Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-12-06
"PR jak... uczciwość"

PR jak... uczciwość

Pomyśl o jednej osobie, która jest dla Ciebie ucieleśnieniem słowa "uczciwość". Dlaczego tak sądzisz? Czy jest to ktoś kogo gorliwie naśladujesz - lub chcesz naśladować? Jakie zachowania doprowadziły do takiej percepcji tej osoby?

Teraz pomyśl o dziewięciu innych osobach, które cenisz za nienaganną uczciwość i prawość. Czy dokonujesz podziału na bardziej i mniej uczciwych, czy może wszystkich charakteryzuje ten sam wyjątkowo wysoki poziom prawości? Co sprawia, że jedna osoba postrzegana jest jako bardziej uczciwa od drugiej?

Prawość i uczciwość w komunikacji

Prawość i uczciwość to waluta komunikacji. Wszyscy to wiemy i czujemy. Większy rezonans i wiarygodność mają informacje przekazywane przez osoby o nieskazitelnej reputacji.

W epoce komunikacyjnego szumu - telefonów komórkowych, poczty elektronicznej, telewizji interaktywnej, bezprzewodowych notebooków - uczciwość jest towarem bardzo poszukiwanym.

Uczciwość może dotyczyć produktu, usługi lub osoby. Skupmy się jednak na osobistej uczciwości jako produkcie w komunikacji.

Prawość i uczciwość to kraina obrazów. Nie możesz zmusić mnie do myślenia, że jesteś uczciwy. Nie możesz mnie przekupić. Nie możesz tego zadekretować. Nie możesz wygrać na loterii. No, może zmienię zdanie jeśli obiecasz zmniejszyć podatki... :-)

Polityczna uczciwość

Obserwując świat polityki codziennie zastanawiasz się czy jest tam miejsce na prawość i uczciwość. W ochronie środowiska tzw. "zieloni aktywiści" manifestują skrajny sceptycyzm wobec wszelkich projektów biznesowych obiecujących korzystne zmiany w przyrodzie.

Uczciwość przedsiębiorców jest poddawana surowej weryfikacji ze względu na kategorię, do której zostali wepchnięci - biznesmen, polityk lub "zielony". Każdy musi na własną rękę wydobyć się z tej "czarnej dziury" i przejść do innej, lepszej kategorii, żeby zasłużyć na miano osoby uczciwej.

Każde nowe wybory - samorządowe, parlamentarne i prezydenckie - są poprzedzane przez działania polityków dążących do podniesienia ich "współczynnika uczciwości i prawości" (WUPR). W skrajnych przypadkach partie zmieniają premierów, liderów lub nawet nazwy.

Nawet ci, którzy cieszą się jako takim zaufaniem dbają o pozytywne zmiany w wizerunku. Zależy im bowiem na głosach nowych wyborców. Takie przedwyborcze manewry czynią elektorat jeszcze bardziej sceptycznie nastawionym do postrzegania uczciwości i prawości w polityce.

Politycy, którzy naprawdę chcą zwiększyć swój *WUPR* i przekonać wyborców, muszą wyjść poza puste słowa i przejść do "udokumentowania" zmiany.

Uczciwość od początku

Wróćmy zatem do początku. Co sprawia, że jedna osoba jest postrzegana jako bardziej uczciwa od drugiej? Jak oceniasz swoją uczciwość na skali od jednego do dziesięciu, na której "1" oznacza niski poziom uczciwości i "10" uczciwość absolutną? Kiedy oceniasz innych ludzi, czym się kierujesz szacując ich poziom prawości? Jakimi kryteriami kierujesz się uznając, że ktoś ma wysoki *WUPR*?

Moim zdaniem, uczciwości się nie zdobywa ani nie kupuje od samego początku. W pierwszej kolejności ludzie muszą ocenić czy są gotowi Ciebie polubić i lub co najmniej szanować na tyle, żeby Ciebie wysłuchać.

Uczciwość wymaga pracy i czasu. Szczególny nacisk położę na pracę. Jako polityk jesteś na samym końcu kolejki do uczciwości. Twoja wiarygodność, reputacja i prawość są na niewiarygodnie niskim poziomie.

Nieco lepiej wygląda sytuacja polityków samorządowych. Ich wizerunek jest trochę lepszy. W trudnej sytuacji są przedsiębiorcy. Ich działania są postrzegane tylko pod kątem zwiększania zysków. Dużo lepiej mają się naukowcy.

Trudno zapracować na miano osoby uczciwej. Czasem zabiera to lata. W końcu ludzie być może zechcą być kojarzeni z Tobą, bo to poprawi ich własny wizerunek. Być może zechcą wykorzystać Ciebie do "uwiarygodnienia" ich produktu, usługi lub pomysłu.

Konkluzja

Uczciwość przyniesie korzyść pod warunkiem, że będzie mądrze i ostrożnie wykorzystana. To Twoja najcenniejsza inwestycja. Dlatego zawsze kiedy ktoś prosi Ciebie o umieszczenie jej "na sklepowej półce" (szczególnie przed wyborami), żeby poprawić swój wizerunek, uwiarygodnić inną osobę lub organizację, miej się na baczności.

Uczciwość jest cnotą - raz stracona jest niezwykle trudna do odbudowania.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Relations Agencje Praktycy Gapa Twitter Wywiad Rzecznik Dziennikarz Tusk Komunikacja Problem Reporterzy PRACOWNICY Internet Polska Gazeta Reporter Pressence Relacje Klient Google Klienci Kaczyński Szef Prawda Informacja Media Firma Public Dziennikarze



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Największy mit w zarządzaniu kryzysem
4. Masz strategię komunikacji z mediami?
5. Kwestionariusz PRousta - Anna Miotk
6. Co mówi uścisk dłoni
7. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
8. Opowieść o dwóch lustrach, czyli audyt wizerunku
9. Prawda o agencjach PR i szkoleniach medialnych
10. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl