Bogusław Feliszek, 2010-08-09
"Dobra strategia medialna"

Dobra strategia medialna

Dobra strategia medialna nie polega na jednym rewelacyjnym występie w radiu lub telewizji, ale na zbudowaniu trwałych i wartościowych relacji, które zaowocują kolejnymi regularnymi zaproszeniami do studia.

Bez strategii medialnej kontakty z mediami będą bardziej stresujące, bardziej chaotyczne, bardziej czasochłonne i mniej... skuteczne :-(

Przygotowując strategię medialną warto mieć na uwadze dziesięć prawd rządzących światem mediów:

1. Media - stacje telewizyjne i radiowe oraz wydawnictwa prasowe wzięte razem - nie faworyzują ani nie hołubią większości organizacji. Media nie muszą być obiektywne i rzetelne - muszą być dochodowe.

2. Firmy działające na rynku mediów tworzą ambitni, wpływowi, opiniotwórczy ludzie, którzy robią co mogą, aby zachować minimum przyzwoitości, obiektywizmu i niezależności. Ludzie mediów żyją z opowiadania ciekawych historii w celu maksymalnego zwiększenia nakładu/słuchalności/oglądalności.

3. Media nie muszą przestrzegać zasad fair play. Nie oczekuj, że dziennikarz będzie przestrzegać jakichkolwiek reguł lub zasad w rozmowie z Tobą. Nie jesteś prezydentem ani premierem, prawda?

4. Dziennikarze nie mają żadnych zobowiązań wobec Twojej organizacji ani Twoich udziałowców. Jedynym obowiązkiem reporterów jest zdobywanie informacji, ich publikacja i zwiększanie nakładu. Tylko tak mogą zwiększać zyski wydawcy. Fakt, że upublicznienie kontrowersyjnej informacji może zaszkodzić Tobie lub Twojej organizacji nie jest wystarczającym argumentem, który może powstrzymać dziennikarza od publikacji.

5. Media żyją tym co dzieje się teraz. Czy lubisz kiedy Twoi partnerzy biznesowi, klienci lub znajomi nie odpowiadają na telefony? Dziennikarze też tego nie lubią. Oddzwaniaj do dziennikarza w ciągu pół minuty. To wcale nie znaczy, że masz od razu udzielić wywiadu, ale reporter musi wiedzieć, że masz dla niego czas - nawet jeśli zostało mu tylko pięć minut na dokończenie artykułu.

6. Prawo nie nakłada na Ciebie obowiązku kontaktu z mediami. To samo prawo pozwala dziennikarzowi rozmawiać ze wszystkimi, którzy mają coś do powiedzenia na Twój temat i publikacji wszystkiego, co uznają za ważne i ciekawe. Dotyczy to także tych faktów, które stawiają Ciebie w jak najgorszym świetle.

7. Odmowa kontaktu z mediami lub ich utrudnianie jest interpretowane przez dziennikarzy jako próba ukrycia obrzydliwego, okrutnego i ohydnego przestępstwa. Dziennikarze pełnymi łyżkami karmią się emocjami. Jeśli wyczują, że ich mamisz, zwodzisz i unikasz, znajdą Cię w największej głuszy na końcu świata. Także na urlopie.

8. Jeśli dziennikarze Ciebie nie znają, nie odniosą się przychylnie do Twej wersji wydarzeń. Jeżeli dziennikarze znają Ciebie, lubią i darzą zaufaniem, mogą w pewnych okolicznościach odnieść się przychylnie do Twej wersji wydarzeń.

9. Kiedy media mylą się na Twoją niekorzyść, nie zakładaj z góry, że to początek krwawej wendety. Jeśli to konieczne, napisz krótkie, grzeczne i rzeczowe sprostowanie (nie więcej niż pięćdziesiąt słów) i wyślij je autorowi artykułu lub redaktorowi wydania.

10. Nikt jeszcze nie stracił pracy za nieprzekazanie dziennikarzowi poufnej informacji lub nieokazanie mu nadmiernego zaufania. Wiele osób pożegnało się z pracą za komentarze, które pojawiły się w prasie - mimo że rozmowa z dziennikarzem miała charakter "poufny i nieformalny". Jeżeli na początku nie zaznaczyłeś wyraźnie i jednoznacznie, że treść rozmowy jest POUFNA, musisz założyć, że wszystko, co powiesz, może być wykorzystane.

Te dziesięć punktów potraktuj jako początek pracy nad swoją strategią medialną.