Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-07-11
"Trzy istotne rozróżnienia w public relations"

Trzy istotne rozróżnienia w public relations

Ludzie z ograniczoną lub śladową umiejętnością analitycznego myślenia (na przykład, autorzy planów medialnych, szefowie marketingu i.... hmm... blogerzy) często wchodzą w trudne relacje z faktami. Niejednokrotnie mylą rzeczy, które wyglądają podobnie.

Oto trzy przykłady, które sprawiają kłopoty osobom ze słabo rozwiniętym zmysłem analitycznym.

1. Popularność jako dowód skuteczności

Kiedy czytam propagandowe informacje o mediach społecznościowych, z podziwem patrzę na statystyki dotyczące ich popularności – ponad pół miliarda użytkowników Facebooka i miliardy wpisów na Twitterze. Na przykład, więcej firmowych stron fanów na Facebooku niż gwiazd na Drodze Mlecznej lub więcej użytkowników GoldenLine niż szczurów w warszawskim metrze. Takie tam bajki.

Ogromne liczby mają być dowodem, że aktywność w mediach społecznościowych jest ipso facto rewelacyjnym pomysłem marketingowym.

Jednym z najbardziej popularnych kanałów komunikacyjnych jest telefon (stacjonarny lub komórkowy), który w marketingu i public relations jest słabiutkim narzędziem komunikacji.

Popularność medium komunikacji – każdego medium – nie musi być miernikiem jego skuteczności.

2. Oglądalność telewizji

Często słyszymy, że telewizja się skończyła. Dowodem na to ma być niższa oglądalność, spadające ceny reklam i kłopoty finansowe sieci telewizyjnych (TVN jest na sprzedaż?).

To wcale nie świadczy, że telewizja zdycha – wyczerpał się natomiast jej dotychczasowy model biznesowy. Oglądalność telewizji per saldo wcale nie spada. Polacy spędzają przed ekranem telewizora coraz więcej godzin, szczególnie w weekendy.

Źródłem kłopotów telewizji jest zbyt duża podaż – za wiele kanałów. Słupki oglądalności spadają, bo na rynku mediów działa zbyt wielu nadawców – każdy poluje na swój kawałek tortu. Widzowie mogą na tym tylko zyskać.

3. Marketing szeptany (osobista rekomendacja)

Maniacy mediów społecznościowych często (z wyższością) tłumaczą nam żałosnym głupcom, że media społecznościowe (na przykład, Facebook, Twitter, Pinterest) są silniejsze od reklamy, gdyż (bezpłatny?) marketing szeptany ma większą siłę perswazji od reklamy.

To prawda, że osobista rekomendacja zaufanej osoby jest bardziej przekonująca od anonimowej reklamy. Ale nieprawdziwa jest sugestia, że media społecznościowe są synonimem marketingu szeptanego.

Marketing szeptany czerpie siłę z tego, że informacja pochodzi od kogoś kogo znamy i darzymy zaufaniem. Większość opinii, komentarzy i rekomendacji w mediach społecznościowych autoryzowana jest przez osoby, których nigdy nie wiedzieliśmy na oczy, których osobiście nie znamy i do których mamy ograniczone zaufanie. Zbyt często kryją się za nimi praktykanci (studenci public relations), którzy za pieniądze fabrykują pozytywny "rozgłos".

Konkluzja

Media społecznościowe są mniej wpływowe niż klasyczny marketing szeptany ("Mówię ci Boguś, że to rewelacja."). Im więcej cwaniaków położy swoje brudne łapska na mediach społecznościowych, tym szybciej stracą swoją – już teraz dyskusyjną – wiarygodność.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Rzecznik Problem Agencje Klienci Polska Google Gapa Pressence Praktycy Gazeta Relacje Wywiad Informacja Reporter PRACOWNICY Internet Szef Kaczyński Firma Tusk Public Relations Reporterzy Prawda Klient Twitter Dziennikarz Dziennikarze Komunikacja Media



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Prawdziwy kryzys Toyoty
2. Sprzedawca jak saper
3. Masz strategię komunikacji z mediami?
4. Dobra strategia medialna
5. Redaktor czy reporter?
6. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
7. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
8. 5 rzeczy jakich pracownicy oczekują od komunikacji wewnętrznej
9. Znasz Toma Petersa?
10. Ukryte koszty wewnętrznego PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl