Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-05-23
"Z dziennikarstwa do public relations"

Z dziennikarstwa do public relations

Kiedy patrzę na kurczące się obsady redakcyjnych newsroomów, dziennikarzy przechodzących z mediów do public relations i liczbę informacji publikowanych w mediach z inspiracji agencji PR, mam wrażenie, że public relations jest przyszłością dziennikarstwa :-)

Spadająca sprzedaż, niższe zyski z reklam, coraz większa konkurencja informacyjnych portali internetowych – wszystko to zwiększa zainteresowanie dziennikarzy pracą w public relations.

Dziennikarze wnoszą do agencji PR cenne umiejętności – znają potrzeby mediów, wiedzą jak myślą dziennikarze, potrafią dobrze pisać. Dodatkowo, mają nosa do dobrych tematów i znają smak pracy pod presją czasu.

Kiedy powstawały pierwsze agencje public relations pracowali w nich przede wszystkim byli dziennikarze. Dzisiaj większość praktyków PR to ludzie z wykształceniem specjalistycznym (ekonomiści, prawnicy, politolodzy, psychologowie, socjolodzy, językoznawcy) – z mediów przychodzą tylko ludzie, którzy są nimi zmęczeni. Wyższe zarobki i bardziej normalne godziny pracy też nie są bez znaczenia.

Public relations to nie dziennikarstwo

Nie wszyscy dziennikarze odnajdują się w PR. Public relations to nie dziennikarstwo – w obydwu profesjach obowiązują inne reguły.

Dziennikarstwo w odróżnieniu od public relations nie jest dziedziną strategiczną. Byli dziennikarze nie potrafią analizować otoczenia marketingowego klienta, co jest niezbędne do zbudowania skutecznej strategii komunikacji. Nie wiedzą jak komunikować się z pracownikami i klientami.

Po stronie minusów można też wpisać brak doświadczenia w zarządzaniu ludźmi i w przypadku dziennikarzy prasowych brak umiejętności pracy w zespole.

Dziennikarze często są agresywni i natrętni w zdobywaniu informacji do artykułu. Public relations wymaga więcej cierpliwości i dyplomacji. Czasem potrzeba lat, żeby zbudować korzystne nastawienie i pozytywną reputację.

Oto 10 uwag byłego dziennikarza pomagających w miarę łagodnie przejść z dziennikarstwa do public relations:

1. Dziennikarzy nie obchodzi, że kiedyś pracowałeś w mediach ani to, o czym – według Ciebie – powinni pisać. To może być przykre, ale po posprzątaniu biurka, oddaniu identyfikatora i wyjściu z redakcji, nie jesteś już członkiem medialnego klubu. Lepiej jeśli się z tym pogodzisz.

2. Nie jesteś już kontrolerem życia publicznego. Nie pracujesz dla newsroomu, ale dla swojego klienta. Teraz klient jest Twoim nowym "wydawcą" i to on decyduje co nadaje się do druku.

3. Praktyków public relations szkoli się w tworzeniu i kultywowaniu wzajemnie korzystnych relacji pomiędzy organizacją i jej interesariuszami. Dziennikarze nie muszą komunikować się ze wszystkimi – sami dobierają sobie rozmówców. Stąd, często brak u dziennikarzy zrozumienia potrzeby komunikacji ze wszystkimi.

4. Public relations koncentruje się na budowaniu. Dziennikarze – jeżeli zdejmiemy z nich maskę "publicznego sumienia" – zanadto koncentrują się na destrukcji. Ludzie mediów mówią o problemach, praktycy PR o rozwiązaniach.

5. Musisz przyzwyczaić się do kontaktu z poufnymi informacjami, które nigdy nie mogą przedostać się do mediów. Twoim podstawowym obowiązkiem jest teraz ochrona reputacji i interesów klienta, nawet jeśli oznacza to zachowanie pewnych informacji (także tych sensacyjnych) tylko do własnej wiadomości.

6. Dziennikarzom mówi się, że muszą być obiektywni – praktyków public relations zachęca się do subiektywizmu. W dziennikarstwie pracuje się od jednego artykułu do drugiego. W public relations rytm pracy jest inny – liczy się każdy udany kontakt z dziennikarzem, ciekawy wywiad, pozytywny wpis na blogu, itd.

7. Praktycy public relations nie strzelają z biodra jak autorzy sensacyjnych tekstów w prasie bulwarowej – tworzą długofalowe wielowątkowe programy komunikacyjne skoordynowane ze strategią marketingową. Ich celem nie są publikacje, o których nikt nie pamięta po kilku dniach.

8. Praktyk public relations pełni w rzeczy samej rolę adwokata, który stale szuka okazji dla klienta do zaistnienia w mediach w pozytywnym kontekście. Misja dziennikarza jest odmienna – jako wyszkolony sceptyk ma szukać "dziury w całym".

9. Możesz podtrzymywać przyjaźnie z byłymi kolegami z redakcji, ale po wejściu w świat public relations – bez względu na zażyłość kontaktów – uważaj, żeby nie powiedzieć dziennikarzowi-koledze o jedno słowo za dużo. Sensacyjne tematy zniszczyły wiele przyjaźni.

10. Przemyśl swoje standardy etyczne. Niektórzy byli dziennikarze po przejściu na drugą stronę barykady uważają, że ostre dziennikarskie normy etyczne już ich nie obowiązują. Niesłusznie. To, że wszedłeś w nowe środowisko, o którym niektórzy Twoi koledzy z mediów nie mają najlepszego zdania (nie podoba im się na przykład, "modyfikacja ludzkiego zachowania"), nie zwalnia Cię z etycznej oceny swojej pracy. Kodeks etyki PR podkreśla obowiązek mówienia prawdy.

Trzy wyróżniki public relations

Public relations nie polega na "kontroli" relacji – chodzi raczej o stwarzanie warunków do uzyskania maksymalnego efektu w kontaktach organizacji z otoczeniem.

Do pryncypiów komunikacji w public relations należą następujące elementy:

1. Dialog (słuchanie tego, co mówią interesariusze i gotowość do zmiany swego zachowania),

2. Negocjacje (umiejętność wypracowania wzajemnie korzystnego rozwiązania),

3. Współpraca (kontakty z interesariuszami w poszukiwaniu nowych inspiracji, pomysłów i rozwiązań problemów).

Dziennikarze nie są szkoleni w rozwijaniu tych umiejętności. Nie chcę powiedzieć, że ludzie mediów nie mają takich talentów – ale bez kierunkowego wykształcenia, treningu i doświadczenia jest im trudno wybić się w PR.

Sukces w public relations odnoszą tylko ci byli-dziennikarze, którzy patrzą na PR bez uprzedzeń. Akceptują public relations takie jakie jest i odrzucają starą szkołę, że to, co robimy w PR jest pozbawione wartości.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
M. 2011-05-31
Nic dodać, nic ująć. Święta prawda.
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Klient Relacje Relations Informacja PRACOWNICY Praktycy Dziennikarze Rzecznik Internet Klienci Dziennikarz Polska Komunikacja Agencje Problem Google Firma Media Gazeta Prawda Kaczyński Tusk Szef Gapa Public Pressence Twitter Reporter Reporterzy Wywiad



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Anty-negatywny apel polityczny
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
4. Co mówi Twoja twarz?
5. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
6. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
7. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
8. Słowa i znaczenia w PR
9. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
10. Prawdziwy kryzys Toyoty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl