Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2009-04-21
"Reporter chce do domu"

Reporter chce do domu

Dziennikarze nie mają dużych wymagań. Chcą, żebyś oddzwaniał na ich telefony, chcą ciekawej wypowiedzi, chcą dobrze wykonać swoją pracę i chcą... iść do domu. Nie komplikuj niepotrzebnie swoich relacji z mediami.

Kiedy redaktor zleca dziennikarzowi napisanie artykułu o Twojej firmie pierwszą rzeczą, którą robi reporter jest przejrzenie wszystkich dotychczasowych publikacji na Twój temat. W czasach Internetu jest to dziecinnie proste. W większych gazetach reporter zamawia wycinki w redakcyjnym archiwum.

Jeżeli wyniki tych poszukiwań przypomną o jakichś niefortunnych wydarzeniach z przeszłości jest więcej niż prawdopodobne, że dziennikarz umieści te informacje w swoim artykule. Nie jest ważne, że firma od tamtych wydarzeń zmieniła się i kierują nią inni ludzie.

Pierwszy artykuł o Twojej firmie jest jak pies prowadzący zaprzęg. On pokazuje kierunek i nadaje tempo. Za nim idzie reszta stada. To, co ukaże się w druku na wiele lat określi Twój medialny wizerunek.

Kiedy więc reporter zwraca się do Ciebie z prośbą o wywiad, przypomnij sobie co prasa pisała o Tobie ostatnio. Bądź przygotowany na pytania nawiązujące do poprzednich artykułów. Odpowiadaj na nie pozytywnie zwracając uwagę na korzystne zmiany.

Nie jestem Twoim kumplem

Reporterzy nie są Twoimi przyjaciółmi ani wrogami. Ich praca polega na pisaniu artykułów. To, że dziennikarz je razem z Tobą obiad i śmieje się z Twoich dowcipów nie znaczy, że siadając do komputera zapomni o kanonach dziennikarstwa.

Na przykład, jeżeli Twoje przychody są wyższe od planowanych dziennikarz ma prawo powątpiewać jak długo potrwa dobra passa. Jeżeli za swoje nadzwyczajne osiągnięcia otrzymujesz tytuł Pracownika Roku i wysoką gratyfikację, reporter może głośno zastanawiać się co Ciebie motywuje - chciwość czy pasja?

Jeśli reporter bacznie przygląda się Twojej organizacji, zadaje trudne pytania i na koniec pisze obiektywny i wyważony artykuł zyskujesz w efekcie wiarygodność, której nie kupi żadna reklama.

Pisz o mnie dobrze

Kolega opowiadał jak prezes publicznej spółki chciał, żeby artykuł o jego firmie ukazał się we wpływowej gazecie finansowej. Wierzył, że to poprawi wizerunek firmy i zwiększy zainteresowanie emisją akcji. Wezwał szefa działu PR i nakazał "doprowadzenie do wydrukowania artykułu". Dał mu do zrozumienia, że od tego zależy jego przyszłość w firmie.

Kolega starał się jak mógł, ale redakcja nie była zainteresowana tematem. Ale ponieważ od tego zależało czy będzie go stać na spłatę kredytu na mieszkanie próbował do skutku. W końcu doszło do spotkania z dziennikarzem. Reporter skupił się w artykule na krótkoterminowym zadłużeniu spółki i przytoczył niepochlebną opinię analityka, mimo że miał do dyspozycji trzy korzystne komentarze innych analityków. Prezes miał "swój" artykuł, kolega zachował pracę, ale sprzedaż akcji się nie udała. Jaki morał? Czasem lepiej, kiedy nasze modlitwy nie są wysłuchane.

Nie jestem z Rzeczpospolitej

Dziennikarska wizytówka z logo Rzeczpospolitej lub Gazety Wyborczej rzadko trafia na Twoje biurko. Większość dziennikarzy rozpoczyna karierę w mniejszych redakcjach.

Wiele osób trochę lekceważąco traktuje dziennikarzy z małych redakcji. Dlaczego? Skąd wiesz, że ta nieśmiała blondynka, która od godziny czeka na rozmowę z Tobą nerwowo ściskając notatnik i długopis kiedyś nie poprowadzi głównego wydania "Wiadomości"? A może ten początkujący reporter lokalnego radia kiedyś zaprosi Ciebie do studia najbardziej popularnej stacji radiowej. Chcesz, żeby pamiętali jak ich potraktowałeś kilkanaście lat wcześniej?

Co więcej - magazyny branżowe, lokalne gazety i stacje radiowe są źródłem informacji dla większych mediów. Tak, to prawda. To zwykle Gazeta Wyborcza lub Rzeczpospolita dostają sensacyjne przecieki. To oni piszą o największych skandalach. Ale ich dziennikarze stale myszkują w lokalnych mediach szukając inspiracji i nowych tematów.

Konkluzja

1. Pierwszy artykuł o Twojej firmie buduje jej wizerunek na wiele lat.

2. Reporterzy z małych redakcji są równie ważni jak ich koledzy z dużych gazet.

3. Starannie wybieraj tematy dla mediów. Jeden ciekawy artykuł o Tobie jest więcej wart od kilku nudnych.

4. Dobry artykuł musi mieć swoją dramaturgię - bohatera i czarny charakter. Bądź tym pierwszym.

5. Potrzeby dziennikarzy są bardzo proste; chcą napisać ciekawy artykuł, dotrzymać terminu i iść do domu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 4.50 MediaGapa - ocena artykułu: 4.50

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Czy polski rząd mówi prawdę w sprawie koronawirusa?

Tak.
0%
Nie.
100%
Nie wiem.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Reporterzy Relacje Firma Informacja Google Problem Agencje Wywiad Komunikacja Public Polska Dziennikarz Pressence Dziennikarze Reporter Klient Rzecznik Kaczyński Relations Gazeta Gapa Media PRACOWNICY Twitter Szef Tusk Klienci Internet Praktycy Prawda



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Anty-negatywny apel polityczny
2. Łyżka, nóż i widelec, czyli masz skuteczny plan komunikacji kryzysowej
3. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
4. Trzy punkty krytyczne w planie zarządzania sytuacją kryzysową
5. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
6. Co mówi Twoja twarz?
7. Słowa i znaczenia w PR
8. 5 powodów dlaczego nie warto ze mną współpracować
9. Prawdziwy kryzys Toyoty
10. 10 bezcennych wskazówek dla korekty
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2024 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl