Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2010-08-16
"Uroda wywiadu w Internecie"

Uroda wywiadu w Internecie

Uroda i czasem przekleństwo Internetu polega na tym, że wszystko jest dostępne dla wszystkich :-(

Jeszcze kilka lat temu - przed Internetem - było tak:

1. Wywiady pojawiały się w prasie, radiu lub telewizji.

2. Wywiad był wykorzystywany zwykle tylko raz - poza telewizją, która powtarzała go w kolejnych wydaniach wieczornych dzienników.

3. Szkody wywołane przez negatywny materiał - lub korzyści z pozytywnej relacji - były geograficznie ograniczone do terenu działania gazety, radia lub stacji telewizyjnej, z wyjątkiem rzeczywiście "przebojowych" tematów lub nadawców sieciowych.

4. Tematy były szybko zapominane, gdyż nie było technicznych możliwości dostępu do nich poza obszarem publikacji. Na przykład, reporter z Krakowa pisał o strajku w firmie odzieżowej Na Biało Sp. z o.o. nie wiedząc, że ta sama firma miała kilka lat wcześniej podobne kłopoty w Szczecinie.

5. Większość mediów publikowała artykuły lub nadawała programy w "przyzwoitych godzinach".

Teraz jest inaczej:

1. Linie się pozacierały. Coraz więcej "tradycyjnych nadawców" (a wkrótce większość) produkuje informacje nie tylko w druku, ale także w formacie dźwiękowym i video. Redakcje wydzielają nawet specjalne zespoły publikujące tylko w Internecie. Informacje z wieczornych wiadomości trafiają na telewizyjne witryny. Podobnie działają stacje radiowe. Na witrynach można przeczytać zapisy radiowych wywiadów. Testowane są wszystkie możliwe kombinacje prasy, radia i telewizji.

2. Sam możesz stać się źródłem informacji dla mediów dzięki temu, co opublikujesz na swej witrynie WWW, blogu, mikroblogu, portalu społecznościowym lub za pośrednictwem firm zajmujących się dystrybucją informacji prasowych.

3. Na to, co piszą dziennikarze wpływają (czasem nadmiernie) komentarze autorów blogów.

4. Siła medialnego przekazu jest wzmocniona przez: a. tendencję do umieszczania na blogach odsyłaczy do innych materiałów, czasem luźno związanych z głównym wątkiem, b. możliwość łatwego śledzenia tematów poprzez darmowe lub płatne usługi monitoringu i kanały RSS oraz c. fakt, że informacje prasowe we wszystkich formatach docierają do nas dzięki nowych urządzeniom (komputer, telefon komórkowy, tablet, itp.).

5. Materiały dziennikarskie są archiwizowane i przechowywane przez lata. Każdy reporter ma dostęp do archiwów na całym świecie i w krótkim czasie może sprawdzić wszystko, co opublikowano na Twój temat.

6. Media czekają na informacje i publikują je przez całą dobę. Wczorajsza wiadomość nie musi się szybko zestarzeć. To ogromny pozytywny kapitał po wywiadzie, który spełnił Twoje oczekiwania. Z drugiej strony, pojawia się potrzeba profesjonalnej pomocy kryzysowej kiedy powiesz coś niewłaściwego.

Wywiad online

Wywiady w Internecie najczęściej prowadzone są na tzw. czatach (chat rooms) i z wykorzystaniem internetowej transmisji video (webcasts). Często są archiwizowane i dostępne na płytach CD dla osób, które nie oglądały rozmowy "na żywo". Zazwyczaj pytania są kontrolowane i wywiad jest moderowany przez osobę, która decyduje, które z przesłanych pytań trafią do Ciebie.

Dobra wiadomość jest taka, że dokładnie kontrolujesz swoje słowa widząc treść odpowiedzi na ekranie. Zawsze możesz wnieść poprawki przed naciśnięciem WYŚLIJ.

Zła wiadomość jest taka, że w komunikacji pisemnej (a taką jest czat) łatwiej o nieporozumienie, bo jesteś pozbawiony elementów pozawerbalnych.

Oto pięć wskazówek jak radzić sobie z wywiadami online:

1. Jeśli nie potrafisz szybko i bez błędów pisać na klawiaturze, poproś kogoś kto robi to sprawniej - sam skup się na odpowiedziach, dyktowaniu i sprawdzeniu tekstu. Internauci nienawidzą długiego czekania na odpowiedź. Myślą wtedy, "Nie rozumiesz komunikacji online i/lub lekceważysz mnie skazując na wieczne czekanie."

2. Korzystaj z możliwie największego monitora. To ułatwi odczytanie pytań oraz pisanie i edycję odpowiedzi.

3. Używaj szybkiego łącza z Internetem z dodatkowym zasilaniem i kopią zapasową wszystkich plików - system zapasowy też powinien być podłączony do szybkiego łącza. Komputer, który służy do napisania tego bloga, na przykład, korzysta ze stałego łącza, ale kiedy połączenie będzie zerwane komputer przełączy się na rezerwowy modem cyfrowy.

4. Dodawaj słowa lub symbole, które przekazują emocje, na przykład, radość, smutek, zdziwienie, itd. Pomocne są symbole nazywane emoticonami. Większość internautów je akceptuje, bo dodają do suchego przekazu słownego dawkę uczuć.

5. Zaproponuj na koniec udzielenie dodatkowych odpowiedzi pocztą elektroniczną tak, żeby osoby, które nie doczekały się odpowiedzi w czasie czatu, nie poczuły się pominięte lub zlekceważone.

Jest także możliwość udzielania wywiadów za pomocą korespondencji elektronicznej (e-mail). Dziennikarz wysyła pytania, Ty piszesz odpowiedzi. Porady jak wyżej z jednym uzupełnieniem. Przed wysłaniem odpowiedzi daj je do przeczytania komuś, kto nie zna sprawy. Jeśli czegoś nie zrozumie, podobne kłopoty może mieć dziennikarz.

Dokładnie i kilkakrotnie sprawdź czy w tekście nie ma błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Przed wysyłką sprawdź jeszcze raz :-)

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
zwiększa atrakcyjność tekstu.
pozwala chronić tożsamość informatora.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Klienci Google Informacja PRACOWNICY Tusk Dziennikarz Agencje Reporter Komunikacja Gapa Polska Relacje Reporterzy Internet Twitter Szef Dziennikarze Wywiad Media Pressence Gazeta Praktycy Public Prawda Klient Relations Kaczyński Firma Problem Rzecznik



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
2. Kilka słów do najbardziej kreatywnych ludzi w PR
3. 10 wymówek dlaczego nie chcesz pisać bloga
4. Co mówi uścisk dłoni
5. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
6. Trzy podchwytliwe zagadki dla nielotników
7. 6 błędów niedoświadczonych rzeczników prasowych
8. Mówisz, że pracujesz w PR?
9. Bogusław Feliszek dla Baracka Obamy
10. 10 korzyści dla marki z komunikacji w mediach społecznościowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl