Bogusław Feliszek, 2008-07-07
"Trzy łyki pamięci"

Trzy łyki pamięci

Siedzę nad filiżanką espresso i coś sobie przypominam...

Pamięć elektryczna jest trochę dłuższa od błyskawicy. To myśl, która kołacze się teraz w głowie... To wyobraźnia i umiejętność analizowania opcji. Z natury jest chwilowa; taka pamięć operacyjna mózgu – ludzkiego komputera.

Kiedy udajesz się na spoczynek, mózg zwalnia pracę i większa część tego, co nazywamy pamięcią elektryczną gubi się w ciemności (podobnie jak – RAM – podręczna pamięć komputera).

Sen sprawia, że informacje zawarte w pamięci elektrycznej wymazują się zależnie od ważności. Dane bardziej istotne dłużej czekają na transport do kosza zapomnienia.

Pojemność pamięci

Pamięć elektryczna ma ograniczoną pojemność. Jeśli chcesz dodać nowy element, natychmiast wypierany jest z niej inny, mniej istotny.

Wyobraź sobie wąż strażacki skierowany do filiżanki. WSZYSTKIE informacje – telewizja, radio, witryny WWW, gazety, e-mail, billboardy, ulotki, muzyka – trafiają obfitym strumieniem do filiżanki (tzn. Twojego mózgu; mówiąc dokładniej, do elektrycznej pamięci). Część wody zostaje w filiżance; reszta się rozbryzguje. Kiedy kropelka informacji zatrzyma się w filiżance, mózg rozpoczyna jej transfer do pamięci chemicznej.

Pamięć chemiczna to magazyn, który przyjmuje towar na długie przechowywanie. To pamięć twardego dysku komputera. W odróżnieniu od efemerycznej pamięci elektrycznej, pamięć chemiczna jest składnicą informacji zdeponowanych na "twardym dysku" ludzkiego mózgu.

Pamięć w brandingu

Jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie, kiedy mówię: kawa, pasta do zębów lub wakacje?

Pamięć chemiczna to "szczytowa świadomość umysłu"; to plik, który pierwszy wyskakuje z zawartości katalogu; to stan błyskawicznego kojarzenia przez klientów produktu/usługi z Twoją organizacją/marką. Tak działa branding.

Możesz zrobić trzy rzeczy, aby zwiększyć transfer danych z pamięci elektrycznej do chemicznej:

1. Zwiększ ważność przekazu,

2. Zwiększ częstotliwość powtarzania,

3. Zwiększ ważność przekazu i częstotliwość powtarzania.

Branding odnosi sukces pod warunkiem, że przekazujesz istotną wiadomość z częstotliwością, która zapewni jej bezpieczny byt w pamięci chemicznej.

Przekazy "kupuj-teraz" to wiadomości nawołujące do natychmiastowego działania podczas, gdy przekazy zawierające elementy tożsamości firmy mają głębsze i bardziej odległe w czasie cele. W działaniach komunikacyjnych trzeba uwzględnić obydwa formaty. W jednym przekazie można zamieścić zarówno sugestywną długofalową informację wzmacniającą markę jak i bardziej bezpośrednią wiadomość pobudzającą do szybkiej decyzji.

Pamiętaj także, że niektórzy odbiorcy Twoich komunikatów marketingowych nie są teraz zainteresowani oferowanym produktem. Jaką informację im przekazujesz? Jakie są ich odczucia? Czyj produkt/usługę kupią kiedy zmienią się ich potrzeby?

Jak to jest z tą kawą? O której marce myślisz kiedy mówię: kawa?