Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-11-23
"Jesteś na celowniku mediów?"

Jesteś na celowniku mediów?

W sprawie sądowej nie chodzi wyłącznie o oczyszczenie z zarzutu – chodzi także o zachowanie dobrego imienia i zaufania do marki.

Utrata zaufania do marki może być bardziej kosztowna od odszkodowania w przegranej sprawie sądowej.

Dodajmy nadmierne zainteresowanie mediów i organów kontrolnych. Niestety, większość organizacji nie potrafi zareagować skutecznie zanim sprawy wymkną się spod kontroli.

Sygnały ostrzegawcze

Następująca lista zadań jest dobrym początkiem do antykryzysowego przygotowania.

Jeśli jeden lub więcej sygnałów ostrzegawczych odnosi się do Twojej organizacji, czas rozejrzeć się za ludźmi i środkami, które pomogą z odpowiednim wyprzedzeniem stworzyć zespół i prewencyjny plan kryzysowy.

1. Środowisko branżowe

Media piszą o innych firmach z Twojej branży. Być może reporter z gazety branżowej szuka informacji do modnego tematu. Kiedy zyski topnieją każdy jest podejrzewany o nieczyste praktyki ukrywające prawdziwe profity.

2. Środowisko prawne

Być może Komisja Papierów Wartościowych, organizacja pozarządowa lub sejmowa komisja specjalna chce bliżej przyjrzeć się pewnej sprawie. Może jest to fragment szerszej politycznej akcji, której celem jest znalezienie kozła ofiarnego. Monitoruj na bieżąco działania prokuratury we wszystkich województwach, gdzie prowadzisz szersze interesy. Prokuratorzy to często zwierzęta polityczne i mogą mieć ochotę wspiąć się na Twoich plecach na kolejny szczebel urzędniczej kariery.

3. Sytuacja na giełdzie/notowania akcji

Przez dwa kwartały z rzędu notowania akcji idą w dół. Reporterzy chętnie rzucą się na każdą sugestię, że akcjonariusze próbują wymusić ryzykowne lub nielegalne decyzje.

4. Działania udziałowców/akcjonariuszy

Na przykład sprawy sądowe, w których pojawiają się nazwiska dyrektorów prowadzą do naturalnego zainteresowania nimi jako osobami prywatnymi. Plan działania musi uwzględnić dociekliwe dochodzenia dziennikarzy wobec tych osób. Przeczytaj jeszcze raz dokładnie ich życiorysy. Czy znajdziesz jakieś przesłanki tłumaczące ich obecne kłopoty? Dlaczego nikt nie zauważył tego wcześniej? Jak zostali zatrudnieni w Twojej firmie? Przygotuj się do ich obrony tak jakby byli oskarżonymi o popełnienie poważnego przestępstwa.

5. Niebezpieczne praktyki

Enron wpadł w tarapaty prowadząc ryzykowne rozliczenia księgowe, ale tzw. kreatywna księgowość nie jest sprzeczna z prawem. Jeśli jednak firma nieumiejętnie korzysta z takich instrumentów, powinna być przygotowana na telefon z redakcji z prośbą o wyjaśnienie.

6. Wrogie przejęcia

Podstępne przejęcia firm interesują nie tylko autorów poczytnych kryminałów. W czasie fuzji i zmian właścicielskich pojawiają się miliony powodów, dla których jedna ze stron zechce powiedzieć mediom coś "ciekawego". Podczas próby wrogiego przejęcia zespół kryzysowy powinien wsłuchiwać się w każde zdanie docierające do opinii publicznej.

7. Organizacje pozarządowe

Nie musisz znaleźć się w centrum zainteresowania organizacji pozarządowej, żeby postawić cały zespół antykryzysywy na nogi. Wystarczy, że należysz do tej samej organizacji branżowej, biznesowej lub lobbingowej, aby być kolejnym "do odstrzału". Monitoruj witryny WWW organizacji pozarządowych i efekty ich działalności w prasie.

8. Gorące tematy

Czy antybólowe leki bez recepty mogą prowadzić do zawałów serca? Czy Twoja firma produkuje leki przecibólowe? Pisze o tym prasa? Wszyscy wiemy do czego mogą doprowadzić podobne spekulacje.

9. Wydarzenia z przeszłości

Organizacje, które popełniły w przeszłości błąd zauważony i nagłośniony przez media są już tym błędem naznaczone do końca swoich dni. Noga drugi raz złamana w tym samym miejscu już nigdy nie będzie sprawna.

10. Donosy

Jakie wewnętrzne wydarzenia mogą prowadzić do publicznego kryzysu? Czy były masowe zwolnienia? Czy w firmie pracują agresywni, wymagający, niesprawiedliwi kierownicy? Takie "informacje" szybko docierają do prasy, urzędów i instytucji kontrolnych.

11. Wadliwe produkty

Azbest naprawdę szkodzi zdrowiu. Nikotyna i nadmiar alkoholu też. Każda uzasadniona reklamacja towaru powinna być tak rozpatrzona jakby miał o niej następnego dnia napisać dziennikarz negatywnie nastawiony do firmy. Problem można rozwiązać szybko, po cichu, zgodnie z życzeniem klienta zakładając, że organizacja zachowa się elastycznie i rozsądnie.

Konkluzja

Liderzy organizacji nie muszą być geniuszami strategii medialnych, choć to oczywiście nie przeszkadza w odnoszeniu sukcesów. Powinni jednak wiedzieć kiedy zebrać zespół zarządzania kryzysowego z udziałem specjalistów PR i prawników – ludzi, którzy wiedzą jak neutralizować negatywne i szkodliwe informacje w mediach.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Problem Relacje Informacja Praktycy Media Tusk Klienci Gapa Firma Dziennikarze PRACOWNICY Agencje Google Klient Polska Prawda Komunikacja Rzecznik Relations Kaczyński Wywiad Reporter Dziennikarz Internet Reporterzy Public Szef Gazeta Pressence Twitter



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 21 pytań reportera na szkoleniu medialnym
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Wiosenne jasne myślenie
4. 5 minut medytacji przed trudnym wywiadem dla mediów
5. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
6. 7 prostych pytań o PR
7. Politycy, donosiciele i dziennikarze
8. Słowa się nie liczą – ważna jest mowa ciała?
9. Efekt nocebo w mediach społecznościowych
10. Jak rozłożyć Tomasza Lisa na łopatki
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl