Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-04-26
"20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć"

20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć

Gdybym w piątek 9 kwietnia 2010 roku poprosił Cię, żebyś wyobraził sobie katastrofę prezydenckiego samolotu z setką ważnych pasażerów na pokładzie, w tym samym prezydentem, najwyższymi dowódcami wojska i przedstawicielami środowisk katyńskich, być może oskarżyłbyś mnie o szukanie taniej sensacji i żerowanie na niskich instynktach.

Być może powiedziałbyś też, że mam chorą wyobraźnię, idę na łatwiznę i powinienem zmienić zawód.

Tak to już jest w zarządzaniu ryzykiem, że przygotowujemy się na najgorsze wierząc, że to nigdy się nie ziści. Gdyby wiara mogła kształtować rzeczywistość, wszyscy żylibyśmy w innym świecie. Na razie, wiara tylko pomaga nam lepiej odnaleźć się w tym świecie.

Oto 20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć, przynajmniej nie dzisiaj:

1. Kłopoty konkurencji

Na przykład, produkujesz towary najwyższej jakości, płacisz regularnie podatki, masz znakomite relacje z liderami związków zawodowych, ale prezes konkurencyjnej firmy – lider branży: 1. został aresztowany za wystawianie fikcyjnych faktur i działanie na szkodę firmy, 2. musi wycofać z rynku produkt, w którym wykryto poważną usterkę techniczną, 3. zrobił coś bardzo głupiego. Jak pokażesz, że w Twojej firmie coś takiego nie może się zdarzyć, bez obrzucania błotem konkurenta?

2. Niewidzialny zabójca: monotlenek diwodoru (DHMO)

Na przykład, jest bezbarwny, bezwonny, nie ma smaku i zabija corocznie tysiące ludzi. Większość zgonów jest spowodowana niezamierzonym wprowadzeniem monotlenku diwodoru do płuc. Pozbawienie dostępu do DHMO oznacza pewną śmierć. Boisz się? Mono (1) Tlenek (O) Di (2) Wodór (H), czyli inaczej H20... Zwykła woda. Co się stanie kiedy naukowcy zostaną wykorzystani do wywołania niepokoju wśród Twoich klientów?

3. Szarża Zielonych

Na przykład, ludzie z Zielonych Szwadronów (organizacji na rzecz etycznego traktowania zwierząt) publikują 40 godzin taśm video dokumentujących okrutne traktowanie zwierząt w klinice Twego uniwersytetu. Tłumaczysz, że masz dobre intencje, ale Zieloni nie wycofują oskarżeń.

4. Czasem ludzie po prostu zachowują się... głupio

Na przykład, co się stanie kiedy komuś z pracowników wpadnie do głowy umieścić na YouTube video jak zażywa kąpieli w firmowym zlewozmywaku lub dłubie w nosie przyrządzając pizzę? Co zrobisz kiedy telewizja pokaże reportaż jak pracownicy "odświeżają" przeterminowane wędliny? Jak czołowy prezenter przeklina przed wejściem na antenę?

5. Skandale i skandaliki

Na przykład, gwiazda Twego sztandarowego programu publicystycznego wdała się w romans z żonatym dyrektorem stacji? Czy w prasie pojawia się mnóstwo artykułów o głośnym rozwodzie prezesa firmy, który stracił głowę dla niebieskookiej stażystki? Oczywiście, romans i rozwód to nie przestępstwo, ale nie na takim wizerunku Ci zależy, prawda?

6. Szaleniec z megafonem

Na przykład, używanie Twego produktu wywołuje raka?! Każesz pracownicom nosić ciężkie paczki??!! Zatrudniasz cudzoziemców bez wymaganych zezwoleń???!!! To kompletne bzdury, brednie i bzdety, ale pomyleniec z megafonem ani myśli zaprzestać rozdawania kłamliwych ulotek przed supermarketem w godzinie szczytu.

7. BUM! Eksplozja w fabryce

Na przykład, o trzeciej nad ranem otrzymujesz informację o wybuchu w hali produkcyjnej. Plan zarządzania kryzysem jest w elegancko oprawionej teczce, w szafce blisko biurka w gabinecie... opanowanym przez płomienie. Pali się nie tylko hala, ale także cały budynek administracyjny.

8. "Jezus nie jeździłby Twoim samochodem, nie myłby zębów Twoją pastą lub nie piłby Twojej wody mineralnej." Inna wersja: "Tylko Judasz jeździłby Twoim samochodem, myłby zęby Twoją pastą i piłby Twoją wodę mineralną."

Na przykład, jak się zachowasz kiedy konkurencja prowokuje Ciebie do publicznej debaty opartej nie na naukowych i sprawdzonych danych, ale czysto subiektywnych i religijnych "argumentach"?

