Bogusław Feliszek, 2016-06-25
"Radio i telewizja w kampanii PR"

Radio i telewizja w kampanii PR

Nie znam klienta agencji PR, który wyobraża sobie skuteczną kampanię PR bez radia i/lub telewizji. Jeśli jednak musimy wybierać, bo na przykład budżet jest skromny, co lepsze: radio czy telewizja?

W idealnym świecie radziłbym jedno i drugie. Skoro trzeba wybierać, weźmy pod uwagę temat kampanii, grupę docelową i to, co chcemy osiągnąć (cele).

Przyjrzyjmy się silnym i słabym stronom obydwu mediów zaczynając – według starszeństwa – od radia.

1. Radio

Radio jest dobrym medium uzupełniającym przekaz telewizyjny. Można go słuchać nie tylko w domu czy pracy, ale także w samochodzie, na rowerze i w parku. Stacje radiowe są w dużych i małych miastach.

Każda stacja ma pasmo o największej słuchalności – zwykle jest to pasmo poranne. Program w większości nadawany jest na żywo, co na przykład zwiększa kontrolę nad tym, co usłyszą słuchacze w wywiadzie z rzecznikiem prasowym.

Wywiady mają różną długość – od kilku minut w paśmie porannym do kilkunastu po południu lub wieczorem. W małych stacjach radiowych wywiady są dłuższe. Duże stacje komercyjne chętnie wykorzystują w dziennikach w ciągu dnia krótkie wypowiedzi z porannego wywiadu.

Radio cieszy się większym zaufaniem od telewizji i lepiej nadaje się do bezpośrednich kontaktów z konsumentami (jest możliwość rozmowy ze słuchaczami na antenie). Jeśli potrzebujesz więcej czasu na przekazanie najważniejszych informacji, wybierz radio.

Radio publiczne ma więcej starszych słuchaczy (grupa 45-65 lat). Stacje komercyjne są chętniej słuchane przez młodzież.

Uwaga: w radiu mogą występować rzecznicy prasowi z miłym głosem i nienaganną dykcją, umiejący mówić krótko, żywo i barwnie, świadomi roli wyobraźni w komunikacji.

2. Telewizja

Telewizja to ruch, dźwięk i kolor. W telewizji obraz czasem jest ważniejszy od słowa. Większa jest też rola języka ciała i emocji.

W telewizji można zademonstrować produkt w tym samym czasie ogromnej widowni, ale nie ma czasu na szczegółowe wyjaśnienia. Stacje telewizyjne są tylko w dużych miastach.

Popularne programy informacyjne mają milionową publiczność. Kilka sekund na ekranie w porze największej oglądalności szybko zwiększa rozpoznawalność i wpływ.

Krótki czas na wypowiedź w telewizji zmusza do szybkiego przechodzenia do sedna i rozpoczynania każdej odpowiedzi od najważniejszego argumentu.

Nie wolno lekceważyć telewizji regionalnej. Każda stacja daje fantastyczną możliwość dotarcia do konkretnej grupy widzów z przekazami dopasowanymi do ich potrzeb.

Uwaga: w telewizji mogą występować rzecznicy prasowi o miłej aparycji z dobrą dykcją, świadomi roli języka ciała, umiejący mówić zwięźle, dynamicznie i konkretnie.

Konkluzja

Radio i telewizja są znakomitymi kanałami komunikacji – każdy ma swoje silne i słabe strony. Przed decyzją o wyborze optymalnego medium trzeba zdecydować co chcesz powiedzieć, do kogo i po co to robisz.

Jeśli nie wiesz jakie medium wybrać do swojej kampanii PR, prosimy o kontakt. Chętnie pomożemy. Nasz telefon: 77 441 40 14.