Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2011-01-24
"Krótka przygoda z rzecznikiem prasowym"

Krótka przygoda z rzecznikiem prasowym

Bywa że mimo znakomitego wywiązania się ze swoich obowiązków sprzedawcy - lub takiego przeświadczenia - nadal nie możesz doprowadzić do podpisania umowy. Coś takiego przytrafiło mi się dwa tygodnie temu. Bohaterem tej historii jest rzeczniczka prasowa instytucji państwowej często krytykowanej w mediach.

Rzeczniczka od ponad roku prenumeruje Pressence Newsletter. Dwa tygodnie temu zadzwoniła do mnie z propozycją przeprowadzenia szkolenia medialnego dla pracowników jej organizacji.

Rozmowa była konkretna i ciekawa. Poznałem największe problemy i wyzwania. Rzeczniczka powiedziała mi, że nie rozumie dlaczego mimo dobrej opinii wśród klientów jej organizacja ma taki nieprzyjemny wizerunek w mediach.

Po kwadransie rozmowy zapytałem, "Czy czytała pani jakieś moje materiały szkoleniowe?"

"Jeszcze nie. Które pan poleca?"

"Może zechce pani przeczytać wybrane materiały ze szkolenia "Moje miłe media", które pomaga poprawić relacje z mediami. Proszę też wziąć udział w bezpłatnym szkoleniu on-line "Krótki kurs public relations".

Rzeczniczka po chwili w swojej poczcie elektronicznej znalazła kilka stron ze szkolenia "Moje miłe media" o najczęściej spotykanych problemach w kontaktach z mediami.

Bez problemu nie ma szkolenia. Szkolenie jest potrzebne tylko kiedy jest PROBLEM do rozwiązania!

DRUGA ROZMOWA

Rzeczniczka zadzwoniła ponownie po trzech dniach. Chciała wiedzieć:

1. Jaki jest szczegółowy program szkolenia?

2. Ile czasu poświęca się na ćwiczenia praktyczne?

3. Czy można liczyć na bezpłatne konsultacje po zakończeniu szkolenia?

Na koniec zapytała, "Czy możemy wszystko zrobić w jeden dzień?"

Czyli jak:

1. opracować sugestywny i zwięzły przekaz,

2. dostosować formę i treść przekazu do rodzaju mediów,

3. dostarczać informacje w sposób wygodny dla mediów,

4. identyfikować tendencyjne pytania i pola potencjalnych zagrożeń,

5. unikać długich odpowiedzi i eliminować gadulstwo,

6. eliminować odwracające uwagę gesty i maniery językowe,

7. kontrolować intonację wypowiedzi,

8. taktownie traktować trudnych lub nieprzyjaznych rozmówców,

9. radzić sobie ze stresem,

10. budować strategię medialną.

"Oczywiście. Z przyjemnością przygotuję program o takiej treści."

Jeszcze przez chwilę rozmawialiśmy o szczegółach organizacyjnych szkolenia i ile kosztuje szkolenie trwające pół dnia i jeden dzień.

"Czy mogę przesłać umowę?"

Po chwili milczenia usłyszałem w słuchawce, "Tak. Zróbmy szkolenie całodniowe."

"Czy mogę podać numer mojego konta bankowego, żeby wpłacić teraz 60% kosztów szkolenia?"

"Nie, proszę chwilę poczekać," powiedziała rzeczniczka.

SŁOWA I MYŚLI

Czy miałeś kiedyś rozmowę, w której odniosłeś wrażenie, że słowa nie do końca są zgodne z tym co naprawdę "słyszysz"? Ja czułem właśnie coś takiego.

Po trzech dniach zadzwoniłem z pytaniem czy dotarła moja umowa. Tak. Nie było uwag. Zamiast tego usłyszałem mnóstwo pytań, na które już wcześniej odpowiadałem.

W pewnym momencie rzeczniczka powiedziała, że teraz będę musiał porozmawiać z jej szefem.

