Bogusław Feliszek, 2015-11-08
"Nie wiedziałeś, że jesteś liderem opinii?"

Nie wiedziałeś, że jesteś liderem opinii?

Im głębiej w las, tym więcej drzew. Ale nie zobaczysz lasu jeśli będziesz oglądał poszczególne drzewa – jedno po drugim. Skupianie się na szczegółach utrudnia lub nawet uniemożliwia dostrzeżenie całości.

W pracy skupiasz się na rozwiązywaniu bieżących problemów. Myślisz o nowych produktach, ulepszasz usługi i szukasz nowych klientów. Nie zauważasz jednej ważnej rzeczy: dzięki głębokiej i szerokiej wiedzy oraz bogatemu doświadczeniu zostałeś ekspertem w swojej branży.

Może to skromność, może brak czasu na refleksję, ale większość przedsiębiorców nie docenia prawdziwej wartości swojej wiedzy. Nie myślą o sobie jako o ekspertach, których doświadczenie upoważnia do udziału w publicznych debatach na ważne tematy. A przecież nauka nie poszła w las.

Budowanie reputacji lidera opinii

W Pressence Public Relations pomagamy naszym klientom zdobyć i utrzymać przewagę nad konkurencją poprzez zbudowanie autorytetu branżowego eksperta i lidera opinii. Zachęcamy do pisania fachowych artykułów, prowadzenia autorskiego bloga oraz komentowania aktualnych wydarzeń i nowych trendów. Najtrudniej jednak przychodzi przekonanie klientów, że mają coś cennego i wyjątkowego do powiedzenia.

Jeżeli chcesz się pozytywnie wyróżnić jako "ten, który wie najlepiej", odłóż na bok wątpliwości jak dużo jeszcze musisz się nauczyć i posłuchaj co mówimy na naszych szkoleniach medialnych:

1. Nie chodzi o to, co wiesz, ale o kontakt z mediami.

Gdyby to nie był najlepszy ekspert, nie byłoby go w mediach – tak myślą ludzie o "ekspercie", którego komentarz przeczytali w gazecie lub usłyszeli w radiowym wywiadzie. On nie wie więcej od Ciebie, ale czytelnicy i słuchacze niestety uważają inaczej. Prawda jest taka, że jedyne co was dzieli to fakt, że ten "ekspert" znalazł drogę do mediów a Ty nie.

Obydwaj jesteście doświadczonymi profesjonalistami, ale media o Tobie nie wiedzą. Dziennikarze kontaktują się z ekspertami, których znają lub cytują tych, którzy publikują ciekawe opinie. Tutaj nie ma magicznych sztuczek – nikt nie ma większych praw od Ciebie. W mediach są ci, którzy chcą być.

2. Wiesz więcej niż Ci się wydaje.

Współpracując na co dzień z fachowcami, którzy mają podobną wiedzę, mówią tym samym językiem i dobrze się rozumieją przyzwyczajasz się do myślenia, że to, co robisz nie jest wyjątkowe, a Twoja wiedza jest powszechna (każdy to wie). Dopiero kiedy rozmawiasz z ludźmi spoza swojej branży lub specjalizacji, rozumiesz, że to, co wiesz ma specjalną wartość.

Czasem wystarczy zrobić dwa kroki wstecz i zastanowić się co wiedzą Twoi klienci i dziennikarze. To może być trudne za pierwszym razem, ale warto spróbować, żeby dostrzec, że wiesz więcej niż Ci się wydaje.

3. Decyduje nowe ujęcie tematu.

Jedną z cenniejszych umiejętności specjalisty PR jest znalezienie najlepszego ujęcia dla konkretnego tematu. Ten talent przydaje się także w pozycjonowaniu lidera branży.

Media potrzebują eksperta, który potrafi przedstawić swoje stanowisko w oryginalny i przekonujący sposób. Na przykład, mało kogo zainteresuje temat "Moje osobiste przemyślenia o planach kryzysowych". Jeśli jednak ten sam temat przedstawisz inaczej, na przykład "5 powodów dlaczego warto inwestować w plany kryzysowe", zainteresowanie od razu wzrośnie. Temat ten sam, ale w innym ujęciu.

Jeśli dysponujesz bardzo wyspecjalizowaną wiedzą, nie ograniczaj się do komentarzy wyłącznie na ten temat. Poszukaj punktów stycznych z pokrewnymi dziedzinami. Na przykład ekspert zarządzania kryzysowego może komentować skandale celebrytów, trener medialny wypowiadać się na temat języka ciała polityków a leśniczy mówić o dobrym wpływie na zdrowie bliskiego kontaktu z przyrodą. Chodzi o to, żeby nie zamykać się w swojej specjalności, ale poszerzać grupę potencjalnych klientów.

Konkluzja

Budowanie reputacji eksperta jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów zdobycia trwałej przewagi nad konkurencją. Klienci i konsumenci – dzięki aktywności eksperta w mediach – kojarzą jego markę z najwyższą jakością, bogatą wiedzą i fachowym doświadczeniem.

Wszystko zaczyna się jednak od zmiany myślenia. Tak jak mówimy: jesteś liderem opinii. Nauka przecież nie poszła w las.