Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2016-03-11
"Rzut karny, czyli jak odróżnić prawdziwy skandal od sztucznego"

Rzut karny, czyli jak odróżnić prawdziwy skandal od sztucznego

Skandal! Jak tak można? To karygodne!

Na gali Orłów 2016 znany aktor pozwolił sobie na kilka żartów, które nie wszystkim się podobały. Czy to zaszkodzi jego karierze? Niekoniecznie.

Prawdziwy skandal radykalnie zmienia nastawienie opinii publicznej – niszczy wizerunek, rujnuje reputację i kończy karierę znanej i cenionej osoby, na przykład polityka, przedsiębiorcy, działacza społecznego, aktora, sportowca, itp.

Sztuczny skandal rozwija się głównie w mediach. Debatują o nim eksperci i dyskutują użytkownicy mediów społecznościowych. Nie zawsze dotyczy ważnego problemu. Mimo silnych i negatywnych emocji nie zmienia wyników sondaży. Krytykowane osoby nie kończą kariery i nie znikają z życia publicznego.

Większość ludzi uważa, że skandal dotyczący osoby, której nie lubią musi zakończyć się dla niej fatalnie. To nie jest takie oczywiste. Z większym lub mniejszym skandalem mamy do czynienia codziennie, ale nie każdego dnia słyszymy w mediach o dymisji lub rezygnacji ze stanowiska.

Kiedy oceniam możliwe skutki skandalicznego zdarzenia staram się odpowiedzieć obiektywnie na pięć pytań:

1. Czy rozmiar i charakter kryzysowego występku może rzeczywiście trwale zniechęcić do tej osoby jej dotychczasowych najważniejszych zwolenników czy jest tylko incydentem wyolbrzymionym przez politycznych wrogów? Czy jedyną zmianą będzie to, że ideologiczni przeciwnicy będą ją teraz nienawidzili dwa razy mocniej?

2. Czy skandal wiąże się z istotnym politycznym, społecznym, ekonomicznym lub światopoglądowym problemem, który poważnie zdenerwuje neutralnych i niezależnych obserwatorów? Czy niezależnie myślący ludzie wolą nie zajmować w tej sprawie stanowiska, bo ich to nie interesuje?

3. Czy osoba zamieszana w skandaliczny czyn zrobiła coś, co jej polityczni krytycy stale robią od dawna i opinia publiczna uważa te ataki za szczyt hipokryzji?

4. Czy naganne zachowanie zasługuje – zdaniem obiektywnego i wyważonego obserwatora – na surową karę? Czy raczej można to porównać do wybryku kierowcy, który nie kupił biletu w parkomacie?

5. Czy potrafię odrzucić swoje własne sympatie i antypatie i pogodzić się z tym, że ktoś kogo nie lubię może uniknąć negatywnych konsekwencji swojego występku? Co będzie jeżeli wszystko okaże się burzą w szklance wody mimo że wolałbym dla tej osoby surowej kary? Czy mogę zaakceptować to, że "prawdziwy" skandal okaże się "fałszywym" skandalem?

Nie chcę się wywyższać, ale moim zdaniem większość ludzi nie potrafi szczerze i obiektywnie odpowiedzieć na ostatnie pytanie. Kieruje nimi mentalność kibiców sportowych – jeżeli zawodnik przeciwnej drużyny otrzymał od sędziego żółtą kartkę za ostrą grę, na pewno na to zasłużył i jeśli zrobi to ponownie, trzeba go usunąć z boiska. Ale sędziowie też się mylą.

Konkluzja

W debacie publicznej mamy do czynienia w większości z fałszywymi skandalami – ich zakres, intensywność i czas trwania zależą od polityki informacyjnej mediów i wpływu na media zainteresowanych stron.

Jeśli zawsze uważasz, że skandal, o którym mówią media nie zaszkodzi osobie, którą lubisz lub zniszczy reputację kogoś kogo nie znosisz, to znaczy, że nie potrafisz obiektywnie oceniać wartości informacji w mediach i skutków kryzysowego zdarzenia. Jesteś tylko kibicem sportowym.

Jakie jest Twoje zdanie? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 0.00 MediaGapa - ocena artykułu: 0.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy po ostatnim kryzysie coś zmieniono w Twojej firmie?

Tak. Jest duża zmiana.
0%
Tak. Jest drobna zmiana.
0%
Nic nie zmieniono.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Google Polska Informacja Reporterzy Twitter Tusk Praktycy Prawda Internet Relacje PRACOWNICY Dziennikarz Klient Klienci Relations Gazeta Kaczyński Wywiad Pressence Public Rzecznik Media Szef Gapa Problem Firma Agencje Dziennikarze Komunikacja Reporter



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Potrzebujesz inteligentnej konkurencji
2. Trzy kroki od przepaści, czyli jak wybierać przebojowe tematy dla mediów
3. Coś za darmo
4. Jak rozłożyć Tomasza Lisa na łopatki
5. Inne spojrzenie na szkolenia medialne i trudne pytania
6. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
7. Dlaczego warto robić audyt medialny
8. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
9. Co nowego w relacjach z mediami
10. Manipulacja i prawda, czyli skok na główkę
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl