekonany, że moja wizyta w redakcji gazety byłaby bardzo owocna. Nie wspominając już o podzieleniu się wrażeniami ze wszystkimi znajomymi.

Plusy i minusy

Większość moich znajomych widzi siebie jako ludzi pozytywnie nastawionych do życia. I mówią to zupełnie poważnie. Z drugiej strony, te same osoby ustawicznie narzekają na media i ich upodobanie do negatywnych informacji. Dlaczego w gazetach tyle przykrych, krytycznych i dramatycznych wiadomości?

Utyskiwanie na media można usłyszeć z ust wielu osób, także tych bardzo inteligentnych. Wszystko się zgadza, poza tym, że to ... nieprawda.

Otwórz dzisiejszą dowolną gazetę na stronie z informacjami ze sportu. Pełno tam nazwisk zwycięzców. Na kolumnie sportowej przeczytasz listę dziesięciu najlepszych sportowców, nie dziesięciu najgorszych.

Gazeta opublikuje zdjęcie zwycięzcy loterii charytatywnej, ale nie pokaże kogoś, kto wydaje ostatnią złotówkę z myślą, że fortuna w końcu uśmiechnie się do niego. Magazyny pokazują zdjęcia ze ślubów, nie z rozwodów. Wspomnienia o zmarłych są zawsze pozytywne. Sięgnij do działu ekonomicznego. Pełno tam pozytywnych notatek o nowych produktach, planach rozwoju firm i udanych sprzedażach akcji.

Według mojej oceny, 80-90% wiadomości w prasie ma wydźwięk pozytywny. Problem polega na tym, że jeśli wśród dziesięciu artykułów, dziewięć jest pozytywnych i jeden opisuje ekscesy pijanego urzędnika samorządowego na prywatnym przyjęciu imieninowym, to nie trzeba dużej wyobraźni, żeby przewidzieć o czym ludzie będą dyskutować jutro w biurach, domach i na ulicy.

Jeśli w dziale ekonomicznym znajdzie się dwadzieścia pozytywnych notatek i jedna o prezesie spółki akcyjnej, który wykorzystał poufne dane do manipulacji kursem akcji, która informacja rozbudzi emocje?

Ryzykowna agresja

Chodzi nie o to, że media kochają kryzys, ale o to, że negatywne historie bardziej interesują czytelników. Od tej reguły jest kilka wyjątków. Na przykład, dziennikarze polityczni są ustawicznie zachęcani (zmuszani?) do pisania negatywnych artykułów pod groźbą utraty pracy.

Pamiętam z ostatniej kampanii samorządowej wyniki sondaży, które pokazywały, że wyborcy nie aprobują negatywnych reklam i deklaracje, że nigdy nie zagłosują na kandydata, który agresywnie atakuje politycznego konkurenta. Potem widziałem jak ci sami wyborcy głosowali na kandydatów, którzy mieli najostrzejsze (i najlepsze) reklamy wyborcze.

W polityce możesz opowiadać wyborcom o tysiącu osiągnięć i sukcesów. Kiedy jednak przeciwnik polityczny twierdzi, że prowadziłeś samochód pod wpływem alkoholu, taka informacja ma moc rażenia stokrotnie większą od wszystkich Twoich dobrych uczynków.

Jako rzecznik prasowy powinieneś dwa razy pomyśleć zanim publicznie powiesz coś negatywnego. Nie dlatego, że patrzysz na świat przez różowe okulary, ale ponieważ ryzykujesz wyparcie wszystkich pozytywów przez jeden negatyw. I to nie tylko ze względu na tendencyjny wybór informacji przez media, ale przez selektywne nastawienie czytelników, widzów i słuchaczy.

Z tego samego powodu powinieneś ostrożnie odwoływać się do humoru. Żart – także z siebie samego – jest formą ataku. Nie ryzykuj dziesięciu sekund dowcipnego ataku na konkurencję w czasie wywiadu lub publicznego wystąpienia jeśli nie chcesz, żeby tylko ten fragment trafił do mediów i był zapamiętany przez opinię publiczną.

Konkluzja

Przedstawiaj swoje argumenty, wyjaśniaj stanowisko i podawaj przykłady w pozytywnym kontekście. To pomoże stworzyć korzystny klimat wokół Twoich pomysłów, organizacji i Ciebie samego.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.33 MediaGapa - ocena artykułu: 4.33

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relacje Dziennikarz Problem Informacja Internet Gapa Reporterzy Prawda Polska Gazeta Twitter Relations Wywiad Pressence Klienci Klient Praktycy Reporter Rzecznik Komunikacja PRACOWNICY Google Szef Firma Kaczyński Tusk Dziennikarze Agencje Public Media



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Szable w dłoń, czyli jak dowodzić armią pracowników
4. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
5. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
6. Czytanie z oczu
7. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
8. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
9. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
10. Co mówi uścisk dłoni
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl