Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-08-30
"Miesięczniki, tygodniki, dzienniki, telewizja"

Miesięczniki, tygodniki, dzienniki, telewizja

Relacje z mediami są bardzo silnym narzędziem public relations, ale czasem trudnym do zrozumienia dla osób, które nie znają specyfiki mediów i dziennikarskiej profesji.

Mordercze tempo pracy, krótkie terminy i ostra rywalizacja zmuszają często dziennikarzy do zmiany własnego stylu pracy, a nawet do chwilowej rekonstrukcji własnego systemu wartości. Aby życie jeszcze bardziej skomplikować, różne media preferują różne style pracy i metody kontaktu.

Oto podstawowe zasady współpracy z mediami, dla których czas i termin są szefami, z którymi nigdy się nie dyskutuje :-)

1. Miesięczniki

W miesięczniku data przekazania informacji nie jest tak ważna jak w dziennikach i tygodnikach. Warto jednak pamiętać, że dziennikarze pracują nad tematem dwa lub trzy miesiące naprzód. Nie interesują ich sensacje z ostatniej chwili, ale trendy, nowe technologie czy gorące tematy branżowe. Dziennikarze są mniej zainteresowani samym produktem czy usługą, ale bardziej tym jak rozwiązuje ważny problem w gospodarce, ekonomii lub branży. Szukają tematów, które mogą naświetlić z kilku stron i odwołać się do różnych źródeł: klientów, sprzedawców, ekspertów.

Niektórzy dziennikarze specjalizują się w konkretnej tematyce (biznes, prawo, ekonomia, polityka, obyczaje, historia, kultura, sport), ale bywa, że wykonują tylko zlecone zadanie. Warto więc delikatnie sprawdzić jaką wiedzą dysponuje dziennikarz, z którym masz rozmawiać. Przygotowując się do takiego wywiadu trzeba bardziej skupić się na sytuacji rynkowej, tendencjach i nastrojach w branży i konkretnych przykładach współpracy z klientami niż na szczegółowej specyfikacji swego produktu.

2. Tygodniki

Dziennikarz tygodnika szuka tematów, które najlepiej streszczą nowości z tygodnia. Nie wszystkie tygodniki wychodzą tego samego dnia. Jedne ukazują się w poniedziałek, inne w środę, jeszcze inne wychodzą w piątek. Zrób wywiad, którego dnia tygodnia redakcja zamyka wydanie i nigdy wtedy nie dzwoń do redakcji. Dziennikarze nie odbierają telefonów - tylko kończą artykuły. Dowiedz się kiedy mają trochę luzu na spotkanie w sprawie tematu do nowego wydania.

Dziennikarze w dziennikach i tygodnikach są bardziej wrażliwi na konkurencję. Lubią mieć tematy na wyłączność, przynajmniej do ich premiery. Możesz więc zaryzykować i dać temat jednemu redaktorowi na wyłączność i tydzień później wysłać informację prasową pozostałym redakcjom. Temat na wyłączność to jednak pewne ryzyko. Bo co jeśli artykuł nie ukaże się w druku? Ja osobiście wolę kiedy dziennikarze rywalizują jakością tekstu, a nie jakością tematu.

Ponieważ tygodniki i dzienniki pracują w szybkim tempie, spotkanie z dziennikarzem potrwa nie dłużej niż pół godziny. Poprowadź rozmowę tak, aby znaleźć czas na przedstawienie wszystkich najważniejszych informacji i argumentów.

Pamiętaj, że gazeta nie jest z gumy i istnieje mnóstwo niezależnych od Ciebie czynników, które zadecydują czy artykuł będzie wydrukowany. Jeżeli w ostatniej chwili wydarzy się coś bulwersującego, Twój temat może "spaść" z wydania.

3. Dzienniki

Reporterzy dzienników codziennie pracują pod presją czasu i krótkiego terminu publikacji dlatego lubią wiedzieć zawczasu co będzie się działo konkretnego dnia. Zadzwonią do Ciebie z prośbą o dostarczenie brakujących informacji jeszcze tego samego dnia.

Najlepszym wyjściem jest zapytanie dziennikarza o godzinę oddania artykułu do druku i jak najszybsze spełnienie jego prośby. Jeśli okażesz się słowny i przydatny, możesz liczyć na udany kontakt także następnym razem.

Reporterzy dzienników i tygodników nie mają tak pogłębionej wiedzy jak dziennikarze pracujący w miesięcznikach i bardziej interesuje ich wartość tego, co robisz dla klientów niż Twoja pozycja i rola w branży. Zapytaj dziennikarza ile i jakich dodatkowych informacji potrzebuje i wyjaśnij dlaczego temat, który proponujesz zaciekawi czytelników.

4. Telewizja

Telewizja jest najbardziej ze wszystkich mediów wrażliwa na upływ czasu. W newsroomach żyje się z dnia na dzień i planowanie czegokolwiek z wyprzedzeniem ponad dwóch dni przypomina wróżenie z fusów. Na odprawie porannej około 9-tej podejmowane są wstępne decyzje o realizowanych tematach, które następnie są weryfikowane na bieżąco w ciągu dnia. Bywa, że temat "spada", bo okazuje się nieciekawy lub zastępuje go nowe wydarzenie.

Redaktor telewizyjnego dziennika lubi informacje krótkie i podane "na słodko". Co to znaczy? Nie wysyłaj informacji prasowej. Podaj tylko kluczowe dane (kto, gdzie i kiedy) i szczegółowe objaśnienia co będzie można sfilmować (na przykład, "dzieci bawią się w wyremontowanym przedszkolu", "burmistrz wskakuje w garniturze do nowego basenu", "radny wysypuje w biurze prezydenta worek ze skargami od mieszkańców"). Telewizja żyje obrazem i bez "ładnych obrazków" nie ma tematu.

To czy ekipa filmowa przyjedzie zależy od tego czy w pobliżu będzie w czasie wydarzenia wolna kamera. Nawet kiedy kierownik produkcji solennie zapewnia, że ekipa jest już w drodze, to właśnie "po drodze" może wydarzyć coś, co sprawi, że zostanie skierowana do innego zadania.

Kiedy chcesz być zaproszony do telewizyjnego studia na wywiad, przedstaw w punktach kilka argumentów dlaczego temat zaciekawi widzów oraz dlaczego masz kwalifikacje, aby o tym mówić. Bądź przygotowany na zaproszenie do nagrania o każdej porze - niektóre programy są nagrywane już od samego rana, natomiast ich emisja odbywa się przez cały dzień.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Internet Rzecznik Pressence Tusk Dziennikarz Kaczyński Gazeta PRACOWNICY Prawda Relations Praktycy Public Problem Gapa Firma Komunikacja Google Reporterzy Dziennikarze Reporter Szef Media Agencje Informacja Klient Twitter Polska Relacje Wywiad Klienci



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Czytanie z oczu
5. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
6. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
7. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
8. Ginąca reklamowa kreatywność
9. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
10. Co dziennikarze powinni wiedzieć o public relations
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl