Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2007-11-26
"Gdy Pawlak i ja mówimy, czyli zaufanie i wiarygodność"

Gdy Pawlak i ja mówimy, czyli zaufanie i wiarygodność

"To zaufanie stało się fundamentem nowej politycznej umowy Polaków." "W gospodarce rynkowej opartej na dobrowolnej współpracy obywateli zaufanie ma znaczenie pierwszorzędne." "Odbudujemy to zaufanie." Nowy premier w sejmowym expose 38 razy powtórzył magiczne słowo ZAUFANIE. Tylko 2 razy użył innego magicznego słowa WIARYGODNOŚĆ.

Zaufanie i wiarygodność - jaka to różnica? Zaufaniem darzymy każdego kto mówi prawdę. Na wiarygodność trzeba się bardziej napracować.

Pamiętam za studiów profesora, na którego wykładach sala pękała w szwach, a po zakończeniu zajęć studenci niechętnie wychodzili z auli. Profesor mówił z takim wewnętrznym żarem, że uwierzyłbym mu nawet, gdyby próbował mnie przekonać, że koty potrafią tańczyć kankana, a wieżowce chodzić na piwo. Dałbym temu wiarę tylko na podstawie szacunku i zaufania do jego ogromnej wiedzy.

Przed włączeniem przemówień i prezentacje do kampanii public relations należy uwzględnić wiele aspektów tych klasycznych publicznych wystąpień. Do najważniejszych należy wiarygodność. Bez wiary w prawdziwość tego co się słyszy i widzi trudno marzyć o skutecznej komunikacji.

Czym jest wiarygodność? Składa się na nią wiele elementów. Najważniejszy streszcza się do prostej prawdy, że ludzie z mniejszym oporem uznają wiarygodnego mówcę za wartościowe źródło informacji.

Jak zatem zbudować wiarygodność? Przyjrzyjmy się czterem filarom tej konstrukcji.

1. Kompetencja: Kiedy stajesz przed publicznością ze szczerym zamiarem zapoznania jej z teorią Darwina o doborze naturalnym bez nawet szczątkowej wiedzy o tym kim był Karol Darwin Twoje szanse na sukces gwałtownie topnieją. Jeśli jednak przedstawisz w trakcie prezentacji źródła, z których korzystałeś wzbogacone o celne cytaty i materiały audiowizualne, słuchacze przekonają się na własne oczy jak bardzo przygotowałeś się do spotkania z nimi i, że wiesz o czym mówisz. Inne sposoby udowodnienia swoich kompetencji to zapoznanie słuchaczy z wykształceniem i doświadczeniem zawodowym. Im jest ono bogatsze, tym mniej wysiłku będziesz musiał wkładać w wykazanie swojej kompetencji.

2. Pewność siebie: Stwarzanie wrażenia osoby skonsternowanej nie daje dużych szans na szybkie zdobycie zaufania i przekonania do znajomości prezentowanego tematu. Nie jest ważne czy spędziłeś 20 lat w dżungli z gorylami. Ważne jest czy potrafisz mówić jak ktoś kto mieszkał tyle czasu w tropikalnym gąszczu. Nikt też nie uwierzy w Twoje tezy o instynkcie samozachowawczym jeżeli sam nie potrafisz wykazać "pierwotnego" przekonania do własnych opinii. Naszpikuj wystąpienie błyskotliwymi pointami i przemyślanymi konkluzjami, a zdobędziesz serca widowni.

3. Osobowość: Cechy charakteru są trudniejsze do wypromowania, gdyż bardziej opierają się na indywidualnym systemie wartości niż suchej ocenie fachowej wiedzy. Jeżeli byłeś na tyle przewidujący i sprawdziłeś cechy demograficzne Twoich słuchaczy, to wiesz jakie tematy mogą ich zainteresować. Nawet, jeśli omawiasz coś co jest antytezą ich nastawienia, możesz dobierać takie argumenty, które nie będą brzmieć agresywnie i dzięki temu nie stracą wiarygodności.

4. Porozumienie: Ach, to wzajemne zrozumienie. Wspólne doświadczenie i zainteresowania pomagają znaleźć wspólny język. Jeśli audytorium wie, ze dzielisz z nimi uczucia, Twoje szanse na pozytywną reakcję znacząco rosną. Ponieważ w społeczeństwie większość osób ma tendencję do respektowania zbliżonego systemu wartości, możesz wykorzystać to zjawisko do utrwalenia własnej wiarygodności. Celem cenionych społecznych wartości jest dążenie uzyskania i utrzymania takich ideałów jak pokój, wolność, szacunek, bezpieczeństwo, rodzina i wygodne życie. Wśród indywidualnych walorów dominują ambicja, umiejętność wybaczania, odpowiedzialność i uczciwość. Pokazując słuchaczom jak bliskie są Ci te ideały, zdobędziesz ich zaufanie.

Z chwilą, gdy słuchacze wykształcili u siebie podstawy zaufania i szacunku, łatwiej dotrze do nich to, co chcesz powiedzieć. Nie możesz, oczywiście, opierać wystąpienia wyłącznie na wiarygodności, ale jej obecność na pewno będzie kamieniem milowym na drodze do sukcesu w Twojej sprawie.

A w sprawie expose nowego premiera? Media jak zwykle wychwyciły smakowite kąski w rodzaju "rząd przeciwstawi się tym, którzy chcą wyrwać jak najwięcej", "rząd przywróci szybki wzrost gospodarczy", "ten rząd zanim powstał, zrozumiał", które oczywiście nie są najbardziej istotne, ale dlatego, że są powtarzane żyją swoim niezasłużenie zwielokrotnionym życiem. Ja zapamiętałem "gdy Pawlak i ja mówimy, że coś zrobimy, to naprawdę to zrobimy" i powiedzmy, że jest to informacja wiarygodna :-)

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.38 MediaGapa - ocena artykułu: 4.38

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Jacek Wierzbicki 2007-11-28
Czyli jestem szóstą osobą oceniającą. Ale jest OK. Dobra robota. Szkoda, że Tuskowi udziela się wewnętrzny smutek Pawlaka. Jeśli mam prawo do osobistej opinii, to dla mnie oni obaj nie przebiją Jarkowego "I nikt nam nie wmówi, że białe jest białe.."- prorocze słowa.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relacje Agencje Media Tusk Wywiad Relations Szef Pressence Public Reporter Kaczyński Praktycy Dziennikarze PRACOWNICY Polska Informacja Google Reporterzy Gapa Twitter Problem Rzecznik Klient Prawda Dziennikarz Klienci Gazeta Firma Komunikacja Internet



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. Dlaczego (jeszcze) nie zakochałeś się w agencji PR?
3. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
4. W public relations przekaz jest ważniejszy od relacji
5. Redaktor czy reporter?
6. Kiedy wulkan nie śpi
7. Potrafisz zarządzać komunikacją kryzysową?
8. Myśl jak socjopata, działaj jak święty
9. Do rzeczy, czyli koniec charyzmy
10. Jedna rzecz jakiej chyba brakuje w Twojej strategii PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl