Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-11-08
"Koniec prostej informacji"

Koniec prostej informacji

W erze błyskawicznej komunikacji w Internecie wyczerpał się sens przekazywania informacji w druku.

Kto dowiedział się o katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem z gazety? Ja usłyszałem o tym w radiu, znajoma w kolejce do kasy, a mój sąsiad z telewizji. Druk nie ma szans w konkurencji z telewizją, radiem i Internetem.

Proste informowanie się skończyło. Internet zamienił wiadomości w towar ogólnie dostępny. Czytelnicy niechętnie płacą za czyste informacje, gdyż mają do nich darmowy dostęp w Internecie, laptopach i telefonach komórkowych.

Serwisy społecznościowe stają się podstawowym źródłem przekazywania komunikatów kryzysowych. Nawet aktualizacje na Facebooku są szybsze od mediów drukowanych. Gazety i magazyny nie są już miejscem gdzie można przeczytać nową informację; kiedy "wiadomość" trafia na szpaltę z miejsca traci aktualność.

Dziennikarstwo kosztuje

Internet codziennie zalewany jest nowymi informacjami i komentarzami, ale prawdziwego dziennikarstwa w nim jak na lekarstwo. Blogerzy, portale informacyjne i serwisy społecznościowe nieporadnie radzą sobie z dziennikarstwem, bo ich autorom brakuje doświadczenia, kwalifikacji i pieniędzy.

Redakcyjne newsroomy mają wewnętrzne systemy kontroli jakości informacji sprawdzające prawdziwość i rzetelność wiadomości. Ale w świecie mediów społecznościowych nie można wykluczyć przekazania przez etatowego dziennikarza na Twitterze fałszywej informacji.

Właściciele mediów niestety w ramach redukcji kosztów ograniczyli nakłady na dziennikarstwo. Profesjonalne dziennikarstwo jest czasochłonne i kosztowne, ale bez niego media tracą na wartości.

Więcej niż informacja

Dziennikarstwo to więcej niż informowanie; zajmuje się analizą informacji i dodaniem mądrego komentarza. Można nazwać ten proces "pogłębionym informowaniem objaśniającym" i za taką usługę czytelnicy gotowi są dodatkowo zapłacić. Dlatego redakcje, które postawiły na dziennikarstwo (Rzeczpospolita, Polityka) mają się dobrze, a te, które skupiły się na zdobywaniu suchych informacji walczą o przeżycie.

Dla ilustracji tej różnicy posłużę się prostym przykładem:

Informowanie: Prezydencki samolot z 96 pasażerami na pokładzie rozbił się 10 kwietnia 2010 pod Smoleńskiem.

Dziennikarstwo: Prokuratorzy prowadzący śledztwo w sprawie katastrofy prezydenckiego samolotu podczas podchodzenia do lądowania 10 kwietnia 2010 na lotnisku w Smoleńsku, w której zginął prezydent Lech Kaczyński z małżonką i 94 przedstawicieli polskiej delegacji na uroczystości z okazji 70. rocznicy mordu katyńskiego wykluczają zamach terrorystyczny i techniczną awarię samolotu jako przyczynę katastrofy.

Liczy się dziennikarstwo rozumiane jako proces pokazywania informacji w ich naturalnym kontekście i wyjaśniania ich wpływu na nasze życie. Czytelnicy doceniają tę pracę - w druku i online - wybierając lekturę jednego artykułu i pomijając inny.

Współpraca i konkurencja

Dziennikarze prasowi i telewizyjni częściej ze sobą współpracują niż rywalizują (wymieniają informacje, plotki i kontakty), ale obydwie grupy robią wszystko, żeby zdobyć jak największą rzeszę odbiorców.

Czytelnicy i widzowie codziennie oczekują aktualnych, ważnych i ciekawych informacji, więc dziennikarze stale polują na nowe fakty. Każdy chce być pierwszy i w miarę możliwości stara się być także rzetelny i dokładny. Dokładność przekazu prasowego i telewizyjnego mediów nie jest taka sama i wynika ze specyfiki każdego medium.

1. Prasowe dziennikarstwo informacyjne i śledcze.

Dziennikarz pracujący dla miesięcznika pisze teksty w innym rytmie od kolegi zatrudnionego w gazecie. Dziennikarz prasowy ma na napisanie artykułu kilkanaście godzin lub dni. W tygodniku wystarczy mieć jeden dobry pomysł co siedem dni.