9. Bojkot

Na przykład, związkowi zawodowemu nie podoba się styl negocjacji nad nowym układem zbiorowym, więc nawołuje klientów do niekupowania Twoich towarów. Wiesz, że lider związkowców współpracował kiedyś z policją polityczną, ale nie masz na to dowodów.

10. Dziwne wyniki

Na przykład, otrzymałeś sms od kierownika zmiany: "Nie wiem jak rozumieć wyniki tych pomiarów. Nie mamy jeszcze reklamacji od sprzedawców i klientów, ale wygląda mi to na poważne skażenie bakteriologiczne… Czy mam się już martwić?"

11. Wycofanie produktu

Na przykład, wyniki testu przedostały się do mediów, które natychmiast je upubliczniły. Jak się zachowasz kiedy publicznie będziesz oskarżony o sprzedaż wadliwych lub szkodliwych produktów i będzie to oskarżenie oparte na wiarygodnych faktach?

12. Nagrody i zwolnienia

Na przykład, co dzieje się kiedy czołowi kierownicy otrzymują horrendalne nagrody podczas gdy w tym samym czasie zwalnia się długoletnich pracowników produkcyjnych? Nie trzeba talentu geniusza, żeby przewidzieć jak to się może skończyć...

13. Co wspólnego mają granaty i ataki na reputację?

Na przykład, jesteś atakowany przez lobby firm farmaceutycznych? Możesz odrzucić zarzut jak granat. Oczywiście, możesz odpowiedzieć, ale komu uwierzy opinia publiczna? Ataki na reputację nigdy nie przynoszą korzyści – żadnej ze stron.

14. "To nie nasza wina! Słowo honoru!"

Na przykład, pół miasta nie ma wody, bo koparka zakładu energetycznego uszkodziła podziemny rurociąg. Ludzie są wściekli, bo to stało się w Wigilię Bożego Narodzenia.

15. Kłamstwo, większe kłamstwo i statystyka

Na przykład, statystycznie rzecz ujmując 97% chorych na raka nosi w kieszeniach zapałki. Jesteś producentem zapałek. Co zrobisz kiedy media podchwycą ten "temat"?

16. Masz prawo do milczenia... ale nigdy z niego nie korzystaj.

Na przykład, jak się zachowasz kiedy prokuratura oskarży Twego szefa o korupcję lub były pracownik o mobbing? Żona tego pracownika pracuje w lokalnej telewizji.

17. Równy dostęp do rynku pracy? Niebezpieczne warunki pracy? Naprawdę? Bez żartów...

Na przykład, 85% pracowników jest zadowolonych z Ciebie jako pracodawcy. Pozostałe 15% zrobi wszystko, żeby zniszczyć Twoje dobre imię.

18. Brudne ręce konkurencji

Na przykład, konkurencja płaci ekologom za anonimowe atakowanie Ciebie w Internecie. Możesz to udowodnić? I jak to zamierzasz ujawnić?

19. Przepychanki z wkurzonymi klientami

Na przykład, jak się zachowasz kiedy ktoś założy w Internecie witrynę www.twojafirmajestdobani.pl? Albo www.wkurzonydziennikarz.pl?

20. "Chciałbym Ci wierzyć, ale nie znamy się zbyt dobrze."

Na przykład, opracowałeś nowy produkt, który może zrewolucjonizować rynek, ale nikt nie wierzy w jego wartość. Dlaczego?

To tylko kilkanaście przykładów, które przyszły mi do głowy w ciągu godziny kiedy nie miałem chwilowo dostępu do Internetu, bo mój operator zarządził przerwę na konserwację, o której "zapomniał" mnie poinformować.

Co dodałbyś do tej listy? Z jakimi wydarzeniami miałeś do czynienia, które przyprawiały Cię o ból głowy i jeszcze dziś nie możesz mówić o nich spokojnie? Napisz o tym do mnie.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.25 MediaGapa - ocena artykułu: 3.25

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Twitter Szef Internet Relations Firma Praktycy Prawda Dziennikarze Media Komunikacja Pressence Kaczyński PRACOWNICY Informacja Google Gazeta Rzecznik Wywiad Klient Public Problem Agencje Gapa Relacje Reporterzy Dziennikarz Tusk Klienci Reporter Polska



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. Dlaczego (jeszcze) nie zakochałeś się w agencji PR?
3. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
4. W public relations przekaz jest ważniejszy od relacji
5. Redaktor czy reporter?
6. Kiedy wulkan nie śpi
7. Myśl jak socjopata, działaj jak święty
8. Potrafisz zarządzać komunikacją kryzysową?
9. Do rzeczy, czyli koniec charyzmy
10. Jedna rzecz jakiej chyba brakuje w Twojej strategii PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl