Bogusław Feliszek, 2009-09-03 |
"Nie stać Cię na public relations, prawda?" |
Nie stać Cię na public relations? A stać Cię na to, żeby nie jeść? No dobrze... Przesadzam... Nie każdego stać na restaurację, ale jakie to przyjemne kiedy ktoś dla nas gotuje, prawda? W tym roku notorycznie słyszę od szefów małych i średnich firm zdanie: "Chciałbym zatrudnić kogoś kto profesjonalnie poprowadzi kampanię public relations, ale nie mam na to pieniędzy, więc muszę zająć się tym sam." Od początku roku prowadziłem nieformalny sondaż wśród przedsiębiorców, którzy kontaktowali się ze mną w sprawie usług public relations. Z tych rozmów dowiedziałem się, że - prawdopodobnie z powodu braku informacji lub wiedzy - wiele firm zawyża szacunkowe wydatki na kampanię public relations. Pytanie, które zadawałem pod koniec prezentacji brzmiało: "Ile Pani/Pana zdaniem kosztuje miesięcznie profesjonalna kampania public relations produktu i/lub usługi?" Ankieta wśród 24-rech przedsiębiorców dała takie wyniki:
Identyczne pytanie zadałem uczestnikom listy dyskusyjnej InternetPR.pl. Oto wyniki sondy wśród 59 osób zajmujących się zawodowo i/lub interesujących się public relations:
Ciekawy wynik, prawda? W grupie praktyków public relations dominują ci, których zdaniem profesjonalna kampania public relations kosztuje miesięcznie więcej niż 10,000 złotych, a wśród przedsiębiorców góruje przekonanie, że to wydatek w granicach 7-10 tysięcy złotych. Można oczywiście spierać się o rzetelność tego badania. Inaczej na inwestycję w PR patrzy właściciel małej czy średniej firmy. Inaczej praktyk PR. Ale jedna konkluzja jest klarowna. Profesjonalna kampania PR - według obydwu grup - kosztuje miesięcznie ponad 7 tysięcy złotych. Gdybyśmy szukali grupy dominującej (ok. 50% wskazań), to wśród przedsiębiorców jest to grupa wskazująca przedział 3-10 tysięcy złotych (54,2%), a wśród praktyków PR - ponad 7 tysięcy złotych (49,1%). Czyli wspólnie dla obydwu grup stawka 7-10 tysięcy złotych miesięcznie. A jak jest naprawdę? Profesjonalną kampanię public relations można przeprowadzić zgodnie z każdym z przedstawionych budżetów. Liczy się nie to ile inwestujesz w public relations, ale co za to otrzymujesz i jak skuteczna jest ta kampania. To prawda, że im większa jest inwestycja w PR, tym większych korzyści można oczekiwać. Ale to wcale nie znaczy, że wszyscy muszą zatrudniać najdroższe agencje public relations i najdroższych konsultantów, aby zrealizować swoje cele. Działająca tylko w jednym mieście przychodnia lekarska nie musi wynajmować sieciowej agencji PR, a kandydat na burmistrza nie musi zatrudniać speca od parlamentarnych kampanii wyborczych. Zdrowy rozsądek podpowiada, żeby szukać agencji public relations podobnej wielkością do Twojej firmy. W większości przypadków stawki będą zbliżone do Twoich możliwości. Jeżeli zatrudniasz trzech pracowników, nie potrzebujesz agencji z listy 10-ciu największych w kraju. Poszukaj agencji, której rozmiar, doświadczenie i możliwości pasują do Twojej firmy. 5 korzyści zewnętrznego PR Na początek zatrudnienie agencji PR bądź konsultanta to oczywiście spory wydatek, ale w dłuższej perspektywie udana współpraca przyniesie korzyści warte zainwestowanych pieniędzy. Współpracując z agencją public relations korzystasz tylko z usług, których potrzebujesz i tylko za nie płacisz. Zewnętrzny konsultant PR nie wystawia faktury za obecność w biurze, ale za wykonane zadanie. Aby wykonać tę samą pracę we własnym zakresie będziesz musiał zatrudnić dodatkowo co najmniej kilku etatowych pracowników. Stawki jakie im zapłacisz za godzinę pracy mogą wyglądać skromnie w porównaniu do tych pobieranych przez agencję, ale jeżeli dodasz do swoich kosztów urlopy tych pracowników, ZUS, zwolnienia lekarskie, to całościowy rachunek pokaże, że agencja, która daje wyniki jest warta swych pieniędzy. Jedna uwaga. Przed wynajęciem małej agencji public relations sprawdź czy korzysta z tych samych narzędzi co ich więksi konkurenci. Aktualne bazy mediów, możliwość personalizacji listy kontaktów medialnych, elektroniczny monitoring mediów, pisanie informacji prasowych, itp. Jeżeli agencja jest tańsza, ale nie dysponuje narzędziami umożliwiającymi efektywne prowadzenie kampanii informacyjnej, lepiej wysupłać trochę więcej środków i mieć pewność, że będą one mądrze wykorzystane. Oto pięć podstawowych korzyści z zatrudnienia profesjonalisty PR (konsultanta lub agencji):
Jeśli masz czas, narzędzia, talent, żeby samodzielnie zaplanować i poprowadzić kampanię public relations, nie wahaj się ani przez chwilę. Jeżeli nie, na rynku jest co najmniej kilkadziesiąt dobrych agencji. Poszukaj tej, która potencjałem najlepiej pasuje do Twojej firmy i na którą możesz sobie pozwolić. Apetyt rośnie w miarę jedzenia i wkrótce przekonasz się, że nie stać Cię na to, żeby nie mieć PR. |