Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-01-06
"Smycz i mop, czyli strategia po godzinach"

Smycz i mop, czyli strategia po godzinach

John Lennon ujął to znakomicie: "Życie to coś, co dzieje się obok nas, gdy jesteśmy zajęci układaniem innych planów."

Życie nie czeka na nowy plan PR, poradę eksperta komunikacji kryzysowej lub 100 stron scenariusza konkursu na najlepszego pracownika. Nie zatrzymuje się kiedy analizujesz trendy, zmieniasz schemat organizacyjny firmy lub prowadzisz rozmowę rekrutacyjną.

Życie jest dynamiczne, skomplikowane, zaskakujące, ekscytujące, wspaniałe i czasem szokujące – jak fala, która może Cię unieść lub powalić.

Przed Tobą prosty wybór: albo akceptujesz życie takie jakie jest albo zamykasz oczy i uciekasz w świat marzeń.

Jeśli nie przerwałeś lektury, zadaj sobie pytanie dlaczego tak wiele firm wpada w tarapaty i tylko nieliczne pomyślnie się rozwijają. Przyczyn jest kilka:

1. Szefowie bujają w obłokach snując nierealne plany i ignorując sygnały otoczenia.

2. Szefowie wolą interpretować komunikaty otoczenia zgodnie z wygodnymi dla siebie schematami myślenia niż analizować fakty i odważnie spojrzeć w oczy wyzwaniom, które umożliwią kontrolowany rozwój.

3. Szefowie nie wprowadzają na czas zmian wewnątrz firmy, które lepiej ją dopasują do tego, co dzieje się na zewnątrz.

4. Szefowie nie potrafią egzekwować podjętych decyzji.

Teoria i praktyka zmiany

W teorii, zmianami w firmie zajmuje się tylko garstka ludzi ze ścisłego kierownictwa. W praktyce, to bardzo złożony i wielowątkowy proces regulowany przez wiele osób. Dużo dzieje się na obrzeżach, daleko od planistów, scenariuszy i arkuszy kalkulacyjnych – tam gdzie "zwykli" pracownicy obsługują klientów, rozmawiają z dziennikarzami, witają się z inwestorami, naprawiają urządzenia, naciskają klawisze, podpisują dokumenty, odbierają telefony, itd.

Ludzie na górze inaczej widzą horyzont realnego świata. Ci na dole inaczej patrzą na horyzont firmowej strategii. Te dwa horyzonty wykrzywiają obraz świata, utrudniają wewnętrzną komunikację, podwyższają koszty prowadzenia firmy i zmniejszają jej konkurencyjność.

Szefowie myślą, że trzymają wszystko mocno w garści. W rzeczywistości, więcej czasu spędzają na gaszeniu małych pożarów, mniej na realizacji strategii. Co więcej, to właśnie te "drobne" incydenty kształtują "strategię" – na prawdziwą nie ma czasu. Świat tworzy kontekst dla ich decyzji i działań.

Kompetencja i chaos

Dwa najmodniejsze hasła w biznesie w ostatnich latach to kompetencja i chaos. Napisano na ten temat tony artykułów i zorganizowano setki konferencji. To, co najważniejsze można streścić w dwóch zdaniach:

1. Musisz być w czymś najlepszy.

Najbardziej cenioną i poszukiwaną kompetencją jest umiejętność przewidywania przyszłości, tworzenia i wprowadzania innowacji. Im więcej osób w firmie posiada takie umiejętności, tym lepiej. Najlepszym sposobem doskonalenia tych umiejętności – i według mnie jedynym – są strategiczne konwersacje z pracownikami.

2. Nie musisz wiedzieć wszystkiego.

Świat z zasady jest nieprzewidywalny. Do przyszłości nie prowadzi prosta linia. Ale możesz umiejętnie wykorzystywać wszystkie niespodzianki angażując swoich pracowników w odważne i mądre konwersacje pokazujące, że to oni – nie szefowie – są prawdziwych oczami, uszami i mózgami organizacji. Centrum decyzje jest nadal jedno, ale prowadzi do niego wiele mózgów.

Kiedy wszyscy się uczą, dzielą pomysłami, testują rozwiązania, wzajemnie inspirują, chaos staje się motorem rozwoju. Przypadkowe odkrycia inspirują zmiany. Niespodzianki dodają energii.

Najtrudniej każdemu szefowi jest zaakceptować tarcie pomiędzy wolnością i kontrolą. Lekceważone konflikty tworzą kosmiczne problemy – po opanowaniu przynoszą gigantyczne profity.

Konkluzja

Strategia wymaga konsekwencji i dyscypliny. Szefowie muszą jasno przedstawiać swoje oczekiwania. Ale ostrożnie z kontrolą.

Kontekst jaki stworzysz skrępuje lub wyzwoli pracowników – albo dodasz im odwagi i pewności siebie albo zachęcisz do bylejakości. To drugie oznacza, że będziesz musiał trzymać wszystkich na krótkiej smyczy i biegać za każdym z mokrym mopem – a po godzinach zajmiesz się strategią.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.67 MediaGapa - ocena artykułu: 4.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Tomasz Rożnawski 2012-01-17
Po lekturze tego artykułu przypomniały mi się dwa, ostatnio widziane filmy. Myślę że, pierwszy z nich dobrze wpasowuje się w poruszoną tematykę, a jest nim "Margin Call" - "Chciwość", opowiadający o pierwszych godzinach kryzysu finansowego na Wall Street. Drugim filmem jest "The Ides of March", znany pod polskim tytułem jako "Idy Marcowe", a opowiadający o potyczkach kandydata na prezydenta USA z jego rywalami oraz otoczce public relations. Oprócz ciekawej fabuły filmom towarzyszy także znakomita obsada.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Komunikacja Informacja Klienci Reporter Problem Dziennikarze Internet Firma Reporterzy Relations Praktycy Dziennikarz Rzecznik Prawda Wywiad Gazeta Gapa Szef Kaczyński Pressence Tusk Public Agencje Twitter Relacje PRACOWNICY Media Klient Google Polska



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Redaktor czy reporter?
4. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
5. Masz strategię komunikacji z mediami?
6. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
7. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
8. Znasz Toma Petersa?
9. Ukryte koszty wewnętrznego PR
10. Dobra strategia medialna
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl