Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-08-13
"Jak kończy się zamiatanie problemów pod dywan..."

Jak się kończy zamiatanie problemów pod dywan...

Coś niepokojącego wydarzyło się w Twojej firmie. Szczegóły zna tylko ścisłe kierownictwo – nikt więcej. Szefowie zebrali się w sali konferencyjnej, żeby omówić strategię działania. Zaprosili prawnika, ale pominęli konsultanta public relations i eksperta zarządzania kryzysem.

W dyskusji często można było usłyszeć: "Trzeba o tym powiedzieć pracownikom.", "Należy poinformować media i opinię publiczną.", "Wszyscy się od nas odwrócą.", "Media nas rozszarpią.", "Poszkodowani będą nas oskarżać o świadome działanie na ich szkodę.", "Co wiedzą o nas służby?", "Musimy chronić naszą reputację.", "Podobno jest jakieś nagranie video..."

Na koniec spotkania prezes firmy decyduje, żeby nic nie robić. Może sprawa sama się rozwiąże i nikt nie będzie zadawać kłopotliwych pytań. Żadnych publicznych wypowiedzi. Wracamy do pracy jakby nic się nie stało.

Mija kilka dni. Pojawiają się niepokojące sygnały, że nie udało się usunąć przyczyn pierwotnego problemu. Nie można wykluczyć, że w każdej chwili sytuacja może się pogorszyć. Następny wypadek może być jeszcze gorszy. Na szczęście, opinia publiczna nic o tym nie wie – sytuacja jest pod kontrolą. Jeden krytyczny komentarz na niszowym forum w Internecie nie wzbudził żadnego zainteresowania.

Mija kilka tygodni. Nic złego się wydarzyło. Media o nic nie pytają, eksperci nie krytykują, analitycy finansowi nie alarmują, klienci zadowoleni czekają na zyski, reputacja bez szwanku.

I nagle...

Kolejny wypadek – bardzo podobny do pierwszego.

Tym razem – zupełnie przez przypadek – o sprawie dowiaduje się młody, ambitny reporter. Szybko dociera do świadków.

Klienci gromadzą się przed oddziałami firmy. Czekają na nich ekipy telewizyjne. Ludzie są wystraszeni. Pojawiają się plotki. Firma jest niewypłacalna. Co będzie z naszymi lokatami? Oddajcie złodzieje nasze pieniądze! Dzwonię na policję!

Sytuacja wymyka się spod kontroli. Media badają historię firmy i jej prezesa. Zmienił nazwisko? Ma kilka wyroków sądowych? Co z tego, że w zawieszeniu? Zatrudniał syna premiera? Kupił pałac za 3 miliony? Dlaczego nikt nam tego nie powiedział? Rozżalenie rośnie.

W mediach huczy. Podobno wściekli klienci szturmowali biuro w Warszawie... Każdy kto ma coś do powiedzenia chętnie występuje przed kamerą. Politycy, prawnicy, eksperci, klienci. Konkurencja zaciera ręce. Zawstydzeni pracownicy zasłaniają twarze. Strach, stres, frustracja...

Wszyscy pytają: "Co wiedzieli, kiedy się o tym dowiedzieli i dlaczego nic nam nie powiedzieli?"

Wiele kryzysów, o których mówią media, zaczyna się od tych pytań.

Skoro to oczywiste, dlaczego nie wszyscy wyciągnęli wnioski?

Kiedy wydarzy się coś złego, najlepiej jeśli: 1. pierwszy powiesz co się stało, 2. szybko przeprosisz poszkodowanych i wyrównasz straty (poproś o poradę prawników, ale sam podejmij decyzję!), 3. przedstawisz plan naprawy, 4. naprawisz szkody, 5. jasno, konkretnie i otwarcie będziesz mówić co robisz.

Niezwłoczne przystąpienie do działania ogranicza szkody i skraca czas kryzysu. Kiedy pierwszy mówisz o tym, co się stało, przejmujesz kontrolę nad przepływem informacji, uprzedzasz pytania dziennikarzy i redukujesz liczbę szkodliwych plotek i pogłosek.

Przyznanie się do błędu (lub nawet przestępstwa) nie jest przyjemne, ale ból jest sto razy mniejszy od opcji, w której grasz na czas, próbujesz zamieść problemy pod dywan i na koniec upokorzony musisz publiczne tłumaczyć się ze swoich pomyłek.

Wiele instytucji publicznych i firm wierzyło, że nikt nie dowie się o ich błędach i uciekną od odpowiedzialności – nie odstraszały ich destrukcyjne przykłady tych, którym to się nie udało.

O kim mówię?

Oczywiście nie mówię o firmach Amber Gold, Finroyal, OLT Express, Elewarr i wielu innych, których szefowie doszli do wniosku, żeby nic nie mówić... a nuż się uda.

Jeśli jednak uważasz, że mam na myśli właśnie Amber Gold, Finroyal, OLT Express, Elewarr, to dowód, że im się nie udało.

Kto następny w kolejce?

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.00 MediaGapa - ocena artykułu: 3.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Wywiad Gazeta Relacje Internet Informacja Klient Public Twitter Kaczyński Firma Reporterzy Problem Klienci Pressence Tusk Szef Rzecznik Agencje Gapa Relations Reporter Praktycy Dziennikarz Komunikacja Media Google Polska PRACOWNICY Prawda Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie bądź pasażerem w wywiadzie dla mediów
2. Kto robi szkolenia medialne lepiej od nas?
3. Sławomir Nowak – Media Gapa 2013
4. 21 marketingowych mitów
5. W pomiarze efektów PR liczą się tylko badania jakościowe
6. Czego uczą prawdziwe symulacje
7. Mówisz, że pracujesz w PR?
8. Komunikacja z szacunkiem
9. 4 najczęstsze kryzysy w komunikacji w każdej firmie
10. Nie musimy się tłumaczyć, czyli 36 fatalnych odpowiedzi w mediach
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2019 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl