Bogusław Feliszek, 2017-06-30
"Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów"

Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów

Jednym z większych błędów rzeczników prasowych jest zostawianie reporterom zbyt dużo swobody w prowadzeniu wywiadu. To prawda, że reporter wybiera rozmówcę i pytania – to jego wywiad. Ale to nie znaczy, że ma kontrolować wszystko co się dzieje.

Rzecznik prasowy, który pozwala reporterowi przejąć inicjatywę nie będzie zadowolony z efektów wywiadu.

Gdyby wywiad dla mediów był jak jazda samochodem...

Wyobraź sobie, że reporter (zamiast wywiadu) zaprosił Cię na jazdę samochodem.

Dla większości rzeczników wyglądałoby to tak: Reporter podjeżdża do biura. Wsiadasz do auta, witasz się i zapinasz pasy. Jesteście razem w samochodzie, ale to reporter trzyma kierownicę. To on decyduje gdzie jechać, kiedy przyśpieszyć lub zwolnić.

Po kwadransie jazdy wysiadasz z auta. Niestety nie wiesz gdzie jesteś. Zamiast przed swoim biurem wysiadłeś w nieznanej okolicy. Zastanawiasz się: "Jak ja tu trafiłem?"

Tak właśnie kończy się wiele wywiadów. Rozmówca nie pamięta co się działo i nie wie co z tego wyniknie, na przykład który cytat reporter wykorzysta w artykule.

Teraz wyobraź sobie inną jazdę. Auto ma dwie kierownice, dwa pedały gazu i dwa hamulce. Reporter używa swojego zestawu do kierowania, Ty swojego.

To będzie zupełnie inna jazda.

Być może jedziecie do tej samej części miasta, ale na inną ulicę. Na pewno pojawią się pewne rozbieżności co wyboru trasy (najczęściej na skrzyżowaniach). Możecie mieć trochę inne podejście do respektowania zasad ruchu. Nie chodzi o konflikt, ale o naturalne różnice wynikające ze spotkania różnych osobowości.

Nie namawiam do wyrywania reporterowi kierownicy czy unikania odpowiedzi na jego pytania. To byłoby niemądre i być może nawet niebezpieczne. Chodzi o więcej inicjatywy, zdecydowania i konsekwencji. Chodzi o wykorzystanie pytań reportera do przekazania informacji, na których Ci najbardziej zależy.

Rzecznik prasowy nie może być w wywiadzie pasażerem. Powinien wyobrazić sobie, że może kierować jego przebiegiem. A to wymaga przygotowania – musi wiedzieć co chce osiągnąć (gdzie chce dojechać). Jeśli się tego nauczy, będzie mniej przykrych niespodzianek i więcej pozytywnych materiałów w mediach.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.