Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-05-17
"Eksperci PR od siedmiu boleści"

Eksperci PR od siedmiu boleści

Opowiem niezwykłą historię.

Jesteś producentem produktu X. Nagle (telefon dzwoni o 6:03) dowiadujesz się, że Twój produkt jest łączony ze śmiercią kilku osób – wszystkie używały tego samego produktu.

Szybko zwołujesz sztab kryzysowy, dokładnie analizujecie sprawę, ale nie znajdujesz żadnego związku. W mediach pojawiają się doniesienia o kolejnych zgonach. Krajowe dzienniki informują na pierwszych stronach, że to właśnie Twój produkt "zabił niewinnych ludzi".

Przez cały czas badasz sprawę, ale wciąż nie znajdujesz bezpośredniego związku między Twoim produktem i tragicznymi wypadkami. Nie możesz z przekonaniem stwierdzić: tak to my.

Media i konsumenci już zdecydowali o winie. Prawnicy doradzają milczenie. Doradcy PR i eksperci omawiający sprawę w mediach mają inną radę: musisz coś powiedzieć – otwarcie i szczerze – bez względu na koszty i konsekwencje. Absolutna transparentność! Nieważne, że konkurencja pozna Twoje sekrety.

Wszyscy namawiają do szybkich przeprosin.

Zdezorientowany, nie wiesz co zrobić. Kto uwierzy w zaprzeczenie? Z drugiej strony, milczenie będzie odebrane jako przyznanie się do winy. Przeprosić? Ale za co? Masz przeprosić za zarzut, którego prawdziwości nie jesteś w stanie potwierdzić? Mało tego – na tym etapie, nikt nie może go udowodnić.

Możesz oczywiście powiedzieć, że powołałeś specjalną grupę ekspertów do zbadania sprawy. Ale media informują o kolejnych zgonach.

Wycofujesz produkt ze sprzedaży – do wyjaśnienia sprawy. Pojawiają się problemy logistyczne, spadają zamówienia, ale nic co by świadczyło o gwałtownym załamaniu się zaufania klientów do Twojej firmy.

Sprawą zainteresowała się prokuratura. Rodziny ofiar oddają sprawy do sądu. Jesteś napiętnowany przez prasę. Eksperci PR krytykują.

"Firma nie przejęła inicjatywy w zarządzaniu kryzysem. Zostawiła wszystko mediom i opinii publicznej," mówią.

"Nie przeprosili," dodają niektórzy.

Pół roku później prokuratura ogłasza wyniki śledztwa. Ku zdziwieniu większości w świat idzie wiadomość: to nie Twój produkt był przyczyną tragicznych wypadków. Zawinili... sami klienci, którzy używali produktu niezgodnie z przeznaczeniem.

Media w tym czasie zainteresowały się innymi tematami – tyle przecież się dzieje. Kilku dziennikarzy napisało o wyniku śledztwa, ale bez większego rezonansu. Konsumentów to już nie interesuje, rodziny "ofiar" wycofały powództwa.

Eksperci PR także dyskretnie się ulotnili – swoją fachową wiedzę sprzedają gdzie indziej. Komentują w telewizji najnowszy kryzys. Ty jesteś dla nich historią.

Nikt nie chce już mówić o bezpieczeństwie Twego produktu. Liczysz straty, reputacja w strzępach – być może nigdy nie odzyskasz dobrego imienia. Ktoś przeprasza? Wolne żarty.

Konkluzja

Po wybuchu dużego kryzysu eksperci PR chętnie mówią w mediach co trzeba zrobić.

Kiedy pojawia się więcej informacji – i nie wszystkie są jasne, spójne i logiczne – ich entuzjazm w udzielaniu rad szybko topnieje. Co więcej, ci sami eksperci niechętnie komentują błędy klientów i skłonność mediów do popularyzacji pochopnych sądów.

Mylę się? Napisz o tym w komentarzu.

PS. Co to był za produkt? Samochód, skuter wodny, spadochron... Nieważne.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.75 MediaGapa - ocena artykułu: 3.75

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Informacja Public Internet Relations Pressence Polska Wywiad Firma Reporter Klienci Rzecznik Szef Media Gazeta Reporterzy Prawda Google Praktycy Problem Komunikacja Klient Tusk Dziennikarz PRACOWNICY Relacje Kaczyński Dziennikarze Agencje Twitter Gapa



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Hanna Gronkiewicz-Waltz - Media Gapa 2017
4. Co mówi uścisk dłoni
5. Czytanie z oczu
6. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
7. Kwestionariusz PRousta - Anna Miotk
8. Piekielna sztuka kontrargumentów
9. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
10. Najlepsze na świecie ćwiczenie kreatywnego myślenia
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl