Bogusław Feliszek, 2010-07-15
"Najpiękniejszy dzień w moim życiu"

Najpiękniejszy dzień w moim życiu

Umówmy się, że nie mamy dziś 15 lipca 1410 roku.

"To najpiękniejszy dzień w moim życiu", powiedział wzruszony laureat podczas ceremonii wręczania nagród branżowych. Pomyślałem, "Czas umierać" :-)

Nagrody, wyróżnienia, certyfikaty są skuteczną metodą promocji osób, organizacji i idei. Publiczne uznanie osiągnięć w pracy, branży, sporcie lub pracy na rzecz lokalnej społeczności dodaje splendoru, poprawia reputację i buduje pozytywny wizerunek pod warunkiem oczywiście, że sama nagroda i organizacja ją przyznająca cieszą się prestiżem.

Podczas uroczystej gali laureat zwykle jest proszony o wygłoszenie kilku słów podziękowania.

Jak dobrze wypaść w tym momencie skoro publiczne wystąpienia są najbardziej znienawidzonym publicznym zajęciem liderów? Jak zrobić dobre wrażenie kiedy marzysz o ucieczce za kulisy?

Oto dziesięć porad jak dobrze wypaść dziękując za nagrodę:

1. Szanuj czas. Pół minuty to dokładnie 30 sekund. Najgorsze podziękowania to te, których nie potrafisz skończyć. Nie tylko psujesz dobre wrażenie, ale także obniżasz wartość przyznanej nagrody. Dziękuj krótko i na pewno będzie... dobrze.

2. Bez pompy. Unikaj napuszonego stylu. Nie załatwiaj osobistych porachunków. Dopasuj treść podziękowań do nastroju chwili, okazji i oczekiwań audytorium.

3. Spraw, żeby zapamiętali. Osobiste historie sprawiają, że to, co mówisz jest dłużej i lepiej zapamiętane. Skup się na tym co wyjątkowe, ważne i pamiętaj o puencie.

4. Wymień fundatora nagrody. Zawsze staraj się połączyć treść podziękowania z wartościami i misją organizacji przyznającej nagrodę. W pamięci słuchaczy odciśnie się smaczna, zabawna lub wzruszająca historia. Może być o dwóch nagich mieczach, nawet jeśli ich nigdy nie było.

5. Podziękuj tym, którzy Ci pomogli. Nic nie robi większego wrażenia od publicznego podziękowania tym, którzy pomogli Ci osiągnąć sukces. Mentorzy, trenerzy, nauczyciele, zwolennicy, wyborcy, przyjaciele, ludzie, którzy wprowadzili Ciebie do biznesu lub przyjęli do organizacji są na czołowym miejscu listy podziękowań.

6. Dziel się emocjami. Ujawnianie prawdziwych uczuć pomaga nawiązać lepszy kontakt z publicznością. Kiedy jesteś wyjątkowo podekscytowany, pokaż to!

7. Daruj sobie negatywne komentarze i przeprosiny. Nagrody służą świętowaniu sukcesów i osiągnięć. To nie czas na kajanie się i posypywanie głowy popiołem. Promieniuj optymizmem, nie pesymizmem.

8. Unikaj dowcipów i anegdot. Zostaw żarty zawodowym komikom i satyrykom. Ryzyko, że dowcip nie wypali jest za duże w porównaniu z ewentualną korzyścią.

9. Nie korzystaj z notatek. Kiedy już wiesz, że otrzymasz nagrodę, przygotuj treść podziękowania. Nie czytaj z notatek. Nie ucz się swojego wystąpienia na pamięć. Przygotuj tylko najważniejsze słowa-klucze.

10. Zachęcaj do działania! Czego oczekujesz od osób, które teraz Ciebie słuchają? Jesteś dla nich autorytetem i uosobieniem sukcesu. Zainspiruj ich do działania. Spraw, żeby poczuli się jeszcze lepiej. Pokaż wspólny cel!

PS. Możemy się też umówić, że nie nazywasz się Władysław Jagiełło :-)