Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2015-09-26
"10 przedzawałowych wypowiedzi rzecznika prasowego"

10 przedzawałowych wypowiedzi rzecznika prasowego

Ból w klatce piersiowej, trudności w oddychaniu, zawroty głowy...

Ile razy słyszałeś Twojego rzecznika prasowego mówiącego coś co przyprawiało Cię o palpitację serca i doprowadzało reportera do szału?

Jako ekspert PR możesz opracować z rzecznikiem kluczowe komunikaty. Możecie przećwiczyć je przed wywiadem. Ale nie możesz kontrolować wszystkiego co rzecznik powie reporterowi.

Najbardziej niebezpieczne momenty to zwykle początek i koniec – wtedy jest najwięcej wpadek. Niestety część problemów wynika z tego, co reporter usłyszy w czasie wywiadu na żywo.

Im bardziej doświadczony rzecznik, tym mniejsze ryzyko błędu – to oczywiste. To doświadczenie i umiejętności można zdobyć na szkoleniu medialnym.

Oto krótki poradnik – 10 rzeczy, które rzecznik prasowy nie może powiedzieć reporterowi:

1. Bez komentarza.

Te dwa słowa sugerują, że rzecznik chce coś ukryć i zachęcają reportera do drążenia niewygodnego tematu. Najlepsze rozwiązanie to krótka odpowiedź i przejście do jednego z kluczowych komunikatów.

2. Mogę poznać pytania przed wywiadem?

99% reporterów się nie zgodzi. 1% w ogóle zrezygnuje z wywiadu. Czasem powiedzą jakie będzie będzie pierwsze pytanie – na więcej nie ma co liczyć. Poza tym, to, co powie rzecznik ZAWSZE jest ważniejsze od pytań reportera.

3. To nie jest ciekawe.

Nie należy mówić reporterowi co jest ciekawe lub ważne a co nie jest. To on decyduje o czym napisze. Jeżeli rzecznik zgodził się na wywiad, powinien skupić się na tym, co chce powiedzieć w odpowiedzi na każde pytanie.

4. Wolałbym odpowiedzieć na inne pytanie.

To jeszcze inny niepożądany sposób oceniania pracy reportera. Są o wiele bardziej subtelne techniki pomagające utrzymać kontrolę nad wywiadem, na przykład techniki przejścia, podkreślania lub wabika.

5. To jest głupie pytanie.

Wszystkie pytania reportera są mądre. Głupie są tylko niektóre odpowiedzi – i to one często trafiają do druku. Każde pytanie rzecznik musi potraktować jako okazję do powiedzenia tego na czym mu najbardziej zależy.

6. Szczerze mówiąc...

Taka deklaracja – nawet przy najlepszych intencjach – wprowadza do konwersacji odrobinę wątpliwości (przedtem nie było szczerze?) i zachęca reportera do zadawania bardziej dociekliwych pytań.

7. Wszystkie najnowsze dane są w naszej informacji prasowej.

Informacja prasowa ma zwrócić uwagę reportera na temat – nic więcej. Odsyłanie go do pisemnej informacji pozbawia rzecznika okazji do przedstawienia i utrwalenia najnowszych kluczowych komunikatów.

8. Gdyby pan się lepiej przygotował...

Zapracowani reporterzy nie mają dużo czasu na dokumentację tematu. Warto poświęcić chwilę przed wywiadem, żeby delikatnie wyjaśnić reporterowi podstawowe kwestie. Niedoinformowany reporter to tykająca bomba – potencjalne źródło nieliczonych kłopotów.

9. Wydaje mi się, że już odpowiedziałem na to pytanie.

Reporterzy często pytają o to samo w różny sposób – tak testują prawdomówność i wiarygodność rozmówcy. Z doświadczenia wiedzą też, że druga odpowiedź jest zwykle krótsza i bardziej zrozumiała. Nie ma co okazywać zniecierpliwienia lub irytacji – należy spokojnie powtórzyć pierwszą odpowiedź zawsze kiedy reporter wróci do wcześniejszego pytania.

10. Możemy porozmawiać o tym jutro?

Reporterzy żyją tym, co się dzieje dzisiaj – taką mają pracę. Jeśli rzecznik nie ma czasu na rozmowę lub po prostu nie chce udzielić informacji, zadzwonią do konkurencji. Artykuł na pewno się ukaże, ale już bez jego wypowiedzi.

Czego rzecznik prasowy nie powinien nigdy powiedzieć reporterowi? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Sonda zakończona

Powoływanie się przez dziennikarza na anonimowe źródło:

podważa jego wiarygodność.
0%
zwiększa atrakcyjność tekstu.
0%
pozwala chronić tożsamość informatora.
0%
 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Twitter Szef Agencje Gapa Gazeta Klient Praktycy Problem Informacja Internet PRACOWNICY Public Reporterzy Firma Kaczyński Wywiad Tusk Relacje Rzecznik Dziennikarze Media Prawda Pressence Reporter Relations Dziennikarz Google Polska Klienci Komunikacja



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Nie musisz korzystać z mediów społecznościowych?
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. Największy mit w zarządzaniu kryzysem
4. Masz strategię komunikacji z mediami?
5. Kwestionariusz PRousta - Anna Miotk
6. Co mówi uścisk dłoni
7. 5 stylów zarządzania konfliktem z mediami
8. Opowieść o dwóch lustrach, czyli audyt wizerunku
9. Prawda o agencjach PR i szkoleniach medialnych
10. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2018
wrzesień czerwiec
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl