Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogus?aw Feliszek, 2011-03-07
"Do przyjació? plotkarzy"

Do przyjació? plotkarzy

Plotka, ploteczka, plotunia...

Sokrates wierzy?, ?e prawda jest dobrem i dobro jest prawd?. ("Czy? nie wstydzisz si? dba? o pieni?dze, s?aw?, zaszczyty, a nie o rozum, prawd? i o to, by dusza sta?a si? najlepsza?"). Wed?ug niego cnota jest wiedz? ("Jest to jedno i to samo wiedzie?, co jest sprawiedliwe i by? sprawiedliwym.").

Ludzie b??dz? (czyli czyni? z?o), na przyk?ad plotkuj?, bo nie znaj? prawdy lub wydaje im si?, ?e znaj?. Kiedy spotykaj? si? z dobrem (prawdziw? wiedz?), sami wybieraj? drog? prawdy.

Ulubione pytania Sokratesa brzmia?y: "Dlaczego tak uwa?asz? Gdzie si? o tym dowiedzia?e?? Co chcesz przez to powiedzie??" W ten sposób podwa?a? to, co "oczywiste" i mobilizowa? do krytycznego my?lenia.

Opowiem jak krytyczne my?lenie Sokratesa mo?na zastosowa? do oceny prawdziwo?ci plotek.

Metoda potrójnego filtra

Znajomy greckiego filozofa spotka? go na ulicy. "Wiesz co dzi? rano us?ysza?em o Twoim najlepszym przyjacielu?"

"Chwilka," odpowiedzia? Sokrates. "Zanim cokolwiek mi powiesz, chcia?bym zaproponowa? krótki test: Potrójny Filtr."

"Potrójny filtr?"

"Zgadza si?," ci?gn?? Sokrates. "Zanim opowiesz o moim przyjacielu, spróbujmy przefiltrowa? Twoje informacje. Pierwszy filtr to PRAWDA. Czy jeste? absolutnie pewny, ?e to, co chcesz powiedzie? jest zgodne z prawd??"

"Nie," pad?a odpowied?, "Tylko obi?o mi si? o uszy…"

"Rozumiem," powiedzia? Sokrates. "Czyli nie wiesz czy to jest prawdziwe czy nie. Przejd?my do nast?pnego filtra: DOBRO. Czy chcesz mi powiedzie? o moim przyjacielu co? dobrego?"

"Nie, wr?cz przeciwnie…"

"Chcesz powiedzie? o nim co? z?ego, ale nie wiesz czy to jest prawdziwe. Przejd?my do trzeciego filtra: PO?YTEK. Czy to, co chcesz mi powiedzie?, mo?e mi si? do czego? przyda??"

"Nie. Nie s?dz?..."

"Podsumujmy. Chcesz powiedzie? mi co?, co nie musi by? prawd? i nie mo?e mi si? do niczego przyda?. Dlaczego mam tego s?ucha??"

Dzi?ki takim pytaniom Sokrates zdoby? s?aw? wielkiego filozofa, krytyka fa?szywych za?o?e? i mi?o?nika prawdy.

Nast?pnym razem kiedy kto? b?dzie chcia? podzieli? si? z Tob? "rewelacyjn?" histori?, przepu?? j? przez Potrójny Filtr Sokratesa. Mam dziwne przeczucie, ?e wi?kszo?? "sensacji" nie zda tego testu.

Konkluzja

?yjemy w plotkarskim ?wiecie. Dziennikarze kochaj? fakty, ale nie mog? oby? si? bez plotek. Niektórzy nawet wierz?, ?e ka?da prawda zaczyna si? od plotki. Tak mo?e by?. Pod warunkiem, ?e po sprawdzeniu w co najmniej dwóch niezale?nych ?ród?ach oka?e si?, ?e "plotka" nie jest plotk? i nigdy nie by?a.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rz?d mówi prawd? w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relacje Komunikacja Internet Wywiad Klient Firma Media Gapa Kaczy?ski Praktycy Rzecznik Dziennikarze Szef Informacja Dziennikarz Public Reporterzy PRACOWNICY Relations Agencje Prawda Pressence Reporter Problem Polska Google Gazeta Klienci Twitter Tusk



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Kwestionariusz PRousta - Anna Miotk
2. Rzut karny, czyli jak odró?ni? prawdziwy skandal od sztucznego
3. Reporter chce do domu
4. 7 ?wicze? przed wyst?pieniem publicznym
5. Gwarancja jako?ci us?ug agencji PR
6. S?awomir Nowak – Media Gapa 2013
7. My?l jak socjopata, dzia?aj jak ?wi?ty
8. Dlaczego kreatywny PR jest najlepsz? strategi?
9. 21 mi?ych s?ówek
10. Zwolnij, czyli 15 odpowiedzi na pytania, które lepiej przeczyta? przed kolejnym kryzysem
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2020 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl