Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-12-16
"Wyćwiczona spontaniczność wystąpienia publicznego"

Wyćwiczona spontaniczność wystąpienia publicznego

Uwielbiam filmy i sztuki teatralne. Najlepsze przedstawienia sprawiają wrażenie autentycznie spontanicznych, gdyż aktorzy ćwiczyli swoje role dopóki, dopóty nie poczuli, że mogą o nich całkowicie zapomnieć.

Warto wziąć z nich przykład w wystąpieniach publicznych. Po opracowaniu głównego przesłania ćwicz jego prezentację aż poczujesz, że możesz je swobodnie powtórzyć bez żadnej ściągi.

Muzycy mają na próbach przed sobą partytury. Tancerze przygotowują się do występu w rytm muzyki. Profesjonalni mówcy ćwiczą w oparciu o gotowy tekst wystąpienia.

Nauczenie się treści wystąpienia jest najtrudniejszym elementem przygotowań. Właściwie jest to tak trudne, że gdybyśmy ograniczali się do przyswojenia sobie wystąpienia na pamięć, nikt nie chciałby się za to brać. I doskonale to rozumiem!

Na szczęście, ćwiczenie nie ma nic wspólnego ze szkolnym wykuwaniem na pamięć słów, wyrażeń i zdań. Zostawmy to zawodowym aktorom. Dla reszty mówców uczenie się tekstu na pamięć jest równie zniechęcające jak odśnieżanie samochodu w czasie śnieżycy.

Oto na czym należy się skoncentrować w ćwiczeniu wystąpienia:

1. Przyswojenie sobie podstawowych tez wystąpienia.

2. Wyrobienie poczucia czasu.

3. Przekonanie się co dobrze wychodzi.

4. Sprawdzenie co się nie udaje, jak można to poprawić lub jeżeli jest to niemożliwe, co usunąć z prezentacji.

5. Oswojenie się z rekwizytami i urządzeniami, które wykorzystasz w wystąpieniu, na przykład, laptop, rzutnik, pilot, wskaźnik laserowy.

6. Dokonanie drobnych zmian i poprawek w planie wystąpienia.

7. Utrwalenie głównych wątków historii i anegdot, które opowiesz pierwszy raz (uwaga: to nie to samo co uczenie się na pamięć).

W życiu jest niewiele rzeczy, które trzeba przekazać dokładnie - słowo w słowo. Jeżeli w Twoim wystąpieniu znajduje się taki fragment (nie dłuższy niż 30 sekund), możesz odczytać go z kartki. Ale musi być po temu rzeczywiście niezmiernie ważny powód, inaczej publiczność przestanie słuchać.

Na szkoleniach medialnych zwykle opracowujemy kluczowe przekazy w grupie. Potem ćwiczymy wystąpienia przed kamerą. Czasem potrzeba nawet godziny, żeby osiągnąć zadowalający efekt - przekonujące kilkusekundowe przesłanie. Potem przepisujemy je na ogromnych płachtach papieru, które przyklejamy na ścianie tak, żeby łatwo je odczytać z odległości.

Najczęściej uczestnicy szkolenia nie powtarzają napisanych na kartach przekazów verbatim - zmieniają je trochę tak, żeby brzmiały bardziej naturalnie. Nowe wersje rzadko są lepsze od oryginału. Jeżeli jednak jest inaczej, zmieniamy treść przekazów rozwieszonych na ścianie.

Powtarzanie kluczowego przesłania zgodnie ze scenariuszem jest trudne, bo przypomina dynamiczny taniec na małej powierzchni. Ale najlepsi tancerze nie potrzebują ogromnego parkietu.

Co robić, aby wywrzeć wrażenie, że występ jest naturalny i spontaniczny? Trzeba ćwiczyć dopóki, dopóty będzie wyglądać naturalnie i spontanicznie :-)

PS. Czy masz nagrane na dvd lub video swoje wystąpienie w telewizji? Możemy dokonać bezpłatnej analizy Twojego wystąpienia, wywiadu, udziału w debacie pokazując dobre i słabe strony.

Wyślij nam swoje nagranie na adres:

Pressence Public Relations

pl. Teatralny 11/33

45-056 Opole

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 3.50 MediaGapa - ocena artykułu: 3.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
zwiększa atrakcyjność tekstu.
pozwala chronić tożsamość informatora.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Gapa Dziennikarz Internet Wywiad Szef Prawda Media Polska PRACOWNICY Reporter Informacja Problem Rzecznik Komunikacja Twitter Agencje Kaczyński Relacje Relations Tusk Klient Google Dziennikarze Klienci Reporterzy Public Praktycy Firma Pressence Gazeta



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
3. 10 wymówek dlaczego nie chcesz pisać bloga
4. Co mówi uścisk dłoni
5. Trzy podchwytliwe zagadki dla nielotników
6. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
7. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
8. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
9. 10 korzyści dla marki z komunikacji w mediach społecznościowych
10. Mówisz, że pracujesz w PR?
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl