Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-09-09
"Jak warto rozmawiać"

Jak warto rozmawiać

Panuje przekonanie, że najbardziej boimy się wystąpień publicznych. Śmiem w to wątpić widząc jak wiele osób bez widocznych oporów zabiera głos w publicznych sprawach. Moim zdaniem, najbardziej boimy się prawdziwej rozmowy.

Z konwersacją mamy do czynienia kiedy dwoje lub więcej ludzi rozmawia otwarcie i szczerze, słucha siebie uważnie i osiąga wzajemne zrozumienie. Zrozumienie nie musi oznaczać porozumienia. Nic złego się nie dzieje kiedy na koniec rozmówcy zgadzają się, że się nie zgadzają. Porozumienie jest miłe, ale można bez niego żyć. Celem konwersacji nie jest wymuszenie na drugiej osobie zmiany poglądów, ale poszukiwanie i odnajdywanie wzajemnego zrozumienia.

Pierwszym etapem konwersacji jest zrozumienie stylu myślenia drugiej osoby. Drugim - przedstawienie swoich myśli w taki sposób, aby ta osoba je zrozumiała. Prawdziwa rozmowa jest bezpośrednia, naznaczona szacunkiem, pozbawiona oceniania i obwiniania. Zajmująca konwersacja jest metodą nawiązywania relacji.

Rozmowa to wymiana myśli

Większość z nas boi się prawdziwej rozmowy. Uważne słuchanie drugiej osoby może wywołać w głowie zamęt, skłonić do nieprzyjemnej refleksji lub popsuć dobre samopoczucie. Czasem dochodzimy do wniosku, że wcześniej byliśmy w błędzie. Poznajemy cudze opinie na nasz temat. Druga osoba po usłyszeniu naszej opinii o niej może poczuć się dotknięta, urażona, rozczarowana. To może rozbudzić u niej złość, wściekłość, agresję.

Obawiamy się konfliktu, gdyż kojarzy nam się z zagrożeniem. Nie chcemy być odrzuceni, zranieni czy zakłopotani. Myśl o konflikcie pobudza nas do walki lub ucieczki. Obydwa ta stany wytrącają nas z miłego i kojącego stanu bezpiecznej równowagi. W efekcie, robimy wszystko, aby nie doszło do szczerej i głębokiej rozmowy.

Z drugiej strony wszyscy - w pracy i w domu - tęsknimy za rozmową. Czasem mówimy: "Tak, wiem. Już tyle razy próbowałem z nim porozmawiać, ale to nie ma sensu."

Pokazywanie komuś swego punktu widzenia nie jest konwersacją. Oczywiście, to ważne, aby mówić co się myśli, ale to nie jest dialog. W rozmowie jesteśmy gotowi odejść na chwilę od naszych ocen i preferencji i skupić się na słuchaniu. Tylko w ten sposób możemy dojść do nowych konkluzji.

W rozmowie musi być sprzężenie zwrotne. Tylko dzięki niemu czujemy, że mamy do czynienia z żywą i myślącą osobą. Akceptujemy ją taką jaka jest naprawdę. Dostrzegamy w niej różnice dotyczące płci, religii, inteligencji, statusu materialnego, wieku, zawodu, wykształcenia, koloru oczu, itp. Osoba, z którą rozmawiamy jest w pierwszej kolejności człowiekiem. My - jako partner w wymianie myśli - jesteśmy także przede wszystkim człowiekiem.

Rozmowa bez uprzedzeń

Jak często wyrabiamy sobie negatywne zdanie na temat drugiej osoby bez rozmowy z nią? Jak często takie nieprzyjemne opinie stają się samospełniającymi się przepowiedniami? Jak często odrzucamy oczywiste fakty tylko dlatego, że już wcześniej wyrobiliśmy sobie określone zdanie?

Wyjście poza swoje uprzedzenia umożliwia lepszą rozmowę. Od czasu do czasu kiedy spotykam ludzi, których nie lubię, sam inicjuję rozmowę. Wcale nie tak rzadko po takiej pogawędce zmieniam zdanie o tej osobie. Niechęć, którą odczuwałem była we mnie, nie w niej. To, że wydawało mi się, że też mnie nie lubi było jedynie moją projekcją negatywnych uczuć.

Kiedy mamy kłopot w komunikacji z drugą osobą warto zapytać siebie: "Jak przebiega ta rozmowa i jaki ma wpływ na mojego rozmówcę? W jakim stopniu pozwalam, aby miała wpływ na mnie?" Spójrz na to z boku i obserwuj. Czy tak to ma naprawdę wyglądać?

Nie ma nic zdrożnego w okazywaniu swoich uczuć, w tym niezadowolenia, irytacji, złości. Na przykład, możesz powiedzieć: "Zdenerwowałem się kiedy to zrobiłeś." Przebieg zajmującej rozmowy nie zawsze jest w pełni racjonalny. W końcu biorą w niej udział co najmniej dwie samodzielnie myślące osoby. Prawdziwe konwersacje nie powinny być ogołocone z uczuć. Emocje pomagają zrozumieć osobistą treść przekazu. Idzie o to, aby panować nad emocjami i ich wpływem na konwersację.

Konkluzja

Brak komunikacji wywołuje próżnię. Ludzie wypełniają tę "czarną dziurę" hipotezami, spekulacjami i oskarżeniami. Lepiej zatem rozmawiać. Nie obwiniaj tych, którzy nie chcą z Tobą rozmawiać. Nie pozwól, aby oceny innych ludzi przeszkadzały Ci w pracy lub domu.

Twoja umiejętność słuchania i jasnego wyrażania swoich myśli na pewno pozytywnie wpłynie na relacje z otoczeniem.

Czy jest ktoś o kim masz teraz nienajlepsze zdanie? Może warto z nim lub nią porozmawiać.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.25 MediaGapa - ocena artykułu: 4.25

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Klient Relations Internet Agencje Reporter Informacja Gapa Google Twitter Rzecznik Tusk Wywiad Media Dziennikarze Gazeta Komunikacja Relacje Firma Kaczyński Klienci PRACOWNICY Reporterzy Pressence Polska Szef Dziennikarz Public Problem Prawda Praktycy



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Szable w dłoń, czyli jak dowodzić armią pracowników
4. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
5. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
6. Czytanie z oczu
7. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
8. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
9. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
10. Co mówi uścisk dłoni
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl