Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-07-13
"Dwie wymówki szefa przed szkoleniem medialnym"

Dwie wymówki szefa przed szkoleniem medialnym

Jedno z najczęstszych pytań jakie słyszę od rzeczników prasowych brzmi: "Jak przekonać szefa do szkolenia medialnego? Potrzebuje go do wywiadów w mediach, ale sam uważa się za pierwszorzędnego mówcę."

Medialne przygotowanie szefów firm jest dziś ważne jak nigdy, gdyż to właśnie oni muszą tłumaczyć różnym grupom otoczenia (w tym także mediom) motywy podejmowania takich a nie innych decyzji oraz przyczyny takich a nie innych reakcji.

Wszyscy wiemy, że kluczowe decyzje zapadają na samym szczycie. Delegowanie do rozmowy z dziennikarzem kogoś poniżej szczebla zarządu często jest uważane za lekceważenie, głupotę lub próbę ukrycia prawdy.

Świat kamer

Od zeznania sądowego do przesłuchania przez sejmową komisję śledczą – wszystko jest nagrywane na video. Na witrynach internetowych miast można zobaczyć w jakich dzielnicach zainstalowane są kamery monitoringu. Każde centrum handlowe najeżone jest kamerami. Większość restauracji i kawiarni ma wewnętrzne systemy monitoringu. Romantyczny spacer w parku także może być cyfrowo utrwalony (oznaczony datą i godziną) i odtworzony w dowolnym momencie.

Coraz częściej nagrywane są na video wewnętrzne spotkania i narady biznesowe - albo przez organizatorów albo przez uczestników. Co więcej, nie zawsze nagrania obrazu i dźwięku dokonywane są za zgodą osób uczestniczących w tych spotkaniach. Pół biedy kiedy wystąpienie jest udane, ale wyobraź sobie jakie szkody może wyrządzić video pokazujące nieprzygotowanego mówcę lub fatalną prezentację.

Ponieważ każde nasze zachowanie poza prywatną przestrzenią może być nagrane na video należy założyć, że wszędzie - poza domem - może nas wychwycić oko kamery, także tej najmniejszej, umieszczonej na przykład w telefonie komórkowym.

Dwa razy nie

Nie wszyscy jeszcze zdają sobie z tego sprawę, więc trenerzy medialni muszą przygotować się na dwie reakcje obronne:

1. "Nie potrzebuję szkolenia."

Prezesi w zdecydowanej większości uważają, że są wybitnymi mówcami. Przypominają w tym trochę generałów, którzy służbowy (czyli wymuszony) posłuch wśród żołnierzy utożsamiają z naturalnym podporządkowaniem. Dziennikarzom nie można rozkazywać, więc rygor i dyscyplina nie są w komunikacji medialnej dopuszczalnymi narzędziami wywierania wpływu.

Każdy trener medialny musi umieć ocenić co umie i czego powinien nauczyć się jego klient. Kilka lat temu szkoliłem szefa działu ochrony danych w firmie telekomunikacyjnej, który został zaproszony do udziału w dokumentalnym serialu popularnonaukowym. Spędziliśmy razem kilka godzin na ćwiczeniach, których celem była nauka zwięzłego i precyzyjnego tłumaczenia skomplikowanych kwestii technicznych, redukcja stresu oraz zwiększenie pewności siebie. Pracownicy działu public relations trochę obawiali się występu w telewizji z powodu jego mocnego śląskiego akcentu.

Klient dwukrotnie odwoływał sesje szkoleniowe. Za trzecim razem przeszedł spóźniony pół godziny. Przeprosił za spóźnienie i odwołanie poprzednich spotkań.

Powiedział:

"Panie Bogusławie, wiem kim pan jest i po co jest pan tutaj. Prawdopodobnie uważa pan, że próbuję wymigać się od tego szkolenia. Kiedy miesiąc temu powiedziałem mojej żonie, że wybieram się na szkolenie medialne, zaczęła się głośno śmiać. Powiedziała, że przez 17 lat małżeństwa nie udało jej się niczego mnie nauczyć, więc jak to możliwe, że jakiś nieznany trener medialny z Opola może mnie nauczyć czegokolwiek w kilka godzin."

Wtedy zrozumiałem o co chodzi. Powiedziałem: "Moim zamiarem jest przekazanie kilku praktycznych wskazówek i przećwiczenie ich przed występem w telewizji." Reakcja była entuzjastyczna. "ĆWICZENIE? Zawsze chętnie wezmę udział w ćwiczeniu! Obawiałem się wykładu." Przez trzy godziny trenowaliśmy udzielanie wywiadu przed kamerą.

Po nagraniu programu przez ekipę telewizyjną zostałem poproszony o pisemną ocenę każdego z trzech odcinków.

1. Od pierwszego zdania nikt nie miał wątpliwości dlaczego rozmówca wzbudzał zaufanie. Mówił z przekonaniem, był szczery, czuło się, że zna się na rzeczy i wiadomo było dokąd zmierza.

2. Być może ta firma z Górnego Śląska i członkowie zarządu powinni przewartościować swoje standardy korporacyjnej komunikacji, gdyż to właśnie szef ochrony ze swoim twardym akcentem, naturalnym zachowaniem przed kamerą i talentem do opowiadania okazał się największym komunikacyjnym skarbem tej firmy.

3. Na koniec zaleciłem rozważenie wykorzystania fragmentów tego programu do demonstracji jak kompetentnie i z pasją objaśniać skomplikowane problemy techniczne.

2. "Szkolenie zabija spontaniczność i naturalność."

Czasem mam wrażenie, że niektórzy moi klienci chodzili do szkół gdzie uczyli się przede wszystkim jak unikać zrobienia czegoś co i tak musi być zrobione. Prowadzę szkolenia medialne ponad 10 lat. Szkoliłem bardzo inteligentnych, wyjątkowo pracowitych, wybitnie leniwych i niezwykle odpornych na zmianę prezesów, ale o żadnym z nich nigdy bym nie powiedział, że wygląda na "przetrenowanego". Doskonale wiemy, że dobrze przygotowani medialnie szefowie są przed kamerą naturalni, otwarci, konkretni, bo wszystko mają wielokrotnie i wszechstronnie... przetrenowane.

Konkluzja

Na koniec, przypominam o trzech zasadniczych wyróżnikach medialnych wystąpień:

1. Szacunek dla słuchaczy. Nawet prezes nie ma prawa marnować czasu słuchaczy podczas nudnych i niezrozumiałych prezentacji.

2. Zrozumienie przez otoczenie wizji, strategii i celów organizacji to jeden z najwyższych priorytetów każdego prezesa. Jedyną osobą, która może wyjaśnić te cele i motywować do działania, jest właśnie szef firmy.

3. Największym wyzwaniem dla każdego szefa, oprócz objaśnienia misji, wartości celów organizacji, jest motywacja ludzi (pracowników, kontrahentów, klientów) do współpracy w osiągnięciu sukcesu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Agencje Media Gapa Reporter Polska Dziennikarz Reporterzy Internet PRACOWNICY Tusk Dziennikarze Relations Pressence Wywiad Informacja Komunikacja Google Szef Klienci Firma Public Kaczyński Problem Prawda Klient Twitter Rzecznik Gazeta Relacje Praktycy



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. Redaktor czy reporter?
3. Apologia, kategoria i antapologia
4. Do rzeczy, czyli koniec charyzmy
5. 10 przedzawałowych wypowiedzi rzecznika prasowego
6. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
7. Gorączka informacji
8. Bzdurne PR!
9. Czy jest obok Ciebie kamera?
10. Wywiad dla mediów w rekrutacji na ważne stanowiska
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl