Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-08-17
"Czy rozmiar jest ważny"

Czy rozmiar jest ważny

Czy wielkość agencji PR, która ma pomagać Ci w komunikacji strategicznej jest ważna?

Zdecydowanie nie.

Roztropny klient wie, że wielkość agencji jest tylko jednym z elementów do rozważenia przed decyzją o podjęciu współpracy. Bardziej liczy się zespół, który będzie go obsługiwać i chemia między ludźmi po stronie agencji i klienta.

Dlatego na początek warto zadać sobie trzy pytania:

1. Czy mam zaufanie do agencji?

2. Czy agencja chce pracować najlepiej jak potrafi?

3. Czy agencja interesuje się moją branżą, moimi pracownikami i moją firmą?

Elastyczny gigant

Przystosowując się do zmian na rynku nawet duże agencje przekształcają się w firmy konsultingowe. Dla wielu organizacji współpraca z agencją w ramach wybranego projektu, a nie na bazie miesięcznego ryczałtu ma swoje mocne ekonomiczne uzasadnienie, także w czasie stabilnej gospodarki. Pozwala to na więcej krótkoterminowych działań bez potrzeby związywania się długoterminową umową.

Oto najważniejsze argumenty za i przeciw dużym agencjom:

ZA

1. Pieniądze, pieniądze, pieniądze. Duże agencje mają więcej pieniędzy, które mogą zainwestować w ludzi i technologię. Giganci PR mają dostęp do kapitałów, które pomagają przetrwać ciężkie czasy i dokapitalizować się w fazie szybkiego rozwoju.

2. Bogate doświadczenie. Duża firma może w krótkim czasie zmobilizować grupę specjalistów dysponujących doświadczeniem w wielu dziedzinach, na przykład relacje z mediami, relacje inwestorskie, zarządzanie kryzysem. Może szybciej dostosowywać się do zmieniających się potrzeb klienta.

3. Szeroki zakres wiedzy. Typowy boutique nigdy nie dorówna olbrzymowi w obsłudze różnorodnych branż. Jest też bardziej niż prawdopodobne, że duża agencja jest w stanie nie tylko zająć się premierą produktu, ale także pomóc klientowi w medialnej obsłudze fuzji, organizacji imprezy specjalnej, konferencji prasowej i sponsoringu.

4. Zasięg geograficzny. Do realizacji międzynarodowego programu nadaje się najlepiej agencja o globalnym zasięgu. Duże agencje z powodzeniem stosują program monitoringu zgodny z obrotem kuli ziemskiej (follow-the-sun). Pracownicy oddziału agencji w Tokio przygotowują raporty dla kolegów z Londynu. Ci z kolei pracują dla zespołów w Nowym Jorku. Duże agencje mogą więcej zainwestować w nowoczesne narzędzia do analizy i pomiaru efektów. Dysponują nieporównywalnie większymi bazami danych.

PRZECIW

1. Standaryzacja. Jeżeli uda się wypracować model służący maksymalizacji zysków, trudno się oprzeć pokusie wprowadzenia tego modelu we wszystkich oddziałach. Standard jest czymś przeciętnym i rzadko kojarzy się z wyjątkowym traktowaniem klienta. Ryzykowne będzie jednak twierdzenie, że skutkiem ubocznym takiej standaryzacji jest mniejsza kreatywność.

2. Czarna robota. Duże agencje uzależnione są od dużych budżetów. W polskich warunkach ekonomicznych takimi dysponują tylko firmy zagraniczne. Oferują siedziby w luksusowych budynkach i znane nazwiska, ale codzienną obsługą klienta zajmują się zwykle dużo młodsi i mniej doświadczeni pracownicy. To właśnie oni piszą informacje prasowe, dzwonią do dziennikarzy, organizują konferencje prasowe i imprezy specjalne, itd.

3. Jeden z wielu. Duże agencje naturalnie obsługują dużo, dużo, dużo więcej klientów niż małe firmy. Najprawdopodobniej będziesz jednym z kilkudziesięciu klientów, a nie jednym z dwóch czy czterech. Typowa agencja PR najwięcej uwagi poświęca klientom, którzy najwięcej płacą. Jednak praktyka pokazuje, że tylko od agencji zależy czy potrafi tak zorganizować pracę, aby z jednakową atencją traktować grube ryby i płotki.

