Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2008-11-10
"Mówiono i pisano"

Mówiono i pisano

Wolisz mówić czy pisać?

Komunikacja to proces dwukierunkowy. Każdy kto chce skutecznie się komunikować musi wiedzieć jak ludzie słuchają. Bez tej wiedzy jesteś jak stacja radiowa nadająca na złej częstotliwości. Mimo że to, co mówisz jest jasne i klarowne, niekoniecznie musi być odebrane tak jak sobie życzysz.

Nieliczne osoby umieją wystarczająco skupić się w czasie słuchania i ich uwaga bywa odwracana przez różne czynniki. Najczęściej przez ich własne myśli. To zjawisko dekoncentracji nazywane jest *jazdą trasą nr 350*.

Umysł ludzki przetwarza słowa z szybkością 500 słów na minutę podczas gdy mówimy z szybkością około 150 na minutę. Powstaje różnica 350 słów. Kiedy przestajemy słuchać często ruszamy *trasą nr 350*. Siedzisz na nudnym i długim zebraniu i nagle zaczynasz myśleć o dokumentach zostawionych na biurku cały czas słuchając, tego co się mówi na spotkaniu. Słuchasz (lub tak Ci się wydaje) i jedziesz *trasą 350*.

Czasem przestajesz słuchać, bo nie podoba Ci się co usłyszałeś. Proponowane działanie uważasz za nieuzasadnione i wolną "moc przerobową" mózgu wykorzystujesz do przygotowania kontrargumentów. Wyruszasz w podróż *trasą 350*.

Większość słuchaczy w niczym nie przypomina suchych gąbek gotowych wchłonąć wszystko co usłyszą. Przez cały czas oceniamy, przetwarzamy i odrzucamy lub przyjmujemy to co słyszymy. Porównujemy to z naszymi doświadczeniami i uprzedzeniami i oceniamy wartość. Czy to będzie działać? Czy to jest logiczne? Co będzie jeśli się zgodzę? Czy temu można zaufać? Oceniamy nie tylko treść, ale także osobę. Dlaczego to mówi? Jakie ma doświadczenie? Czy wie o czym mówi?

Słuchacze mogą także być rozkojarzeni przez sposób zachowania lub ubiór mówcy. Dlaczego stale drapie się po nosie? Dlaczego tak często spogląda w kierunku okna? Brązowe skarpetki do czarnych butów? Taki dekolt w takim wieku? Kompletny brak smaku!

Dlaczego nie słuchamy uważnie?

Za moment może zwątpisz czy w ogóle warto otwierać usta, ale chwila cierpliwości...

Oto kilka powodów dlaczego ludzie być może nie słuchają uważnie:

1. Przewidują co usłyszą i przestają słuchać.

2. Myślą co powiedzieć kiedy będzie ich kolej.

3. Mogą być zmęczeni lub zdenerwowani (mają za dużo rzeczy "na głowie").

4. Nie słyszą Ciebie dobrze lub mówisz - według nich - nudno i monotonnie.

5. Temat jest zbyt skomplikowany i trudny lub zbyt trywialny i powierzchowny.

6. Nie jesteś wiarygodny, pewny siebie, zorganizowany i używasz żargonu.

7. Krzesła są niewygodne; w sali jest za zimno/gorąco; przeszkadza ruch uliczny!

8. Weekend już jutro :-)

Czy pisanie jest bardziej skuteczną formą komunikacji?

Jeżeli do tej pory nigdy nie występowałeś publicznie, jak się komunikowałeś z pracownikami? Przypuszczam, że pisemnie. Jakie są różnice pomiędzy mówieniem i pisaniem?

Podstawowa różnica jest taka, że mówcy widzą swoich słuchaczy. Ja Ciebie nie widzę, ale chciałbym widzieć czy przeczytasz ten artykuł do końca czy przeskoczysz do następnego. Ponieważ mówcy widzą słuchaczy mogą wykorzystywać ich reakcje. Co ja mogę zrobić kiedy się ze mną nie zgadzasz? Nie mogę podać więcej przykładów lub dodatkowych argumentów wzmacniających mój punkt widzenia.

Mimo że czytelnicy mogą przyswajać treść z dowolną szybkością i wracać do wybranych fragmentów, nie można zmienić słów autora tak, żeby lepiej zaspokoić potrzeby czytelnika. Mówca może elastycznie modyfikować przekaz zależnie od słuchaczy. Skomplikowane koncepcje może ponownie tłumaczyć za pomocą innych wyrażeń i przykładów. Mówca może wykorzystać doświadczenia słuchaczy jeżeli chcą się nimi podzielić.

