Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2012-03-07
"Odświeżona definicja public relations"

Odświeżona definicja public relations

Gdybyś miał kilkanaście sekund, żeby wyjaśnić nieznajomemu czym się zajmujesz, co byś powiedział?

Opowiedziałbyś o najciekawszej części swojej pracy czy podałbyś książkową definicję?

Dla nas – praktyków public relations – formułowanie zwartych, mocnych i przekonujących przekazów to chleb powszedni. Ta umiejętność przydaje się także w rozmowach, których celem jest edukacja i zainteresowanie tym, co robi Twoja firma i jaka jest w niej Twoja rola.

Amerykańskie Stowarzyszenie Public Relations (PRSA) zakończyło kampanię, której celem było odświeżenie definicji public relations.

W ostatecznym głosowaniu największą popularnością (46% głosów) cieszyła się definicja:

"Public relations jest procesem strategicznej komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje pomiędzy organizacjami i ich grupami opinii publicznej."

W finałowej rozgrywce głosowano także na dwie konkurencyjne definicje:

1. Public relations jest funkcją zarządzania badaniem, komunikacją i współpracą z grupami opinii publicznej w celu zbudowania wzajemnie korzystnych relacji.

2. Public relations jest strategicznym procesem zaangażowania pomiędzy organizacjami i grupami opinii publicznej w celu osiągnięcia wzajemnego zrozumienia i realizacji celów.

Gerard Corbett, prezes PRSA, tłumaczy na firmowym blogu:

"Prosta i bezpośrednia – definicja koncentruje się na istocie public relations jako procesie komunikacji o strategicznym charakterze z naciskiem na 'wzajemnie korzystne relacje'. 'Proces' jest lepszy od 'funkcji zarządzania,' co mogłoby sugerować kontrolę z góry w dół i jednostronną komunikację. 'Relacje' odnoszą się do roli public relations w zbliżaniu organizacji i indywidualnych osób do kluczowych interesariuszy. 'Grupy opinii publicznej' są lepsze od 'udziałowców', gdyż pierwsze określenie odwołuje się do 'publicznego' charakteru public relations, a 'udziałowcy' kojarzą się ze spółkami giełdowymi."

Przyjęta definicja PR nawiązuje do definicji z 1982 roku: "Public relations pomaga organizacji i jej grupom opinii publicznej wzajemnie się do siebie dopasować."

Ambitna kampania "modernizacyjna" rozczarowała, gdyż organizatorzy postanowili "przewietrzyć" definicję PR z ubiegłego wieku zamiast skupić się na opisaniu przyszłości branży i tego jak nowe technologie zmienią sposób komunikacji między ludźmi.

W amerykańskiej definicji brakuje mi dwóch przymiotników: zaplanowany i systematyczny – obydwa kluczowe w procesie public relations. Jako konsultanci PR tłumaczymy klientom, że public relations jest działaniem długofalowym i nie daje wartościowych efektów z dnia na dzień – wymaga planowania. Szkoda, że zabrakło dla nich miejsca w tej definicji, która – moim zdaniem – jest zrozumiała dla praktyków PR, ale nieczytelna dla ludzi spoza branży.

Końcowa decyzja ma wielu krytyków, ale – jak zapewnia organizator akcji – to nie koniec debaty i zaprasza do dyskusji na blogu.

Nie twierdzę, że zdefiniowanie public relations to bułka z masłem. Ale branża PR powinna przedstawić bardziej przekonującą definicję – wątpię, że można to zrobić w jednym zdaniu, szczególnie takim, które zadowoli wszystkich.

Może następnym razem warto zastanowić się jak rozumiemy słowo "definicja"?

Czy – Twoim zdaniem – przyjęta definicja wnosi świeży powiew do public relations? Czy pomoże zrozumieć istotę PR klientom i dziennikarzom? Czy możesz dzięki niej wytłumaczyć rodzinie i znajomym czym się zajmujesz? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Czy po ostatnim kryzysie coś zmieniono w Twojej firmie?

Tak. Jest duża zmiana.
Tak. Jest drobna zmiana.
Nic nie zmieniono.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Gazeta Tusk Agencje Relations Prawda Klient Google Informacja Media Firma Reporter Wywiad Dziennikarze Szef Dziennikarz Klienci Twitter Polska Komunikacja PRACOWNICY Pressence Internet Public Relacje Problem Gapa Rzecznik Praktycy Reporterzy Kaczyński



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Potrzebujesz inteligentnej konkurencji
2. Trzy kroki od przepaści, czyli jak wybierać przebojowe tematy dla mediów
3. Jak rozłożyć Tomasza Lisa na łopatki
4. Coś za darmo
5. Inne spojrzenie na szkolenia medialne i trudne pytania
6. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
7. Dlaczego warto robić audyt medialny
8. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
9. Co nowego w relacjach z mediami
10. Manipulacja i prawda, czyli skok na główkę
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl