Bogusław Feliszek, 2014-04-11
"Kuchnia eksperta PR"

Kuchnia eksperta PR

Jesteś ekspertem PR?

Jak zdefiniować eksperta PR i jak go rozpoznać w tłumie innych fachowców?

Czy to osoba, która najczęściej wypowiada się w mediach na temat PR? Ktoś kto opublikował najwięcej artykułów w miesięczniku PRESS? Kto jest najczęściej cytowany na konferencjach PR? Kto napisał najmądrzejsze książki? Kto jest uważany za najdroższego eksperta PR? Ktoś kto ma najwięcej znajomych na Twitterze i Facebooku?

Moja definicja jest prosta: ekspert PR to osoba, której myślenie wpływa na strategiczne decyzje podejmowane przez Twoją firmę, organizację lub instytucję w zarządzaniu wizerunkiem i reputacją. To ktoś kto publikuje inspirujący artykuł lub ma wystąpienie na branżowej konferencji, po którym zmieniasz nastawienie, opinię lub styl działania. Jego idee zmieniają Twój sposób prowadzenia kampanii PR.

Ekspert, praktyk i lider

Ktoś kto jest wyróżniającym się praktykiem nie musi być koniecznie ekspertem PR.

Popatrzmy na różnicę pomiędzy zawodowym i doświadczonym kucharzem, który sprawnie przyrządza smakowite potrawy na podstawie sprawdzonych receptur a kucharzem, który wymyśla nowe potrawy i oryginalne przepisy.

Pierwszego wybierzesz kiedy chcesz zjeść popularne danie – przyrządzone dokładnie tak jak lubisz. Drugiego – kiedy znudzony starym menu będziesz mieć ochotę na coś nowego, zaskakującego, być może lepszego.

Taka jest właśnie różnica pomiędzy specjalistą a ekspertem PR. Obydwaj są potrzebni. Od obydwu oczekujemy czegoś innego.

W public relations często jesteśmy proszeni o przygotowanie i przeprowadzenie oryginalnej i inspirującej kampanii, która ma wykreować naszego klienta na lidera opinii. Najlepsze takie kampanie nie stawiają sobie za cel "wykreowania lidera opinii".

Liderzy opinii zmieniają wartości, priorytety i styl myślenia innych ludzi. Prawdziwi liderzy zawsze mają ciekawe pomysły tak jak najlepsi kucharze bez przerwy mają pomysły na nowe dania.

Odważne i świeże pomysły

Jeżeli zależy Ci na opinii lidera opinii w swojej branży lub specjalności, musisz systematycznie dzielić się świeżymi i różnymi pomysłami przez dłuższy czas tak, żeby ludzie je zauważyli, przyzwyczaili się i czekali na więcej.

Pracując nad nową kampanią PR wybieramy w firmie klienta pracowników, którzy są znani z odważnych, oryginalnych i inspirujących pomysłów. To nie muszą być osoby (i zwykle nie są), które będą je potem realizować.

Gdzie obecnie jest najwięcej nowych pomysłów? W mediach społecznościowych. Na forach dyskusyjnych. Na eksperckich blogach. Na portalach tematycznych. Na branżowych konferencjach. W specjalistycznych newsletterach.

To są teraz media i miejsca, gdzie można udowodnić i utrwalić swoją pozycję eksperta i lidera opinii, systematycznie "serwując" nowe idee.

Ekspert PR pracuje nad innowacyjnymi koncepcjami, testuje próbne rozwiązania i chętnie eksperymentuje. Do swojej "książki kucharskiej" dopisuje najlepsze pomysły. I czerpie z tego korzyści.

Konkluzja

Gwiazda eksperta i lidera opinii gaśnie kiedy nie ma nic więcej ciekawego i praktycznego do zaoferowania, a to, co wcześniej wymyślił już nie fascynuje. Każdy zna jego przepisy, patenty i pomysły.

Jeżeli chcesz utrzymać pozycję eksperta i lidera opinii, musisz zawsze mieć coś nowego i wartościowego do zaproponowania klientom, branży i mediom.