Nowe tematy pojawiają się codziennie, ale w gazecie dziennikarz pracuje nad tekstem, dopóki nie uzna, że zebrał wszystkie istotne fakty i komentarze. Czytelnicy mogą więc poznać cały obraz opisywanego problemu i przeczytać opinie ekspertów. Temat jest wyczerpany i jeśli pojawią się nowe fakty, dopisywany jest ciąg dalszy. Jeżeli dziennikarz powróci do tematu, przypomni najważniejsze tezy z pierwszego artykułu.

2. Telewizyjne dziennikarstwo informacyjne i śledcze.

W telewizyjnym newsroomie trzeba mieć każdego dnia nowe pomysły. Większość dziennikarzy ma kilka godzin na dokumentację, nagranie wypowiedzi i zrobienie zdjęć przed przedstawieniem efektu swej pracy wydawcy i opinii publicznej. Dlatego zamiast wyczerpującego opisu całego problemu wybierają jeden najważniejszy aspekt i wokół niego przygotowują relację.

Na przykład, dziennikarz prasowy opisze wszystkie znane mu szczegóły morderstwa, a reporter telewizyjny wybierze kluczowy fragment - tajemniczy włos znaleziony przez policję na miejscu przestępstwa. Telewizyjna narracja skupi się na tym wątku i podstawowych faktach. Mniej ważne detale znajdą się w tekście na witrynie internetowej.

W artykule przesłanym do druku nie można nic zmienić. Relacja telewizyjna może być aktualizowana nawet kilka razy w ciągu dnia. Reporter zbiera fakty i nagrywa nowe wypowiedzi, prezenter w studiu je przedstawia i rozmawia z gośćmi. Innymi słowy - w telewizji informacja "oddycha świeżym powietrzem" przez cały dzień.

Rzetelność i obiektywizm

W telewizyjnych serwisach informacyjnych widzę więcej informacji o przestępczości, medycynie, wypadkach i pogodzie. W prasie częściej czytam o rządzie, gospodarce, edukacji, transporcie i ochronie środowiska. Nie wszystkie są ścisłe.

Dobrzy dziennikarze dbają o zgodność relacji z faktami, ale szaleńcze tempo pracy sprawia, że nie zawsze im się to udaje w 100 procentach. Trudno jednoznacznie powiedzieć kto się częściej myli: dziennikarze prasowi czy telewizyjni. Wszystko jak zwykle zależy od człowieka - przekaz to medium plus dziennikarz, nie samo medium.

W artykułach prasowych fakty są okraszone większą liczbą komentarzy niż w przekazach telewizyjnych. Klasyczna telewizyjna relacja to przedstawienie głównych faktów, dwie wypowiedzi (za i przeciw) i komentarz reportera. W takiej konstrukcji fakty są ważniejsze od opinii.

Reporterzy telewizyjni oczywiście też mają swoje poglądy (niektórzy bardzo mocne), ale widzowie wierzą, że poznają same fakty, bo... obraz nie kłamie. Wiele zależy od polityki redakcyjnej danej stacji lub wydawnictwa; ten sam temat inaczej "obrobi" TVN i TVP; jeszcze inaczej Polsat.

Trudno zatem jednoznacznie powiedzieć, które medium jest bardziej rzetelne, ale uważam, że dziennikarstwo telewizyjne bardziej skupia się na faktach.

Jakie jest Twoje zdanie? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Wywiad Gazeta Klient Pressence Informacja Reporter Relations Internet Gapa Firma Reporterzy Public Tusk Kaczyński Komunikacja Prawda Klienci Polska Relacje Twitter Agencje Szef Media Rzecznik Google Dziennikarz Problem Dziennikarze PRACOWNICY Praktycy



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
3. Co mówi uścisk dłoni
4. Czytanie z oczu
5. Dlaczego zadzwonili do nas przed wysłaniem oświadczenia mediom
6. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
7. Bezpieczna przystań, czyli empatia w komunikacji kryzysowej
8. Ginąca reklamowa kreatywność
9. 40 cytatów inspirujących praktyków PR
10. Co dziennikarze powinni wiedzieć o public relations
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl