Bogusław Feliszek, 2010-12-02
"Jaki budżet na public relations"

Jaki budżet na public relations

Ile wydawać na public relations w przyszłym roku? Żeby było ciekawie załóżmy, że szef nie jest zadowolony z obecnych wyników PR.

Prawdopodobnie wydajesz za mało i na pewno współpracujesz z niewłaściwą agencją public relations.

Jeżeli nie wiesz ile wydać na PR, przeczytaj krótką ankietę, która pomoże lepiej zaplanować inwestycje na promocję wizerunku i reputacji.

1. Jak opiszesz swoją firmę?

A. Mała firma.

B. Firma średniej wielkości.

C. Duża firma, która w atrium nad gabinetem prezesa może pomieścić trzy małe firmy.

2. Jak opiszesz kondycję finansową firmy?

A. Interesy idą dobrze.

B. Dajemy sobie radę, ale było już lepiej.

C. Z trudnością wiążemy koniec z końcem. Znajomi dziwią się dlaczego jeszcze to ciągnę.

3. Jaki jest stosunek zarządu firmy do public relations?

A. Szczerze interesuje się tym, co robi dział PR.

B. Zajmuje się PR tylko kiedy jest taka potrzeba.

C. Zajmuje się wyłącznie kontaktami z klientami (grą w golfa).

4. Jaki jest wizerunek prezesa firmy w mediach?

A. Znakomicie wypada w mediach i zawsze powie w wywiadzie coś ciekawego.

B. Dziennikarze go lubią, ale czasem wyraża się niejasno i mówi bez przekonania.

C. Jest całkowicie pochłonięty grą w golfa i nie ma czasu na wywiady dla mediów.

5. Jaka jest pozycja Twojej firmy na rynku?

A. Lider branży na ustabilizowanym rynku.

B. Firma, której ambicją jest zdobycie pozycji rynkowego lidera.

C. Firma próbuje stworzyć coś nowego i nie musi porównywać się z liderem branży.

6. Gdyby ktoś ocenił Twój produkt lub usługę, jaką ocenę by wystawił?

A. 5 gwiazdek (na pięć możliwych).

B. 3 gwiazdki.

C. Nie pozwolilibyśmy mu przetestować produktu lub usługi, ale skierowalibyśmy go na naszą firmową witrynę WWW, gdzie jest REWELACYJNA prezentacja tego produktu lub usługi.

7. Jaki jest stosunek szefa firmy do blogowania?

A. Prowadzi znakomity blog chętnie czytany przez klientów i dziennikarzy.

B. Prowadzi blog, ale nie dba o jego rozwój i promocję.

C. Uważa, że blogi to przemijająca moda i gazety wkrótce odzyskają dominującą pozycję.

8. Jak często firma ma coś naprawdę ciekawego i wyjątkowego do zakomunikowania?

A. Co kilka dni.

B. Raz w miesiącu.

C. Coś ciekawego? Czy możesz wyjaśnić jak rozumieć słowo "ciekawego"?

9. Jak firma wykorzystuje Twittera?

A. Codziennie umieszcza na Twitterze informacje, komentarze i odsyłacze do ciekawych treści.

B. Umieszcza na Twitterze informacje, komentarze i odsyłacze do ciekawych treści raz w tygodniu.

C. Co to jest Twitter?

Podsumowanie

Za każdą odpowiedź A dodaj sobie 10 punktów, za B masz 0 punktów, za C odejmij 10 punktów.

Po podliczeniu punktów możesz ocenić ile musisz zainwestować w PR. Jeśli dziewięć razy wybrałeś A, masz 90 punktów - jesteś małą firmą, która powinna wydawać na PR 4,000 PLN miesięcznie plus 90%. Innymi słowy, Twój optymalny miesięczny budżet na PR wynosi 7,600 PLN netto.

Jeżeli wybrałeś A na pierwsze pytanie i C na wszystkie pozostałe, masz wynik minus 70. To znaczy, że powinieneś wydawać miesięcznie 1,200 PLN, czyli 4000 - 2800 (70% z 4,000). To nie jest suma, którą należy proponować agencji za efektywną obsługę PR.

Jeśli wybrałeś za każdym razem B, jesteś średniej wielkości firmą, która panuje nad sytuacją. W takim przypadku na PR należy wydawać 5% przychodów.

Jeżeli za każdym razem zdecydowałeś się na odpowiedź C, wkrótce firma skurczy się z dużej do średniej. Prawdopodobnie rozglądasz się już za nową pracą i przypuszczam, że planowanie wydatków na PR nie jest Twoim priorytetem.

Jeżeli jednak - jakimś dziwnym trafem - myślisz o budżecie na przyszły rok, powinieneś wiedzieć, że Twoja firma nie dba o public relations i z tego powodu PR nie pomoże jej rozwiązać problemów (szef całkowicie pochłonięty jest golfem, więc Ty - zamiast planowaniem budżetu PR - zajmij się rozmowami kwalifikacyjnymi w sprawie nowej pracy).

Zależy mi na podkreśleniu (czasem w sposób humorystyczny) dwóch punktów:

1. są pewne minimalne kwoty, które należy regularnie inwestować w public relations,

2. poziom inwestycji w PR powinien zależeć od przychodów firmy i umiejętności pełnego wykorzystania tego, co dzięki PR można osiągnąć.

Rzecznicy prasowi, którzy nie mają czasu dla dziennikarzy, przestarzałe produkty i kulejąca firma nie są ukochanymi dziećmi PR. Upadająca firma może liczyć na znakomite public relations jeżeli zarząd ma pomysł na wyjście z kryzysu i w pełni angażuje się w realizację planu PR, bo wierzy, że public relations jest kluczem do sukcesu.

Niektórzy praktycy PR sądzą, że średnie firmy z przeciętnymi produktami muszą więcej inwestować w public relations. Tak. Ale w takim przypadku przed przedstawieniem budżetu PR należy pokazać zarządowi (i dyrektorowi finansowemu) cały potencjał public relations i przekonać do celowości inwestycji w PR.

Jeżeli zarząd uwierzy w skuteczność inwestowania w PR, dostaniesz każdą złotówkę, o którą poprosisz. Jeśli firma wykorzystuje wszystkie możliwości public relations i widzi rezultaty, nikt nie podważa potrzeby inwestowania jeszcze większych środków w PR.

Powodzenia w planowaniu budżetu na PR!