Bogusław Feliszek, 2017-01-28 |
"Nie wiesz czy potrzebujesz szkolenia medialnego?" |
Skuteczna komunikacja jest zaplanowana, angażująca i przekonująca. Ludzie muszą wiedzieć kto do nich mówi i rozumieć dlaczego jest to dla nich ważne. To, co mówią media buduje lub niszczy markę, reputację i relacje. Wspaniale kiedy buduje, fatalnie kiedy niszczy. Na naszych szkoleniach medialnych lubimy prosty język i jasne postawienie sprawy. Czarne jest czarne i białe jest białe. Klienci przychodzą na nasze szkolenia medialne z różnych powodów. Czasem chodzi o przygotowanie do premiery produktu. Czasem o poprawę relacji z mediami. Czasem o pomoc w wyborze rzecznika prasowego. Powodów jest naprawdę wiele. Jako były dziennikarz potrafię też sam ocenić czy ktoś potrzebuje szkolenia medialnego – na długo przed pierwszym kontaktem z reporterem. Oto 7 pytań, które pomogą Ci ocenić czy potrzebujesz szkolenia medialnego: 1. Chcesz powiedzieć mediom coś ważnego i ciekawego? Jeśli tak, warto zrobić to w sposób wygodny dla mediów. Inne potrzeby ma prasa, inne radio i telewizja, ale wszyscy doceniają tematy z mocnym przesłaniem i barwnymi bohaterami. 2. Uważasz, że wszyscy reporterzy pracują tak samo? Reporterzy należą do najbardziej zapracowanych ludzi na świecie. Nie mają dużo czasu na przygotowanie się do wywiadu. Ale są ciekawi świata, szybko się uczą i potrafią zadawać zaskakujące pytania. Warto poznać rodzaje pytań najczęściej zadawanych przez reporterów i nauczyć się jak na nie odpowiadać zwięźle, rzeczowo i przekonująco. 3. Boisz się trudnych pytań? Szkolenie medialne przygotowuje do komunikacji z mediami w różnych sytuacjach – od krótkiej wypowiedzi do kamery przez wywiad na żywo po prowadzenie konferencji prasowej w sytuacji kryzysowej. Dzięki właściwemu przygotowaniu możesz przekonująco udawać kogoś całkowicie zaskoczonego "trudnym" pytaniem reportera – oczywiście pozytywnie zaskoczonego :-) 4. Uważasz, że to reporter kontroluje przebieg wywiadu? Im bardziej zabiegany jest reporter, tym trudniej mu dobrze przygotować się do wywiadu i kontrolować jego przebieg. Oczywiście musisz odpowiedzieć na każde pytanie, ale dzięki przygotowaniu i wcześniejszemu przećwiczeniu przed kamerą swoich trzech komunikatów możesz więcej czasu poświęcić w wywiadzie na to, co dla Ciebie jest najważniejsze. 5. Unikasz sytuacji konfliktowych? Jak sobie radzisz z krytyką w mediach? Wywiad nie powinien być bolesnym pojedynkiem na przykre słowa. Najlepszą reakcją na agresję reportera jest spokój i opanowanie. Im mocniejszy atak, tym większy spokój. Im lepsze przygotowanie, tym łatwiej o spokój. 6. Wierzysz, że ćwiczenie czyni mistrza? Nie możesz przygotować się do wywiadu myśląc o tym, co chcesz powiedzieć. Musisz to powiedzieć na głos do kamery. Zrób listę pytań i przećwicz odpowiedzi. Jeśli nie masz kamery, nagraj je na smartfonie lub tablecie. Ćwicz aż będziesz zadowolony ze swoich odpowiedzi. 7. Potrzebujesz większej pewności siebie? Wszystko to, co napisałem wyżej pomaga zwiększyć naturalność i pewność siebie. Niedawno właściciel start-upa z Warszawy poprosił nas o przygotowanie go do wywiadu dla telewizji internetowej. Podobał mu się program szkolenia, ale powiedział, że 3000 złotych netto za szkolenie to za dużo. Postanowił zaryzykować i postawił na improwizację. Widziałem ten wywiad. Nie był zły, ale rozmówcy brakowało naturalności i... pewności siebie. Jeśli odpowiedziałeś TAK na większość tych pytań, prawdopodobnie potrzebujesz szkolenia medialnego. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o szkoleniach medialnych, kliknij tutaj. |