Szef pytał kim jestem, co robię, jak długo i w jaki sposób mogę poprawić wizerunek organizacji w mediach. Pod koniec rozmowy miałem uczucie, że rzeczniczka nie rozmawiała z przełożonym o szczegółach szkolenia medialnego.

Wziąłem głęboki oddech i zadałem Z-A-S-A-D-N-I-C-Z-E pytanie:

"Kiedy dziś rano rozmawiałem z rzeczniczką usłyszałem, że wszystko jest już uzgodnione. Czy to znaczy, że możemy podpisać umowę na szkolenie?"

"Nie. Rozmawiamy jeszcze z innymi trenerami medialnymi."

"Jakie kryteria będę brane pod uwagę podczas wyboru szkolenia medialnego?"

"Nie wiem w tej chwili."

"Kiedy mogę spodziewać się decyzji?"

"Proszę zadzwonić w piątek o 12:00."

BRAK DECYZJI

Zadzwoniłem punktualnie w południe. Dowiedziałem się, że jeszcze nie podjęto decyzji o wyborze trenera. Rzeczniczka poprosiła o telefon we wtorek.

Kolejny telefon i jeszcze jedna informacja o braku decyzji. Rzeczniczka powiedziała, że szef wyjechał za granicę, a ona wybiera się na miesięczny urlop.

"Umówmy się na telefon po moim powrocie," zaproponowała.

"Czy mam nadal rezerwować umówiony termin dla Pani organizacji? Co mam zrobić jeśli zadzwoni do mnie inny klient z prośbą o szkolenie w tym dniu?

W słuchawce była długa przerwa. "Nie. Proszę nie blokować tego terminu," odpowiedziała rzeczniczka. "Ale chętnie wrócę do tego tematu po powrocie z urlopu."

Chwila namysłu z mojej strony. "Nie... Nie umawiajmy się na kolejny telefon. Proszę zadzwonić do mnie kiedy będzie Pani zdecydowana na szkolenie i wybierze moją firmę."

Koniec rozmowy.

LEKCJA

Jaki zrobiłem błąd? Nie rozmawiałem z osobą, która była upoważniona do podjęcia ostatecznej decyzji, mimo że rzeczniczka za taką się podawała.

Być może powinienem był umówić się na spotkanie z rzeczniczką i jej szefem przed przedstawieniem umowy i honorarium.

Wstępne rozmowy służące wymianie informacji są jak najbardziej na miejscu, ale kiedy dochodzi do momentu podpisania umowy MUSISZ rozmawiać z osobą, która jest upoważniona do powiedzenia TAK.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:
Monika 2011-01-24
Skąd, już w połowie lektury wiedziałam, jak skończy się ta historia z "kompetencyjnym dominem"? Rozwój i finał Twoich kontaktów z tą organizacją jest zarazem pośrednią odpowiedzią na kwestię, dlaczego owa organizacja cieszy się fatalną opinią w mediach. W Nowym Roku życzę Ci wyłącznie konkretnych klientów, którzy nie będą marnować Twojej uwagi oraz czasu. Pozdrawiam ;-)
 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Usługi PR powinny być wyceniane jak:

wizyta u dentysty (ważne, żeby już nie bolało)
0%
praca górnika (bez nas nie przeżyjecie zimy)
0%
spotkanie u wróżki (na początek 50 zł na stół)
0%
sesja u psychoanalityka (doktorze, kto mnie dzisiaj polubi?)
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Szef Prawda Kaczyński Polska Google Agencje Dziennikarze Internet Public Komunikacja Relations Relacje Firma Klienci Klient Gapa Twitter Media Pressence Dziennikarz Wywiad Reporterzy Reporter Gazeta Rzecznik Informacja Tusk Praktycy Problem PRACOWNICY



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. 5 sytuacji kiedy nowy klient mówi, że chcesz za dużo za usługi PR
3. Informacja prasowa z pikantnym cytatem
4. Na ryby, nie na niby
5. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
6. Wywiad dla mediów w rekrutacji na ważne stanowiska
7. Mówisz, że pracujesz w PR?
8. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
9. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
10. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2020 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl