Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-07-14
"Przywódcy i oratorzy"

Przywódcy i oratorzy

Związek pomiędzy przywództwem i krasomówstwem często widziany jest jako relacja pomiędzy formalnym statusem i praktyczną umiejętnością. Jesteś liderem, więc musisz umieć opowiadać! Ale opowieść opowieści nierówna.

Ja patrzę na to inaczej. Moim zdaniem, trzeba skupić się na zdefiniowaniu przywództwa, tego, gdzie jest ono potrzebne i w jakich warunkach może się ujawnić.

Skąd biorą się przywódcy? Z jakiej ulepieni są gliny? Te pytania zaprzątają umysły wielu praktyków PR, którzy wierzą, że znalezienie właściwej odpowiedzi umożliwi "taśmową produkcję" liderów.

Kwestia, o której mowa, zawiera kilka innych pytań:

1. Czy można zidentyfikować liderów zanim sami się ujawnią?

2. Czy można kogoś nauczyć bycia przywódcą?

3. Czy każdy może być liderem?

4. Jakie cechy wyróżniają liderów?

5. Czy przywództwo jest zdolnością wrodzoną?

6. Jak samemu sprawdzić swoje przywódcze zdolności?

7. Czy dobrze jest być liderem?

8. Po co nam liderzy?

Lider z definicji

Problem jest też z definicją przywództwa. Dla mnie, przywództwo jest umiejętnością motywowania grupy ludzi do realizacji wspólnego celu.

Takie rozumienie przywództwa pozwala spojrzeć na umiejętność opowiadania i przemawiania z trzech perspektyw:

1. Przywódca ponad tłumem. To typ lidera, który zawdzięcza ten "status" zewnętrznym definicjom opisującym jego cechy, styl, wygląd, zachowanie, itd. W czasie kiedy występuje w tej roli część jego uwagi poświęcona jest podtrzymywaniu wizerunku "samca alfa". Dobrze jeśli potrafi opowiadać, ale nie jest to kluczowy element jego pozycji.

2. Przywódca wśród tłumu. Lider wśród swoich ludzi – status postrzegany bardziej przychylnie przez otoczenie. O takich liderach mówi się, że zawsze mają "coś ciekawego do powiedzenia". Talent krasomówczy nie jest niezbędnym atrybutem takiego lidera, ale na pewno społecznie pożądanym.

3. Przywódca sytuacyjny. Taki lider jest ulubionym bohaterem najbardziej popularnych opowieści – pokonuje przeciwności, boryka się ze słabościami, walczy o lepsze jutro – raz z powodzeniem, raz nie. To w tych dramatycznych opowieściach poznajemy mechanizmy autentycznego przywództwa.

Lider z opowieści

W opowieściach najciekawsze są wątki, które dotyczą ludzi walczących z problemami. Do rozwiązania problemu dochodzi tylko wtedy, kiedy bohater jest w stanie dokonać wartościowej zmiany w swoim życiu i otoczeniu. Jeśli uda mu się to osiągnąć co najmniej raz, zyskuje potencjał i prawo przewodzenia innym – motywowania ich do realizacji wspólnego celu.

Zgodnie z takim punktem widzenia, przywództwo nie wywodzi się z formalnego statusu, ale funkcjonalnej domeny zakorzenionej w dojrzałych demokratycznych strukturach społecznych – możliwości zmiany, która potwierdza i utrwala naszą wolną wolę, nasze ja.

Przywództwo narracyjne jest sytuacyjne (rym bez ambicji artystycznych) i może ujawnić się u każdej osoby, która dostrzeże i przedstawi sposób rozwiązania problemu – to sytuacja ujawnia lidera, ale nie tworzy, bo on już tam wcześniej był.

Jakim liderem jest Twoja firma? O czym opowiada dziś swoim klientom? Jakim jest bohaterem? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Public Polska Problem Informacja Komunikacja Kaczyński Reporterzy Google Relacje Tusk Internet Rzecznik Wywiad Szef Dziennikarze Klient Gazeta Prawda Firma Gapa Dziennikarz Twitter Media Klienci Pressence Praktycy Agencje Relations PRACOWNICY Reporter



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Redaktor czy reporter?
4. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
5. Masz strategię komunikacji z mediami?
6. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
7. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
8. Znasz Toma Petersa?
9. Ukryte koszty wewnętrznego PR
10. Dobra strategia medialna
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl