Bogusław Feliszek, 2010-03-18 |
"Czego nowe media nie zmieniły w komunikacji" |
Nowe media rządzą w tym roku, więc eksperci public relations zastanawiają się jak dopasować strategie PR do nowego środowiska komunikacyjnego. Gra warta świeczki – bez wątpienia – ale należy także rozważyć co się nie zmieniło. A nie zmieniło się dużo rzeczy. Także w świecie "nowych" mediów ludzie oczekują dzielenia się wartościowymi informacjami. Oto krótkie przypomnienie co czyni informację godną upowszechnienia: 1. Aktualność – najnowsze wiadomości wypierają starsze. 2. Wpływ – im większej grupy dotyczy informacja, tym jest cenniejsza. 3. Konflikt – spór, kontrowersja i napięcie dobrze się sprzedają. 4. Kaliber – ludzie popularni uważani są za bardziej atrakcyjnych medialnie. 5. Lokalność – temat bliższy odbiorcy jest ważniejszy od odległego; uwaga: bliski odnosi się nie tylko do geografii, ale także zainteresowań odbiorcy (rynek, branża, nisza). 6. Wyjątkowość – kto nie lubi "dziwnych" informacji? To, że tanim kosztem możesz komunikować się non-stop praktycznie z całym światem nie znaczy, że nie powinieneś filtrować treści swoich komunikatów – jeśli nie chcesz zrazić do siebie otoczenia. Ludzka natura Ludzie są istotami społecznymi, najlepiej czują się w grupie. Dlatego szukamy towarzystwa innych ludzi. Kieruje nami ciekawość. Lubimy gromadzić informacje i dzielić się nimi. Ten artykuł jest tego przykładem. Serwisy społecznościowe zdobyły ogromną popularność, gdyż pomagają nam rozwijać w naturalny sposób nasze wrodzone potrzeby komunikacyjne. Twitter i Facebook mogą kiedyś stracić popularność, ale nasz apetyt na nowe informacje i zdobywanie nowych kontaktów nigdy nie będzie zaspokojony. Po erze "nowych" mediów pojawi się kolejna generacja "nowszych" mediów, które jeszcze lepiej pomogą ludziom dzielić się informacjami i komentarzami. Zmiany w komunikacji mają charakter ewolucyjny (ich efekt czasem wywołuje wrażenie rewolucji) i ich szybkość zależy od zdolności ludzi do spożytkowania ich w codziennej komunikacji i właściwej oceny wartości. Sama gonitwa za nowinkami technologicznymi będzie tylko marnowaniem czasu jeżeli nie będzie jej towarzyszyć analiza jak je efektywnie wykorzystać. Konkluzja Kocham public relations i dlatego zawsze jestem w pierwszym rzędzie tych, którzy kwestionują potrzebę "komunikacji dla samej komunikacji". Komunikacja biznesowa musi mieć cel. Każda organizacja zorientowana jest na realizację celów i właściwie rozumiane public relations musi jej w tym pomagać. Jako praktycy PR powinniśmy przede wszystkim troszczyć się jak zwiększać zyski naszej organizacji i dopiero z tego punktu odniesienia rozwijać i stosować strategie, taktyki i narzędzia, które pomogą osiągać główne cele. Informacja ekscytująca członków zarządu często nie ma żadnej wartości dla klientów organizacji. Im szybciej pogodzą się z tym faktem, tym lepiej dla organizacji. Należy regularnie przeprowadzać inwentaryzację "stanu magazynu" narzędzi komunikacyjnych pod kątem ich przydatności w realizacji strategicznych priorytetów. |