Jak wybrać?

Sensowne wydaje się poszukiwanie agencji PR, która jest gotowa pracować nad określonym projektem lub przystosować się do zmiennego budżetu w zależności od bieżących potrzeb klienta. Jeśli projekt się powiedzie, można pomyśleć o bliższej współpracy. Taki projekt to "jazda próbna" – dla agencji i klienta. Prosty sposób sprawdzenia czy współpraca dobrze się układa.

Oto kilka porad przed decyzją o wyborze partnera w strategicznej komunikacji:

1. Twoje potrzeby i budżet mogą zmieniać się z miesiąca na miesiąc. Agencja powinna wykazywać elastyczność w tej sprawie. Większość agencji będzie domagać się płatności honorarium z góry. Cały czas poświęcony omówieniu projektu zaliczany jest do godzin pracy agencji/konsultanta.

2. Sprawdź czy konsultant rozumie specyfikę Twojej firmy, technologii i rynku. Poproś, żeby zapoznał się z treścią Twojej witryny WWW przed pierwszym spotkaniem.

3. Agencję lub konsultanta PR możesz znaleźć poprzez kontakty biznesowe, rekomendacje zaufanych osób, przeszukiwanie Internetu (hasła kluczowe: public relations, agencja PR, konsultant PR, marketing) lub lekturę informacji prasowych konkurencji. Pamiętaj, że wszystkie agencje, które się reklamują lub są członkami stowarzyszeń branżowych doliczą do honorariów koszty z tym związane.

4. Zwróć uwagę na "strukturę" pierwszego spotkania. Czy przedstawiciel agencji słucha Ciebie, czy od razu stara się sprzedać jak najwięcej? Skoro nie słucha, skąd może wiedzieć czego potrzebujesz?

5. Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja – nie! Prestiżowy adres nie poprawia jakości pracy agencji. Nie zwiększa rezonansu w mediach. Chcesz płacić za widok z okna w sali konferencyjnej agencji PR czy za wyniki?

6. Agencje uwielbiają rzucać "od niechcenia" nazwy i adresy redakcji, z którymi są w kontakcie. Ale to wcale nie muszą być akurat redakcje najważniejsze dla Twojej firmy. Profesjonalni specjaliści PR są w stanie nawiązywać nowe kontakty zgodnie z potrzebami klienta.

7. Przejrzyj firmową księgę wycinków prasowych. Nie daj się zwieść ich liczbie, a już na pewno nie tym dotyczącym dużych firm. Wypytaj natomiast dokładnie o to, co agencji udało się zrobić dla klienta podobnego wielkością i budżetem do Twojej firmy. Ludzie, którzy będą o tym opowiadać powinni być tymi samymi, którzy teraz będą pracować dla Ciebie.

8. Zewnętrzni konsultanci PR mają ograniczone środki. Często pracują dla kilku klientów. Sprawdź czy są w stanie wykonać zlecenia w terminie.

9. Chemia jest ważna – będziesz w stałym kontakcie z konsultantem PR. Pamiętaj, że nikt nigdy nie pokaże Ci złych referencji. Dlatego ufaj swojemu instynktowi.

Konkluzja

Komunikacja PR jest inwestycją. Wybór partnera, który najlepiej dopasuje się do kultury Twojej firmy jest najlepszą gwarancją zwrotu poniesionych nakładów.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.00 MediaGapa - ocena artykułu: 4.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Polska Gapa Reporter Firma Prawda Komunikacja Klienci Tusk Pressence Klient Dziennikarze Twitter PRACOWNICY Szef Informacja Rzecznik Gazeta Agencje Internet Media Problem Kaczyński Relacje Google Relations Dziennikarz Wywiad Public Praktycy Reporterzy



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Dziwne e-maile
2. Anty-negatywny apel polityczny
3. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
4. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
5. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
6. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
7. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
8. Co mówi Twoja twarz?
9. Prawdziwy kryzys Toyoty
10. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl