Bogus³aw Feliszek, 2010-11-15
"Równowaga s³owa, czyli ani za ma³o ani za du¿o"

Równowaga s³owa, czyli ani za ma³o ani za du¿o

Nie pozwól, ¿eby w rozmowie z reporterem nadmiar szczegó³ów przys³oni³ g³ówne przes³anie.

Nie namawiam do po¶piechu i manipulacji faktami. Daleko mi do tego. Chodzi o wydobycie z przekazu samej esencji.

Zak³adam, ¿e nigdy nie uczy³e¶ siê na pamiêæ wszystkich artyku³ów z porannych gazet i wiadomo¶ci z radiowych i telewizyjnych serwisów. Czytelnicy, widzowie i s³uchacze te¿ nie bêd± starali siê zapamiêtaæ wszystkich s³ów.

Przygotowuj±c siê do rozmowy z dziennikarzem skup siê na trzech rzeczach:

1. Opracuj i przeæwicz trzy g³ówne komunikaty.

2. Ka¿dy komunikat powinien byæ niezale¿ny w tre¶ci od pozosta³ych.

3. Ka¿dy komunikat nie powinien przekraczaæ 9 s³ów, których przekazanie nie mo¿e zaj±æ wiêcej ni¿ 9 sekund.

Jednym z najczêstszych b³êdów osób udzielaj±cych wywiadów jest podawanie reporterom zbyt wielu szczegó³ów. W wiêkszo¶ci przypadków nadmiar detali rozmazuje tre¶æ g³ównego przes³ania - sedna tego, co chcesz powiedzieæ.

Przyjmij, ¿e reporterzy zignoruj± 97% Twoich s³ów i ka¿dy s³uchacz pu¶ci mimo uszu 97% tego, co powiesz. Skup siê na trzech procentach - tych kluczowych s³owach.

Nie mów za du¿o

Reporterowi nie nale¿y mówiæ ani za ma³o ani za du¿o. Gadulstwo jest ¼ród³em wielu k³opotów:

1. Za du¿o informacji. Je¿eli masz do przekazania wiêcej ni¿ trzy informacje, to znak, ¿e nie jeste¶ odpowiednio przygotowany - nie rozmawiaj z dziennikarzem. Reporter wybierze najwy¿ej trzy najciekawsze fakty. Je¶li dasz wiêcej, sam dokona wyboru wed³ug w³asnych kryteriów. Daj±c mu tak± swobodê, tracisz kontrolê nad wywiadem.

Przed rozmow± z reporterem wyobra¼ sobie jaki tytu³ powinien mieæ artyku³. Ten tytu³ to Twój g³ówny komunikat. Dodaj dwie informacje uzupe³niaj±ce. Tytu³ jest najwa¿niejszy - to on ma zostaæ w pamiêci dziennikarza i czytelnika.

2. Za du¿o otwartych drzwi. Lubiê porównywaæ wywiad ze spotkaniem w pokoju z wieloma drzwiami. Twoje zadanie polega na wskazaniu i otwarciu drzwi, które wiod± do Twego tematu. Odpowiadaj±c na ka¿de nowe pytanie mo¿esz otwieraæ dowolne drzwi. Je¿eli otworzysz zbyt wiele, powstanie przeci±g. Co wiêcej, za nastêpnymi drzwiami reporter mo¿e znale¼æ temat, który wola³by¶ zachowaæ wy³±cznie dla siebie.

Otwieraj tylko te drzwi, które prowadz± do Twego tematu. Opowiadaj ciekawie, a reporter nie bêdzie pytaæ co jest za innymi drzwiami.

¦liskie ¶cie¿ki

Krótki, jasny i rzeczowy przekaz to za ma³o - musisz jeszcze wiedzieæ jakich tematów unikaæ.

Obok wyboru trzech kluczowych komunikatów nie mniej wa¿ne jest sporz±dzenie listy tematów, których nie chcesz poruszaæ. W rzeczy samej, uczestników naszych szkoleñ medialnych - po przygotowaniu g³ównego przes³ania - zachêcam do wypunktowania w±tków, których lepiej unikaæ.

Oto dwa powody:

1. W spornej sytuacji druga strona mo¿e u¿yæ tych tematów do zaognienia konfliktu. Jakie to w±tki? Czy rzeczywi¶cie mo¿na sobie pozwoliæ na ich zignorowanie? Co powiedzieæ kiedy przeciwnik u¿yje ich w publicznej debacie? Przygotuj odpowiedzi na te pytania przed spotkaniem z reporterem.

2. Ka¿dy ekspert posiadaj±cy g³êbok± wiedzê na wybrany temat wie o jakim¶ b³êdnym (szkodliwym?) stereotypie - wie po prostu, ¿e ludzie (i reporterzy) w pewnej kwestii siê myl±. Je¿eli ten fakt mia³by pojawiæ siê w artykule, wyja¶nij dziennikarzowi przed rozpoczêciem wywiadu na czym polega b³±d i jaka jest prawda. Dziêki temu unikniesz powielania w artykule b³êdnej opinii.

Nie mów za ma³o

Nie mo¿esz powiedzieæ reporterowi za du¿o i nie mo¿esz powiedzieæ za ma³o.

S± takie okoliczno¶ci kiedy nie masz ochoty powiedzieæ ani s³owa. Nie chce Ci siê nawet wydusiæ z siebie: "Bez komentarza."

Reporterzy lubi± odwo³ywaæ siê do prawa opinii publicznej do poznania faktów. S³u¿enie naszemu zbiorowemu prawu do informacji czyni z dziennikarstwa warto¶ciowy zawód. Fa³szywe jednak jest mniemanie, ¿e "ludzie zawsze maj± prawo wiedzieæ".

Na przyk³ad, je¿eli reprezentujesz spó³kê notowan± na gie³dzie, nie wolno Ci przekazaæ dziennikarzowi informacji przed udostêpnieniem jej inwestorom i opinii publicznej. Nie musisz ujawniaæ szczegó³ów o stanie zdrowia lub prywatnych danych o pracownikach. Niektóre informacje nale¿± do grupy poufnych. Jeszcze inne nie powinny po prostu reportera interesowaæ.

Kiedy w grê wchodzi zdrowie lub bezpieczeñstwo nale¿y liczyæ siê z oczekiwaniem (¿±daniem?) wyczerpuj±cych odpowiedzi na wszystkie pytania reportera. Wtedy lepiej przekazaæ informacje z w³asnej inicjatywy. Nale¿y powiedzieæ wszystko co wiesz na tê chwilê, bo ludzie po prostu uwa¿aj±, ¿e to im siê nale¿y.

Pamiêtaj, ¿e im g³êbsze prze¶wiadczenie, ¿e ludzie musz± co¶ wiedzieæ, tym wiêksz± cenê przyjdzie zap³aciæ za milczenie lub utrudnianie dostêpu do informacji. Je¶li mimo wszystko nie mo¿esz czego¶ odpowiedzieæ, zawsze podaj powód odmowy.

Konkluzja

Je¶li powiesz reporterowi s³owo za ma³o, zawsze mo¿esz potem je dodaæ. Kiedy powiesz s³owo za du¿o, nie mo¿esz go ju¿ cofn±æ.