Notatka służbowa może być źle zrozumiana. Oferta trafić do kosza. Zalecenia z raportu zignorowane. Ale kiedy przedstawiasz te same informacje osobiście, Twoja pozycja jest mocniejsza i szanse na lepsze zrozumienie i akceptację większe.

Jak być lepszym mówcą?

Czy Twojemu głosowi można zaufać? Czy jest ciekawy? Czy zmieniasz modulację? Nie wierzysz? No to wyobraź sobie sytuację kiedy oddajesz w sklepie wadliwie działający telewizor. Sprzedawca mówi, "Przepraszam. Zobaczę co da się zrobić". Jeśli to powie znudzonym i bezbarwnym głosem opierając się przy tym o ladę i nie przerywając pogawędki z koleżanką Twoja wiara w pozytywne rozpatrzenie reklamacji może być trochę zachwiana. Z drugiej strony, ta same słowa wypowiedziane przyjaźnie i z troską w głosie i kiedy sprzedawca patrzy prosto w oczy stworzą zupełnie odmienne wrażenie.

Inny przykład. Pamiętasz swojego ulubionego nauczyciela ze szkoły? Pierwsza osoba, która przychodzi Ci na myśl na pewno mówiła z energią i pasją. Nie tylko koncentrowała się na słowach, lecz także na dźwiękach i efektach wizualnych.

Jeśli sądzisz, że nie zwracasz uwagi na głos rozmówcy, przypomnij sobie rozmowy telefoniczne z ludźmi, których nie znasz. Na pewno dokonałeś jakichś ocen tylko na podstawie głosu - była miła, ciepła i uważna - był nonszalancki, niedbały i niezainteresowany. Zwykle dokonujemy takich ocen podświadomie.

Każdy na swój sposób ocenia mówców. Możemy powiedzieć "miał kłopoty z artykulacją myśli" lub "wyglądała na pewną siebie". Co ciekawe wielokrotnie takie opinie tworzą się jeszcze zanim padły jakiekolwiek słowa wyłącznie w oparciu o wrażenie wizualne. Niektórzy mówcy wyglądają na entuzjastycznych i tryskających świetnymi pomysłami, inni kojarzą się z nudą i strachem. W oparciu o te wrażenia słuchacze decydują czy warto kogoś słuchać.

Dlatego warto pamiętać, że to JAK mówimy jest często ważniejsze od tego, CO mówimy. Mądre i dobrze uzasadnione wystąpienie może być zepsute przez nieudolną prezentację. Z drugiej strony, banalne i tuzinkowe wystąpienie może wzbudzić ciekawość kiedy jest przedstawione z pasją, werwą i animuszem.

Mówienie i pisanie to nie to samo

Dobry mówca niekoniecznie musi być równie dobrym pisarzem. Obydwie formy komunikacji mają swoje specyficzne cechy.

 

PISANIE MÓWIENIE
Pisarz nie widzi czytelnika. Mówca widzi słuchacza.
Pisarz nie może przewidzieć reakcji czytelnika, choć może je sobie wyobrażać. Mówca może zmieniać tempo, powtarzać słowa w zależności od reakcji/potrzeb słuchaczy.
Pisarz polega tylko na słowach. Mówca oprócz słów korzysta z mowy ciała (ruch, gesty, mimika).
Pisarz starannie dobiera słowa, ale nie może ich zmienić. Mówca ma więcej swobody w doborze słów zależnie od słuchaczy.
Pisarz przedstawia/wyjaśnia temat tylko raz i czytelnik może powracać do tekstu dowolną liczbę razy. Mówca musi mówić jasno i zrozumiale, wracać do kluczowych wątków, korzystać z przekonujących przykładów i robić podsumowania.

 

Podsumowanie

Po 10-minutowej prezentacji słuchacze zrozumieją i zapamiętają około połowy tego, co usłyszeli i po kilku dniach będą pamiętać zaledwie jedną czwartą.

No to, wolisz mówić czy pisać?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.67 MediaGapa - ocena artykułu: 3.67

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Internet Klienci Relacje Wywiad Informacja PRACOWNICY Dziennikarze Reporter Problem Firma Prawda Polska Klient Dziennikarz Komunikacja Kaczyński Relations Praktycy Gazeta Google Pressence Gapa Szef Agencje Rzecznik Twitter Reporterzy Media Public Tusk



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Anty-negatywny apel polityczny
2. Terroryzm i media
3. Pięć medialnych potrzeb
4. Czy mała lub średnia firma musi być przygotowana do zarządzania kryzysem?
5. Skrucha i żal w komunikacji kryzysowej
6. 20 wypadków, które teoretycznie nigdy nie powinny się wydarzyć
7. Taniec kobry z mangustą, czyli 10 sterowników nowego PR
8. Oszczędź reporterowi trochę czasu
9. Polityk w mediach
10. Redaktor czy reporter?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl