Miałem sen... Król podaje błaznowi - swemu nieformalnemu doradcy public relations - informację prasową. "Ależ Wasza Wysokość, to wcale nie jest informacja prasowa," odpowiada trefniś. "Przybij więc pieczątkę TAJNE," odpowiada władca. To się nazywa myślenie strategiczne.
Strategia to jeden z najbardziej mglistych terminów w public relations. Dla jednych bycie strategiem to samo wspięcie się na szczyt organizacyjnej drabiny, dla innych pozycja strategicznego doradcy to możliwość wejścia do gabinetu prezesa bez pukania o każdej porze i w każdej sprawie :-)
8 strategicznych pytań
Legendarny szef firmy General Electric, Jack Welch rozpoczął swoje rządy od jasnego opisania strategii. Każdy produkt miał być numerem 1 w swojej kategorii rynkowej. Ten, który był na drugiej pozycji musiał mieć plan i termin zdobycia pozycji lidera. Jeśli to się nie udało, firma wycofywała go z produkcji. Jasne, proste i czytelne.
Firma Walta Disneya pragnie uszczęśliwiać ludzi. Bill Gates chce widzieć komputer na każdym biurku. Jasne, proste i czytelne.
Dyskutując nad miejscem strategii i pozycją praktyków public relations w zarządzie warto zadać sobie osiem podstawowych pytań:
1. Jak zdobyć miejsce przy stole w gabinecie prezesa?
2. Jak utrzymać miejsce przy stole w gabinecie prezesa?
3. Jak zwiększyć wpływ na prezesa?
4. Jak realnie wpływać na decyzje prezesa?
5. Co zrobię kiedy zdobędę miejsce przy stole w gabinecie prezesa?
6. Co mam zrobić, żeby nie "odstrzelili" mnie prawnicy i inni doradcy?
7. Na jakie pytania muszę przygotować się w pierwszej kolejności?
8. Jaka jest rzeczywista strategia organizacji?
Skuteczne cele i strategie ich osiągnięcia są jasne, proste, czytelne, pozytywne, zrozumiałe i osiągalne. Jak się ma do nich misja, wizja, wartości i strategia działania Twojej organizacji?
Definicja strategii Pressence Public Relations
Strategia to wyjątkowa fuzja energii umysłowej napędzającej organizację dzięki komunikacji, która wywołuje zachowanie umożliwiające realizację celów organizacji.
1. Strategia jest kluczowym atrybutem lidera.
2. Strategia to energia, która napędza organizację i wskazuje zespołom kierunek działania.
3. Strategia sprawia, że różni ludzie o różnych poglądach idą w tym samym kierunku.
4. Strategia jest pozytywnym i pełnym energii stanem umysłu.
Strategia jest także:
1. kołem napędowym dla obecnego planu działania,
2. zestawem etycznych i moralnych wskazówek pomagających osiągać cele,
3. kapitałem wiedzy i doświadczenia umożliwiającym sukces i zwycięstwo.
Strategia NIE jest:
1. skupianiem się na rzeczach przemijających i nieistotnych,
2. tłumaczeniem pracownikom kto i co ma robić,
3. nadużywaniem przymiotnika "strategiczny" do opisu wszystkich działań i idei,
4. proponowaniem "luźnych i niezobowiązujących" rozwiązań.
Miejsce w zarządzie
Wiele osób sądzi, że ma coś strategicznego do zaoferowania i pragnie to przedstawić zarządowi nie wiedząc jaka jest rzeczywista strategia. Wiele razy rozmawiałem z prawnikami, księgowymi, kadrowcami, szefami ochrony, finansistami i osobami zarządzającymi systemami komputerowymi. Często słyszałem pytania z listy podanej wyżej, "Jak zdobyć miejsce przy stole w gabinecie prezesa i jak go nie stracić?"
Równie dużo czasu spędziłem doradzając szefom firm w rozwiązywaniu strategicznych problemów komunikacyjnych. To jak oni widzą drogę dotarcia do najważniejszego gabinetu jest nie mniej ciekawe. Najczęściej powtarzane pytania są zaskakująco oczywiste. "Jak mogę współpracować z ludźmi, którzy cały czas krzywo na mnie patrzą, którzy nic nie wiedzą o mnie i mojej firmie, którzy nie wiedzą na czym mi najbardziej zależy, ale, którzy uważają, że wiedzą lepiej ode mnie jak prowadzić interesy? Przy moim biurku roi się od ludzi, którzy nie wiedzą jak mi pomóc. Kim oni właściwie są i skąd u nich takie dobre samopoczucie?"
Strategia zaczyna się od tego, co myślisz o:
1. sprawach, problemach i pytaniach, którymi żyje zarząd,
2. tym jak zarząd analizuje problemy i przystępuje do ich rozwiązania,
3. procesie ułatwienia zarządowi zrozumienia Twoich pomysłów na rozwiązanie problemów.
Strateg public relations:
1. ma wyjątkowe umiejętności komunikacyjne,
2. skutecznie komunikuje się w czasie rzeczywistym (tak jak to robią najlepsi szefowie),
3. skupia się na rzeczach bezsprzecznie najważniejszych,
4. pomaga innym dostrzec rzeczy oczywiste.
Oczywista strategia
W pierwszej wersji "Psa Baskervillów" Arthur Conan Doyle opisuje biwak Sherlocka Holmesa. W środku nocy Holmes budzi się, trąca łokciem Watsona mówiąc, "Spójrz na niebo, Watsonie. Co widzisz?" Watson odpowiada, "Widzę gwiazdy, miliony gwiazd..." Holmes nalega, "I co Ci to mówi, Watsonie?"
Watson po chwili zadumy. "Astronomicznie... widzę miliony galaktyk i niezliczone planety. Chronologicznie... jest kwadrans po trzeciej. Astrologicznie... Saturn jest w znaku Lwa. Teologicznie... Bóg jest wszechmocny, a my jesteśmy nic nie znaczącym pyłem. Meteorologicznie... jutro będzie ładny dzień." Holmes milczy.
Watson w końcu pyta, "Co to piękne i ogromne niebo mówi Tobie?" Detektyw odburknął, "Watsonie, idioto, ni mniej, ni więcej... ktoś nam ukradł namiot."
Coś oczywistego często okazuje się olśniewającą swoją prostotą strategiczną wiedzą. I odkrycie tego daje Ci miejsce przy głównym stole konferencyjnym.
|