Bogusław Feliszek, 2010-03-18
"Czego nowe media nie zmieniły w komunikacji"

Czego nowe media nie zmieniły w komunikacji

Nowe media rządzą w tym roku, więc eksperci public relations zastanawiają się jak dopasować strategie PR do nowego środowiska komunikacyjnego.

Gra warta świeczki – bez wątpienia – ale należy także rozważyć co się nie zmieniło. A nie zmieniło się dużo rzeczy.

Także w świecie "nowych" mediów ludzie oczekują dzielenia się wartościowymi informacjami.

Oto krótkie przypomnienie co czyni informację godną upowszechnienia:

1. Aktualność – najnowsze wiadomości wypierają starsze.

2. Wpływ – im większej grupy dotyczy informacja, tym jest cenniejsza.

3. Konflikt – spór, kontrowersja i napięcie dobrze się sprzedają.

4. Kaliber – ludzie popularni uważani są za bardziej atrakcyjnych medialnie.

5. Lokalność – temat bliższy odbiorcy jest ważniejszy od odległego; uwaga: bliski odnosi się nie tylko do geografii, ale także zainteresowań odbiorcy (rynek, branża, nisza).

6. Wyjątkowość – kto nie lubi "dziwnych" informacji?

To, że tanim kosztem możesz komunikować się non-stop praktycznie z całym światem nie znaczy, że nie powinieneś filtrować treści swoich komunikatów – jeśli nie chcesz zrazić do siebie otoczenia.

Ludzka natura

Ludzie są istotami społecznymi, najlepiej czują się w grupie. Dlatego szukamy towarzystwa innych ludzi. Kieruje nami ciekawość. Lubimy gromadzić informacje i dzielić się nimi. Ten artykuł jest tego przykładem.

Serwisy społecznościowe zdobyły ogromną popularność, gdyż pomagają nam rozwijać w naturalny sposób nasze wrodzone potrzeby komunikacyjne. Twitter i Facebook mogą kiedyś stracić popularność, ale nasz apetyt na nowe informacje i zdobywanie nowych kontaktów nigdy nie będzie zaspokojony.

Po erze "nowych" mediów pojawi się kolejna generacja "nowszych" mediów, które jeszcze lepiej pomogą ludziom dzielić się informacjami i komentarzami. Zmiany w komunikacji mają charakter ewolucyjny (ich efekt czasem wywołuje wrażenie rewolucji) i ich szybkość zależy od zdolności ludzi do spożytkowania ich w codziennej komunikacji i właściwej oceny wartości.

Sama gonitwa za nowinkami technologicznymi będzie tylko marnowaniem czasu jeżeli nie będzie jej towarzyszyć analiza jak je efektywnie wykorzystać.

Konkluzja

Kocham public relations i dlatego zawsze jestem w pierwszym rzędzie tych, którzy kwestionują potrzebę "komunikacji dla samej komunikacji". Komunikacja biznesowa musi mieć cel. Każda organizacja zorientowana jest na realizację celów i właściwie rozumiane public relations musi jej w tym pomagać.

Jako praktycy PR powinniśmy przede wszystkim troszczyć się jak zwiększać zyski naszej organizacji i dopiero z tego punktu odniesienia rozwijać i stosować strategie, taktyki i narzędzia, które pomogą osiągać główne cele. Informacja ekscytująca członków zarządu często nie ma żadnej wartości dla klientów organizacji. Im szybciej pogodzą się z tym faktem, tym lepiej dla organizacji.

Należy regularnie przeprowadzać inwentaryzację "stanu magazynu" narzędzi komunikacyjnych pod kątem ich przydatności w realizacji strategicznych priorytetów.