Bogusław Feliszek, 2012-02-19
"Firmowa twarz prezesa"

Firmowa twarz prezesa

Bill Gates. Richard Branson. Jan Kulczyk. Każdy dał twarz swojej firmie.

Są osoby, które tak mocno personifikują swoją organizację, że kiedy słyszymy nazwę ich firmy, pierwsze co przywołujemy to ich twarz i nazwisko.

Czasem twarz prezesa tworzy pozytywną wartość dzięki osobistym i ciepłym wrażeniom kojarzonym z konkretną osobą. Czasem jest odwrotnie – taki wizerunek prezesa to kamień młyński u szyi.

Bywa jednak i tak, że firma nie ma żadnej "twarzy" – ani miłej ani nieprzyjemnej. Klienci kojarzą organizację tylko z jej produktem, strategią i taktyką. To nic złego. Najgorzej kiedy jedyną rozpoznawalną twarzą organizacji jest twarz rzecznika prasowego.

Kiedy prezes ukrywa się za rzecznikiem prasowym, cała organizacja traci wyraz i osobowość. Nie dlatego, że rzecznicy prasowi są nijacy i pozbawieni charakteru, ale dlatego, że – jako pośrednicy bez prawa podejmowania decyzji – przekazują komunikaty dokładnie opracowane i wygładzone. Opinia publiczna myśli, że prezes firmy ukrywa się.

Taka próżnia na szczycie organizacji sprawia, że nie jesteśmy w stanie określić i zapamiętać jej osobowości. Kto wtedy ją tworzy? Ponieważ życie nie toleruje próżni, nasze wyobrażenia o charakterze organizacji biorą się z kontaktów z pracownikami organizacji – bez względu na szczebel tych interakcji.

Szef - komunikator

Najważniejsze cechy komunikacyjne szefa:

1. rzeczowość,

2. wiarygodność,

3. konsekwencja,

4. prawdomówność.

Co to znaczy?

1. Zwięzłość. Im mniej słów, tym lepiej.

2. Pasja. Najlepsi mówcy wykazują się pasją w mówieniu o swojej organizacji, produkcie i usłudze.

3. Klarowność. Zapomnij o żargonie i zdaniach podwójnie złożonych.

4. Energia. Zadziwiająca jest liczba mówców, którzy zachowują się jakby przed chwilą wstali z łóżka. Stracisz kontakt z publicznością, jeśli nie wykażesz się entuzjazmem i energią.

5. Inspiracja. Pamiętaj, że "sprzedajesz" marzenie. Najlepsi mówcy potrafią inspirować, motywować i zachęcać do działania.

6. Współpraca. Innymi słowy, nie sprawiaj kłopotu dziennikarzom lub organizatorom konferencji.

7. Skrótowość. Prawie wszystko, co powiesz będzie zapomniane po kwadransie.

8. Ekspresja. Uśmiechaj się i nie bój się okazywać emocji. Marsowe oblicze w czasie całego wywiadu odbiera Ci naturalność. Uśmiech pomaga nawiązać lepszy kontakt ze słuchaczami.

9. Różnicowanie tempa i tonu. Monotonia zabija każde wystąpienie.

10. Elastyczność. Myśl nie-linearnie. Logika nie zawsze jest najważniejsza. Czasem dziennikarz od razu zapyta o szczegół, o którym chcesz powiedzieć później. Odpowiedz na to pytanie i przejdź do głównego wątku. Czy potrafisz skrócić wystąpienie, kiedy widzisz, że słuchacze są znudzeni? To jest właśnie elastyczność.

Mocny wizerunek

Reporterzy nie ufają prezesom, którzy chowają się za plecami rzeczników prasowych. Media mają coraz więcej pytań i oczekują odpowiedzi z ust najważniejszych osób w firmie.

Wiarygodność organizacji spoczywa na barkach prezesa. Ta wiarygodność jest na wagę złota w chwilach kryzysu – warto nad nią pracować.

Oto kilka technik zmierzających do wzmocnienia wizerunku prezesa i poprawienia pozycji organizacji wobec konkurencji.

1. Kontakty z mediami

a. Starannie wybieraj okazje. Nie ma żadnego pożytku z wywiadu prezesa dla lokalnego dziennika jeżeli pragniesz dotrzeć do klientów w całym kraju. Podobnie, próba dotarcia do "Rzeczpospolitej" będzie stratą czasu, kiedy pragniesz głównie zainteresować mieszkańców Opola.

b. Wybieraj te media, które najbardziej odpowiadają stylowi komunikacji szefa. Radio? Telewizja? Pisma branżowe?

c. Upewnij się, że prezes rozumie i uznaje różnice pomiędzy wywiadem emitowanym na żywo i nagrywanym. Te różnice są naprawdę istotne.

d. Wykorzystuj prezesa tylko do najważniejszych wywiadów. Jego zastępcy, szefowie produkcji, kierownicy sprzedaży i inni mogą wypowiadać się na tematy mniejszego kalibru. Oszczędź sobie nerwów i sprawdź czy wszyscy przeszli szkolenie medialne.

2. Wystąpienia publiczne

a. Dokładnie wybieraj grupy, do których będzie mówił prezes. Czy to będą klienci? Członkowie stowarzyszenia branżowego? Liderzy lokalnej społeczności? Każda z tych grup ma inny status i inne oczekiwania.

b. Buduj wizerunek szefa jako lidera opinii. Szukaj miejsc w lokalnej społeczności i branży, które będą wzmacniać ten wizerunek. Nie musisz wcale ubiegać się o zaproszenie prezesa na spotkanie opłatkowe w kancelarii prezydenta, żeby osiągnąć swój cel.

c. Postaraj się, żeby w wystąpieniu szefa znalazły się kluczowe przekazy dotyczące jego organizacji.

d. Umów się z prezesem na spotkanie przed prezentacją, na którym w ramach treningu będziesz zadawać pytania, które mogą pojawić się podczas wystąpienia. Zwracaj uwagę na umieszczenie kluczowych komunikatów w jego odpowiedziach. To bardzo ważne, bowiem wiele prezentacji rozpada się w czasie sesji pytań i odpowiedzi.

3. Oświadczenia

a. Postaraj się, żeby oświadczenia dotyczące nowych rozwiązań prawnych sygnowane przez szefa miały szeroki publiczny oddźwięk.

b. Zdecyduj do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem. Którzy liderzy opinii popierają Twoje stanowisko? Którzy się sprzeciwiają? I pytanie kluczowe: którzy się wahają? Właśnie ci niezdecydowani są Twoim priorytetem.

c. Pracuj nad precyzją wystąpienia. Być może będziesz mieć nie więcej niż pięć minut na przedstawienie swojego stanowiska. Wykorzystaj ten czas jak najlepiej.

d. Zadbaj, żeby zespół public relations opracował projekt oświadczenia ustnego w oparciu o to, co zostanie przekazane na piśmie. Zdrowy rozsądek podpowiada zlecenie tego zadania specjalistom od komunikacji.

Konkluzja

Percepcja organizacji w 45 procentach zależy od tego jak jest postrzegany jej prezes. To znaczy, że zawsze kiedy ktoś w Twojej firmie dokonuje prezentacji, wizerunek organizacji w 45 procentach zależy od tego jak słuchacz postrzega (i ocenia) mówcę.

Czy stać Ciebie na pozostawienie tej percepcji bez kontroli?