Nie ma tygodnia, żeby nasza agencja PR nie otrzymała zapytania o szkolenie medialne. Przez 10 lat trochę się tego uzbierało :-)
Kiedy przedstawiamy ofertę niektórzy uważają, że nasze usługi szkoleniowe są doskonale wycenione; inni decydują się na współpracę z firmą, która – powiedzmy – ceni się niżej.
Dobre szkolenie medialne nie może być tanie i nie należy go wyceniać jak pracę na godziny lub broń Boże, na akord.
Laserowa korekcja wad wzroku kosztuje 3,000 złotych; sam zabieg trwa krócej niż minutę. To daje 180 000 złotych za godzinę. Oczywiście w cenie jest też doświadczenie chirurga, sprzęt i ubezpieczenie. Ale w efekcie pacjent widzi lepiej.
Koszt inwestycji w szkolenie medialne to dylemat nie tylko dla kupującego, ale także dla sprzedającego. Żadna agencja PR prowadząca szkolenia medialne nie chce oferować cen przekraczających możliwości finansowych zainteresowanych, ale nikt nie może sobie pozwolić na świadczenie usług poniżej własnych kosztów. Dla potencjalnego klienta nawet najlepsze szkolenie na świecie nie przedstawia żadnej wartości jeżeli nie może sobie na nie pozwolić.
Arytmetyka kosztów
Problem polega częściowo na tym, że potencjalny klient interpretuje końcowy koszt przedstawiony w ofercie jako wynik arytmetycznego równania: (honorarium + wydatki własne) dzielone przez liczbę uczestników = koszt szkolenia jednego uczestnika, lub (honorarium + wydatki własne) dzielone przez liczbę uczestników dzielone przez liczbę godzin = koszt szkolenia jednego uczestnika przez godzinę. W obydwu przypadkach, wynik może być imponujący.
Klient nie wie jaki jest koszt przygotowania szkolenia, materiałów szkoleniowych, wyposażenia technicznego, obsługi szkolenia po jego zakończeniu (konsultacje) i ubezpieczenia.
Klienta nie interesuje jaki jest wewnętrzny koszt przygotowania szkolenia lub symulacji – "To przecież ich problem." Klient ocena tylko jaką wartość oferuje szkolenie. Tak jak firma szkoleniowa nie może dopłacać do świadczonej usługi, tak klient nie jest zainteresowany szkoleniem, którego wartość nie jest dla niego oczywista.
Każdy dostaje to za co płaci i cena nie powinna być jedynym kryterium wyboru szkoleniowca.
Jeżeli policzymy każdą złotówkę...
Każdy klient jest inny i dlatego nie ma dwóch identycznych szkoleń. Oczywiście, są elementy wspólne, ale klienci zawsze dostrzegają to, co robi się specjalnie dla nich. Dopasowanie programu do potrzeb szkoleniowych klienta może być kosztowne.
Kiedyś agencja rządowa poprosiła nas o sporządzenie szczegółowego kosztorysu szkolenia medialnego. Stawka za jednodniowe szkolenie lub symulację kryzysową to było za mało. Oczekiwano od nas dokładnego uzasadnienia oferty. Dlaczego tyle to kosztuje? Skąd się bierze taka stawka za godzinę pracy?
Aby sprostać życzeniu klienta, zacząłem dokładnie dzień po dniu dokumentować każdą minutę spędzoną nad opracowaniem szkolenia – moją i moich współpracowników. Dodaliśmy także koszt sprzętu audiowizualnego, podręczników szkoleniowych, czas podróży, koszty administracyjne i wszystkie inne detale związane z opracowaniem szkolenia. Pominęliśmy koszt przygotowania podstawowych materiałów i nawet nie próbowaliśmy dodać czasu wynikającego z doświadczenia i fachowej wiedzy.
Końcowy wynik: gdybyśmy pomnożyli liczbę wykazanych godzin przez naszą stawkę godzinową, cena za szkolenie byłaby zdecydowanie wyższa od tej, którą zaproponowaliśmy w ofercie.
Pytania do firmy szkoleniowej
Prowadzenie szkoleń medialnych nie podlega obowiązkowi certyfikacji – praktycznie każdy może przedstawiać się jako trener medialny. Wpisz w wolnej chwili do wyszukiwarki Google hasło "szkolenia medialne" lub "trener medialny". Wybór taki, że kręci się w głowie. Ale tylko dla kilku z tych firm jest to podstawowe źródło utrzymania. Dla większości jest to usługa dodatkowa lub po prostu wpisują ją do portfolio usług, bo tak robi konkurencja :-)
Oto lista 10 pytań przed wyborem firmy szkoleniowej:
1. Dla kogo firma pracowała w przeszłości? Jak prezentuje się jej lista klientów? Czy są na niej firmy lub organizacje podobne do Twojej? Czy może przedstawić referencje?
2. Kto będzie prowadzić szkolenie? Jakie są kwalifikacje trenera? Jakie ma doświadczenie? Jak długo zajmuje się prowadzeniem szkoleń? Ile szkoleń prowadził w ubiegłym roku?
3. Jak wygląda program szkolenia? Jaka jest jego struktura i treść? Jakie są formy i metody szkolenia? Ile czasu poświęca się na praktyczne ćwiczenia przed kamerą i ich ocenę? Czy program szkolenia będzie dopasowany do potrzeb?
4. Co jest ujęte w cenie? Czy w cenie szkolenia jest wynajęcie kamery, operatora, korzystanie z podręcznika do zajęć, czas przygotowania szkolenia i podróży trenera?
5. Gdzie odbywa się szkolenie – u Ciebie czy w siedzibie firmy? Co lepiej Ci odpowiada?
6. Jak liczna jest grupa szkoleniowa – sześć, osiem czy dwadzieścia osób? Ile trwa sesja szkoleniowa - sześć, siedem czy osiem godzin?
7. Czy firma gwarantuje poufność informacji przekazanych w trakcie szkolenia?
8. Jakie są warunki płatności?
9. Co się stanie jeśli w ostatniej chwili odwołasz szkolenie?
10. Jak są mierzone efekty szkolenia?
Przed ostateczną decyzją
Ceny szkoleń medialnych są zróżnicowane: od kilkuset złotych (z obiadem) do 10,000 złotych i więcej. Branżowy standard (jeżeli taki istnieje) obejmuje szkolenia od 4,000 do 7,000 złotych za jednodniowe szkolenie dla grupy, bez kosztów dodatkowych. Niektóre firmy oferują szkolenia z VAT-em, inne bez VAT-u.
Jak więc sprawdzić czy otrzymujesz "właściwą cenę"?
Skontaktuj się z firmą szkoleniową. Porozmawiaj z wybranymi klientami. Oceń czy firma konkretnie i jasno odpowiada na wszystkie pytania, czy stwarza okazję bezpośredniej rozmowy z trenerem, który będzie prowadzić szkolenie, czy program jest dopasowany do Twoich oczekiwań.
Mam nadzieję, że znajdziesz szkolenie medialne, które zaspokoi Twoje potrzeby i nie zrujnuje budżetu.
|