Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-03-01
"Gdzie jest krążek, czyli szybka komunikacja"

Gdzie jest krążek, czyli szybka komunikacja

Ostro, szybko, perfekcyjnie. Olimpijskie złoto dla hokeistów Kanady, którzy wygrali w dogrywce 3:2 z drużyną USA. Gratulacje!

Ktoś przysłał mi po finale emocjonującego meczu słynne zdanie Wayne'a Gretzky'ego. Jestem pewien, że też je znasz. Wielki Hokeista wyjaśniając przyczynę swej skuteczności na lodowej tafli powiedział:

"Nie jadę tam gdzie jest krążek. Jadę dokąd zmierza."

Ten cytat był powtarzany do znudzenia 2010 tysięcy razy na szkoleniach motywacji, prezentacjach biznesowych, konferencjach ekspertów public relations na całym świecie i także ostatnio – a jakże – na Olimpiadzie Zimowej w Vancouver.

"Wszyscy na lodowisku widzą, gdzie jest krążek; sztuka polega na tym, żeby wiedzieć, gdzie będzie on za chwilę - i tam się ustawić". To inna wersja tej "złotej" myśli.

Zdanie Gretsky'ego jest powtarzane przez autorytety, ale to wcale nie znaczy, że jest mądre. Na pierwszy rzut oka genialne, ale po chwili refleksji widać, że pozbawione sensu. No bo jaka mądrość jest w stwierdzeniu, "Idź tam gdzie coś się będzie działo."? Czyż nie lepiej jest być tam gdzie coś dzieje się TERAZ?

Wyobraźmy sobie taki scenariusz. Jeden hokeista prowadzi krążek w kierunku bramki przeciwnika. Gretzky też kieruje się do bramki, ale... po przeciwnej stronie lodowiska. Krążek po lewej, on jedzie na prawo. Jego drużyna atakuje, on cofa się do obrony.

Nie chodzę na wszystkie mecze hokeja, ale mogę sobie wyobrazić jak często mamy do czynienia na lodzie z taką sytuacją :-)

Gretzky z kolegą atakują bramkę przeciwnika. Krążek prowadzi jego partner. Pamiętasz cytat Gretzky'ego? Jest głupi z dwóch powodów:

1. To OCZYWISTE, że Gretzky nie jedzie w kierunku krążka. Dlaczego? Bo krążek jest w posiadaniu partnera z drużyny! Przecież nikomu nie przyjdzie do głowy, że za chwilę weźmie kolegę na biodro i odbierze mu krążek. Gdyby Wayne grał w obronie, miałoby to jeszcze odrobinę sensu, ale on grał w ataku. Czyli nigdy nie kierował się tam gdzie był krążek.

2. Powiedzmy, że jesteś przy krążku i grasz w drużynie Gretzky'ego – mistrza skuteczności w umieszczaniu krążka w siatce przeciwnika. Trener powtarzał milion razy: "Masz krążek, podaj go Gretzky'emu."

Gdziekolwiek będzie Gretzky, koledzy zawsze będą podawać mu krążek. Jakie to ułatwienie dla przeciwników! Jeżeli jest za bramką (w swoim "biurze"), krążek leci w to miejsce. Jakie to ekscytujące dla kibiców! Kiedy jest na środku tafli, krążek śmiga pod jego kij. Już wszyscy wiedzą, że to nie ma nic wspólnego z geniuszem i umiejętnością przewidywania słynnego hokeisty, ale wynika z planu taktycznego trenera. Krążek ma być zawsze tam gdzie pojedzie Wayne!

Najsławniejszy hokeista świata może sobie myśleć: "Jestem dobry, OKROPNIE dobry! Gdziekolwiek pojadę, zaraz będzie tam krążek!" Ale prawda jest taka, że nawet kiedy przeskoczy przez bandę i ustawi się w kolejce po darmowe kiełbaski, zaraz ktoś z drużyny pośle mu tam krążek.

Słynne zdanie powinno – według mnie – brzmieć:

"Nie jadę tam gdzie jest krążek. Jadę gdzie tylko mam ochotę i tak się składa, że zaraz będzie tam krążek."

Przewidywanie i przepowiadanie przyszłości to nie to samo. Hokeiści kanadyjskiej drużyny nie musieli wiedzieć gdzie krążek się znajdzie za rok czy choćby podczas następnej tercji. Wygrali, bo byli o ułamki sekundy szybsi od rywali. A Sidney Crosby – zdobywca "złotego gola" – był o setną sekundy szybszy od amerykańskiego bramkarza.

W public relations dużo czasu poświęca się na przygotowanie strategii komunikacji na rok, pięć lub dziesięć. Ale robi się to tylko po to, żeby zawsze być o krok przed rywalami, nawet jeśli to tylko dzień, minuta lub sekunda. W świecie ostrej, perfekcyjnej i błyskawicznej komunikacji to może wystarczyć do pokonania konkurencji pod warunkiem, że nie jedziemy tam gdzie coś będzie się działo, ale już tam jesteśmy przed rywalami.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Public Problem Tusk Agencje Internet Dziennikarze Informacja Relations Firma Klienci Relacje Wywiad Polska Twitter Reporter Gapa Google Praktycy Reporterzy Kaczyński Prawda Media Dziennikarz Szef Komunikacja PRACOWNICY Pressence Klient Rzecznik Gazeta



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Redaktor czy reporter?
4. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
5. Masz strategię komunikacji z mediami?
6. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
7. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
8. Znasz Toma Petersa?
9. Ukryte koszty wewnętrznego PR
10. Dobra strategia medialna
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl