Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2016-05-15
"Szybka i dyskretna komunikacja kryzysowa"

Szybka i dyskretna komunikacja kryzysowa

Pressence Public Relations (często i dyskretnie) jest proszona o szkolenia komunikacji w sytuacjach kryzysowych.

Często, bo inteligentni liderzy biznesu i polityki nie czekają na spadek sprzedaży, zaufania inwestorów lub poparcia w sondażach i chcą mieć wpływ na to, co mówią o nich media i co myśli opinia publiczna, szczególnie w sytuacji kryzysowej.

Dyskretnie, bo media potrafią wykreować kryzys z niczego, na przykład z faktu zatrudnienia agencji PR.

Kiedyś taka dyskrecja nie była potrzebna. Konkurencja w mediach nie była tak duża i media nie działały tak szybko. Informatorzy reporterów nie mieli smartfonów i mediów społecznościowych. Teraz o każdym wypadku może dowiedzieć się cały świat w kilka sekund.

Szybko i dyskretnie

W Pressence Public Relations rozumiemy potrzebę szybkiego i dyskretnego działania w sytuacji kryzysowej. Rozumiemy także rolę trafnej analizy i diagnozy sytuacji, gdyż bez celnej oceny można sobie napytać biedy.

Dlatego od razu pytamy naszych klientów: "Chodzi o coś co już się stało, co się właśnie dzieje lub może się dopiero wydarzyć? Chodzi o czyn kryminalny, przypadkowe zaniedbanie lub atak konkurencji? Co jest zagrożone: aktywa materialne, reputacja marki czy kariera lub życie jednego człowieka? Czy kryzys dotyczy wszystkich pracowników czy tylko wybranej grupy? Co można stracić lub zyskać? Jaki jest najczarniejszy i optymalny scenariusz wydarzeń?"

Pytamy także o media. "Co o kryzysie wiedzą i mówią inwestorzy i branżowi analitycy? Czy piszą o tym na swoich blogach i mówią w wywiadach dla mediów? Czy pracownicy i ich rodziny komentują kryzysowe zdarzenie na swoich profilach na Facebooku, LinkedIn i Twitterze? Czy firma wydała oświadczenie, w którym bierze odpowiedzialność za to, co się wydarzyło czy udaje, że to nic poważnego? Czy firma przekazuje najnowsze fakty na swojej stronie WWW, firmowym blogu i profilach w mediach społecznościowych?"

Nie ukrywam, że wolimy kiedy nic złego jeszcze się nie stało, pracownicy wiedzą jak się zachować w takiej sytuacji i kierownictwo zdaje sobie sprawę z wagi otwartej komunikacji z interesariuszami. Niestety, najczęściej dowiadujemy się, że firma nie ma planu komunikacji kryzysowej a jeżeli go ma, nigdy go nie przećwiczyła. Nikt nie przeszedł podstawowego szkolenia medialnego. Firma, instytucja lub organizacja nie ma aktywnych profili w mediach społecznościowych.

Nowe narzędzia i stare zasady

Narzędzia komunikacji się zmieniają (nie ma już na przykład telegrafu i przenośnych dyskietek), ale podstawowe zasady komunikacji kryzysowej są takie same – bez względu na rodzaj kryzysu i media, które o nim mówią.

Po pierwsze, ustal z jakim kryzysem masz do czynienia, na przykład błąd, przestępstwo, zniesławienie lub tragedia. Opisz dokładnie jakiemu kryzysowi musisz stawić czoła – szczerze i bez emocji. Nie wymiguj się od odpowiedzialności.

Po drugie, wybierz strategię komunikacji, która pozwoli ochronić markę, skrócić czas mówienia o kryzysie w mediach i zmniejszyć jego koszty. Nie trać czasu i nie daj odebrać sobie inicjatywy. Nie chowaj głowy w piasek i powiedz jak rozwiązujesz problem.

Odbuduj reputację dobrymi uczynkami. Walcz o dobre imię w sądzie. Żądaj odszkodowania za fałszywe oskarżenia. Wykorzystaj kryzys do mobilizacji pracowników i wzmocnienia zaufania inwestorów. To tylko kilka przykładów konkretnych działań.

Po trzecie, wybierz media i reporterów, do których Twoi interesariusze mają największe zaufanie. Media społecznościowe są idealne dla producentów masowych artykułów konsumpcyjnych. Branże przemysłowe mogą korzystać w komunikacji kryzysowej ze wsparcia stowarzyszeń branżowych, partnerów handlowych, ekspertów i adwokatów marek – pod warunkiem, że wszyscy mówią szczerze jednym głosem.

Bez względu na rodzaj kryzysu i jego pierwotną przyczynę musisz wiedzieć jak działają media i jakimi kierują się motywami, poznać ich potrzeby i możliwości oraz przewidzieć co je zainteresuje i jak to wykorzystać w swojej strategii komunikacji.

Konkluzja

W zdecydowanej większości przypadków skuteczna komunikacja kryzysowa polega na szybkim rozpoznaniu problemu, przygotowaniu i przećwiczeniu kluczowych komunikatów oraz wybraniu mediów i osób, które je przekażą opinii publicznej – jasno, rzeczowo i przekonująco.

Jeśli potrzebujesz pomocy w komunikacji kryzysowej (szybkiej i dyskretnej), prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Dziennikarze Komunikacja Rzecznik Klienci Tusk Szef Relacje Kaczyński Pressence Problem Praktycy Wywiad Dziennikarz Gazeta Firma Informacja Relations Polska Internet Twitter Reporter Gapa Media Reporterzy Klient PRACOWNICY Public Agencje Prawda Google



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Etyka na wakacjach
2. Opowieść o dwóch lustrach, czyli audyt wizerunku
3. Pies, który nie szczeka, czyli ochrona reputacji w mediach społecznościowych
4. Czy media w Polsce są jeszcze czwartą władzą
5. Niepewność w kopalni
6. Hultaj, czyli coś złego się stało
7. Darmowe i profesjonalne wystąpienia publiczne
8. Jak złamać nogę, czyli kto zapłacił za badanie chodnika
9. Aktor i prezydent, czyli test skuteczności przekonywania
10. Słowa i znaczenia w PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl