Bogusław Feliszek, 2008-02-25
"Nie musimy się tłumaczyć, czyli 36 fatalnych odpowiedzi w mediach"

Nie musimy się tłumaczyć, czyli 36 fatalnych odpowiedzi w mediach

Kiedy w mediach pojawia się krytyczna informacja?

Często jest ona wynikiem niechętnej i negatywnej odpowiedzi na pytanie dziennikarza.

Ogólnikowe i kunktatorskie odpowiedzi prowokują zaczepne, kłopotliwe, irytujące, a nawet niegrzeczne pytania.

Jak unikać sytuacji, kiedy dziennikarz przejmuje inicjatywę?

Po pierwsze, ogranicz do minimum odpowiedzi przeczące: nie mogę, nie powinni, nie będzie, nie wolno.

Po drugie, staraj się używać słów pozytywnych: ciekawy, nietypowy, twórczy, wyjątkowy, niezwykły.

Po trzecie, wyrzuć ze swojego słownika następujące wyrażenia:

1. "To nie nasza wina."

2. "To nie było tak."

3. "To nie będzie działać."

4. "To nie należy do moich obowiązków."

5. "Niestety nie, jesteśmy zbyt zajęci."

6. "Nie możemy zmieniać się w takim tempie."

7. "Nie mamy na to czasu."

8. "To zniszczy naszą markę."

9. "To zrujnuje nasze finanse."

10. "Nie zakończyliśmy jeszcze badań."

11. "Nie mamy na to środków."

12. "Nasi pracownicy nigdy tego nie zrobią."

13. "Tak nie można mówić."

14. "Tak nie można myśleć."

15. "Tak nie można na to patrzeć."

16. "To nie jest zgodne z naszą polityką personalną."

17. "Nie wiedzieliśmy o tym."

18. "Nikt o tym nie wiedział."

19. "To nie jest nasz/mój problem."

20. "Nic nas to nie obchodzi."

21. "Nie podoba mi się to."

22. "Nie jestem jeszcze do tego gotowy."

23. "Nie jesteśmy złą firmą."

24. "Tego bym nie powiedział."

25. "Tak bym tego nie ujął."

26. "Możemy się bez tego obejść."

27. "Nigdy nikogo nie okradłem."

28. "Dlaczego nie wykorzysta pan wszystkiego co mówię?"

29. "To się nie spodoba naszym klientom."

30. "Nie widzę związku."

31. "Nie rozumiem."

32. "Nie chcę wyjść na głupka."

33. "To sprawia za dużo kłopotu."

34. "To nie jest dobre pytanie."

35. "To niemożliwe."

36. "Bez komentarza."

Pamiętaj: Są tylko TRZY wersje odpowiedzi na pytanie dziennikarza:

1. pozytywna,

2. negatywna,

3. nijaka.

Każdy styl komunikacji wymaga tyle samo energii. Dlaczego nie być pozytywnym rozmówcą?

Jest prawie niemożliwe, aby jednocześnie potwierdzać i zaprzeczać, mówić TAK i NIE, robić dobre i złe wrażenie.

Jakie wrażenie pragniesz wywrzeć na dziennikarzu? Jakie wrażenie chcesz zostawić?