Bogusław Feliszek, 2015-10-28
"Innowacyjna metoda pisania informacji prasowych"

Innowacyjna metoda pisania informacji prasowych

Zapytaj znajomego dziennikarza ile dostał dziś informacji prasowych, ile przeczytał i ile od razu skasował.

Większość ludzi nie lubi pisania. Siedzą nad pustą kartką lub przed komputerem i męczą się nad pierwszym zdaniem. Po postawieniu ostatniej kropki czują się jak koń po dwóch westernach.

Możesz wierzyć lub nie, ale pisanie informacji prasowej nie musi niszczyć mózgu. Wystarczy, że poznasz metodę 3I stosowaną na naszych szkoleniach medialnych. Już wyjaśniam jak to się robi.

Zacznij od ustalenia tego, co masz napisać w informacji:

1. Kim są moi klienci?

2. Jakie czytają gazety i czasopisma oraz jakich słuchają stacji radiowych i telewizyjnych?

3. Które media pomogą dotrzeć do klientów w sposób, który zachęci ich do kupna mojego produktu lub skorzystania z usługi?

4. Jakiego rodzaju materiały dziennikarskie (na przykład reportaże, wywiady, felietony, itp.) pojawiają się w tych mediach?

5. Które z moich informacji mogą zainteresować czytelników i redaktorów?

Odpowiedzi pomogą wybrać media i tematy. Dzięki metodzie 3I ustalisz jakich informacji potrzebują interesujące Ciebie media i jak takie informacje napisać.

Innowacyjne pisanie

Umówmy się, że chcesz się dowiedzieć jak pisać informacje dla "Rzeczpospolitej". Ale oczywiście możesz wykorzystać tę metodę do nauki pisania informacji dla każdej redakcji lub branży wydawniczej.

Czas rozszyfrować skrót 3I: 1. Identyfikacja, 2. Imitacja i 3. Innowacja.

1. Identyfikacja: opisz model wzorcowego tekstu.

2. Imitacja: naucz się naśladować strukturę, styl i słownictwo wzorcowego tekstu.

3. Innowacja: napisz na podstawie wzorcowego modelu własny tekst.

Krok 1: Wybierz najważniejsze media elektroniczne, gazetę lub czasopismo.

Dokładnie przeanalizuj ciekawy artykuł, wywiad lub recenzję produktu z Twojej branży. Poszukaj tekstu jaki chciałbyś przeczytać o swoim produkcie. Dokonaj analizy od pięciu do dziesięciu artykułów z "Rzeczpospolitej".

Policz liczbę słów w każdym artykule oraz liczbę słów i zdań w każdym akapicie.

Na koniec wybierz jeden lub dwa najlepsze artykuły. One posłużą jako wzorce do naśladowania.

Krok 2: Naucz się naśladować strukturę i styl wzorcowego tekstu.

Opisz ogólny schemat oraz cel każdego zdania i akapitu we wzorcowym tekście. Zebrane informacje wykorzystasz do napisania własnego artykułu.

Zacznij od analizy tytułu. Potem zrób to z pierwszym zdaniem, drugim, trzecim...

Opisz cel każdego zdania, kluczowe słowa i styl przekazywania informacji.

Krok 3: Napisz na podstawie wzorcowego modelu własny tekst.

Korzystając z gotowego wzorca napisz własny tekst odpowiadający liczbą akapitów, długością zdań, tonem i stylem modelowemu artykułowi.

Kiedy skończysz zauważysz coś magicznego.

Twój tekst będzie bardzo odpowiadał zainteresowaniom czytelników i redaktorów "Rzeczpospolitej" lub innej wybranej przez Ciebie publikacji. Szanse, że redakcja zainteresuje się tą informacją są duże.

Konkluzja

Metoda 3I (identyfikacja, imitacja i innowacja) to dobry trening mózgu – pomaga napisać informację prasową zgodnie z potrzebami odbiorców (redaktora i czytelnika). Takie podejście zwiększa wartość i atrakcyjność informacji oraz zmniejsza ryzyko, że trafi do kosza.