Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-04-08
"Co nowego w relacjach z mediami"

Co nowego w relacjach z mediami

Wszyscy znamy te narzekania: Stacje informacyjne nie są obiektywne. Media są liberalne i popierają Donalda Tuska. Radio jest bardziej konserwatywne. Dziennikarze gonią za sensacją. Nic nowego pod słońcem.

Skupmy się zatem na tym co nowe, jak zmieniły się media i jakie to ma implikacje na interakcje praktyków public relations z dziennikarzami.

Oto siedem zmian i refleksje jak one wpływają na zarządzanie relacjami z mediami:

1. Zmiana służby

Media informacyjne przeszły ze służby publicznej (przynajmniej z nazwy) do służby komercyjnej, a to wiąże się z większym naciskiem na zyski i rozrywkę. Program informacyjny musi mieć wysoką oglądalność i podobać się widzom, a bardziej dokładnie - musi być przyjemny w oglądaniu.

Na przykład, temat, który wcześniej był ignorowany, bo był zbyt ekstrawagancki, odważny lub kontrowersyjny teraz może trafić na pierwsze miejsce serwisów. Inny temat niezauważany przez redaktorów nagle może być źródłem medialnego (czyli sztucznie nagłośnionego) kryzysu.

Krótko mówiąc, bądź przygotowany na telefony od dziennikarzy w sprawach, które według Ciebie są marginalne lub zupełnie bezwartościowe.

2. Sąsiad w telewizji

W niezwykle konkurencyjnym środowisku medialnym każdy może stać się źródłem informacji: sąsiad komentujący kłótnię domową, rozżalony pracownik, świadek wypadku drogowego, itp. Kamery cyfrowe, nowoczesne telefony komórkowe i serwisy społecznościowe takie jak YouTube.com wykreowały "e-dziennikarza" - quasi reportera, który jest w stanie "wyprodukować" materiał dla mediów kiedy przez przypadek znajdzie się we właściwym miejscu we właściwym czasie.

Kompromitujące zdjęcie lub skandaliczne nagranie video może być dostępne w Internecie zaraz po tym kiedy się wydarzyło. Redakcja dostaje gotowy film - nie wie w jakich okolicznościach powstał, co się działo przed nagraniem, co się wydarzyło potem.

W pogoni za sensacją redakcje rezygnują z obowiązku sprawdzania informacji w dwóch niezależnych źródłach, obniżają standardy dokładności i poszerzają spektrum "obyczajowej poprawności".

3. Student dziennikarstwa

Spodziewaj się więcej kontaktów z początkującymi dziennikarzami. Rozwój mediów tradycyjnych i nowych mediów kształtowany przez ekonomiczne naciski na redakcje oznacza, że młodzi dziennikarze wcześniej niż ich starsi koledzy są dopuszczani do ważnych tematów.

W redakcjach kręci się więcej tzw. wolnych strzelców (dziennikarzy nieetatowych), a to oznacza dla Ciebie więcej czasu na "prowadzenie dziennikarza za rękę" i oczywiście więcej cierpliwości. Na przykład, nie zakładaj, że reporter ma głęboką wiedzę w temacie, który opisuje lub sam przyzna się do swej ignorancji. Sprawdzaj czy dobrze rozumie Twoje wyjaśnienia.

Jeżeli masz wątpliwości, to znaczy, że na pewno nie rozumie. Ale uwaga: żadnego lekceważenia czy robienia łaski. Tłumacz cierpliwie, powtarzaj, pomagaj, zachęcaj dziennikarza do kontaktu.

4. Teatr informacji

Zauroczenie celebrytami zmienia kanony dziennikarstwa. Dzienniki telewizyjne przypominają wydarzenie teatralne, w którym prezenterzy występują w roli gwiazdorów. Pomyśl: Kamil Durczok, Piotr Kraśko.

Porywające czołówki, dynamiczna muzyka, nietypowe ujęcia kamer już w pierwszych sekundach programu zapowiadają fascynujące widowisko. Niektórzy nazywają to "tabloidyzacją" serwisów informacyjnych.

Nawet jeśli Ci się to nie podoba, nie ma powodu, żeby nie lubić reporterów. Oni tylko wykonują swoją pracę. Przygotują relację z Twoją pomocą lub bez niej. Więc lepiej współpracować.

5. Szybka piłka

Przygotuj się na szybsze odpowiedzi na zapytania mediów. Dzięki telewizji kablowej i Internetowi newsroomy pracują dziś "na okrągło": 24 godziny na dobę. Programy telewizyjne przerywają emisję audycji kiedy wydarzy się coś niezwykłego; na pasku wyświetlane są najnowsze doniesienia.

Opinia publiczna oczekuje dostawy "świeżego towaru" i dostaje czego chce. Dziennikarze wymagają podobnego tempa pracy od Ciebie. W kryzysie masz kwadrans na udzielenie pierwszej informacji - kwadrans czyli maksimum 15 minut.

6. Ważne gazety

Nie lekceważ gazet. Sprzedaż dzienników spada, ale nadal więcej jest reporterów prasowych niż internetowych. Najważniejsze informacje są zdobywane i publikowane przez prasę drukowaną.

Lokalne gazety "rozdają karty" w większości miast. Telewizja, Internet i w mniejszych stopniu radio powtarzają informacje prasowe.

Poznaj dziennikarzy, którzy piszą na tematy bliskie Twej organizacji i dbaj o pozytywne relacje z nimi.

7. Skurczone cytaty

Cytaty są coraz krótsze. Dwadzieścia lat temu wypowiedź w głównym wydaniu Dziennika Telewizyjnego mogła trwać 20 sekund. Dziś nawet prezydent RP nie może liczyć na tyle.

Osiem sekund i basta. Dłuższy cytat osłabiłby tempo narracji. Liczą się zwięzłe, mocne i barwne wypowiedzi.

Zauważyłeś nowy trend w mediach informacyjnych? Napisz o tym do mnie.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Informacja Gapa Relations Reporterzy PRACOWNICY Relacje Public Dziennikarz Klienci Firma Google Wywiad Rzecznik Dziennikarze Kaczyński Reporter Klient Gazeta Komunikacja Pressence Tusk Twitter Agencje Problem Praktycy Polska Internet Prawda Media Szef



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
5. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
6. Jak poprawić konkurencyjność dzięki PR
7. Prawo Feliszka
8. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
9. 10 podchwytliwych pytań reportera w wywiadzie dla mediów
10. Dlaczego warto robić audyt medialny
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl