Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Blog o PR, komunikacji kryzysowej i szkoleniach medialnych MediaGapa.pl - Kontakt RSS Pressence Public Relations
Google+" Facebook" Twitter Goldenline YouTube RSS
Pressence Public Relations - Media Gapa Bogusław Feliszek, 2015-03-11
"Krzywa postępu w PR"

Krzywa postępu w PR

Jednym z ciekawszych aspektów pracy w public relations jest to, że trudno jednoznacznie określić PR jako sztukę czy naukę.

Naukowcy chętnie piszą na uniwersytetach doktoraty o PR udokumentowane analizami, wykresami i danymi statystycznymi. Zgoda, że pewne dziedziny PR (na przykład planowanie mediów lub komunikacja w mediach społecznościowych) stały się bardziej "naukowe".

Jako praktyk PR uważam, że istnieje tylko jeden czynnik odróżniający naukę od sztuki. W nauce mówimy o "krzywej postępu". Chodzi o to, że nauka wyznacza kierunek działania i zmierza do realizacji wybranego celu.

Postęp w nauce i sztuce

Jeśli dostaniesz dziś zawału serca, możesz liczyć na terapię bardziej skuteczną od tej jaką lekarze oferowali 30 lat temu.

Jeśli kupisz nowy samochód, masz prawo oczekiwać, że będzie bardziej niezawodny i bezpieczny od aut, które były na drogach 30 lat temu.

Jeśli kupisz telefon komórkowy, jakość dźwięku w słuchawce będzie lepsza niż 30 lat... Chwila, moment... Przecież 30 lat temu nie było telefonów komórkowych.

Nauka oferuje nam stopniowy i zauważalny postęp technologiczny. Każdy wynalazek tworzy nowe możliwości – jeden wynalazek czerpie inspirację z innego.

W sztuce trudno mówić o postępie technologicznym. Nie ma czegoś co można nazwać "krzywą postępu". W sztuce nie liczy się mędrca szkiełko i oko, ale emocje i estetyka. Masz ochotę poprawić "Bitwę pod Grunwaldem"? Powodzenia :-)

Od Matejki do Myśliwskiego

Nie zaryzykuję próby pokazania "krzywej postępu" od Jana Matejki do Zdzisława Beksińskiego. Można woleć jednego od drugiego, ale mówienie o "artystycznym" postępie jest bez sensu.

Czy można mówić o jakimś postępie między Chopinem a Góreckim? Między Sienkiewiczem a Myśliwskim? Być może jeden czerpał inspirację od drugiego, ale mówienie o "zmianie na lepsze" jest nieporozumieniem.

Nie twierdzę, że w sztuce nie ma miejsca na innowacje i eksperymenty. Nie sądzę, że starsze formy nie wpływają na nowe rozwiązania. Uważam jednak, że wszystkie zmiany są nieprzewidywalne i – inaczej niż w nauce – nie oceniamy współczesnych dzieł sztuki jako "udoskonalonych wersji" tego, co stworzyli starzy mistrzowie.

Dlatego pytanie czy PR jest sztuką czy nauką rozumiem tak: Czy widać jakiś postęp? Albo jeszcze inaczej: czy współczesny PR jest bardziej skuteczny od tego sprzed 30 lat?

Nic nowego w PR

Jeśli w public relations pojawiła się przez ostatnie 30 lat nowa praktyczna wiedza, która zwiększyła jego skuteczność, możemy traktować tę dyscyplinę jak naukę. Jeżeli takiej sprawdzonej przez praktyków PR wiedzy nie ma, lepiej traktować ją jak sztukę.

Praktycy PR przyznają, że skuteczność public relations wcale przez ostatnie lata się nie poprawiła. Większość (mówię o tych uczciwych) mówi, że coraz trudniej osiągać zaplanowane cele. Na przykład mimo ogromnych możliwości jakie daje precyzyjny wybór grupy docelowej w komunikacji online, efekty przemyślanych działań PR są tylko trochę lepsze od tych całkowicie przypadkowych.

Moje zdanie jest takie, że mimo nowoczesnej technologii i najnowszych książek o PR nie udało się odkryć żadnych naukowo udokumentowanych reguł o budowaniu marki i zachowaniach konsumentów.

Praktycy PR zajmujący się budowaniem lub wzmocnieniem marki nie mają nowych naukowych podstaw – nadal często odwołują się do intuicji i uczą się na własnych błędach.

Konkluzja

Żyjemy w erze rewolucji informacyjnej i rekordowego rozwoju wiedzy, ale ludzie PR nie dowiedzieli się przez ostatnie 30 lat niczego nowego co pomaga tworzyć bardziej skuteczne kampanie PR.

Jakie jest Twoje zdanie? Napisz o tym w komentarzu.

MEDIA GAPA
drukuj      « powrót
Aktualna ocena artykułu: 5.00 MediaGapa - ocena artykułu: 5.00

Oceń artykuł:   1   2   3   4   5        

Poleć ten artykuł znajomemu:
e-mail znajomego:
podpis:
Komentarze:

Brak komentarzy do tego artykułu.

 
Dodaj komentarz:
komentarz:
podpis:
Uwaga: Twój komentarz może być oceniony przez moderatora i nie pojawi się automatycznie. Dlatego nie wysyłaj go powtórnie.
     


 

Bogusław Feliszek, konsultant PR,
ekspert komunikacji kryzysowej,
trener medialny. Tel. 77 441 40 14.
 
Firmy nie badają skuteczności działań PR, bo:

nie mają pieniędzy.
wolą wydać te środki na lepszy program PR.
nie wierzą w sens pomiaru efektu PR.
nie potrzebują takich badań.

 
MEDIA GAPA - Bezpłatny kurs PR
30 Kręgów PR
imię:
nazwisko:
e-mail:
MEDIA GAPA - Popularne tematy

Problem Google Internet Relacje Twitter Tusk Firma Szef Reporterzy Komunikacja Dziennikarze Gapa Agencje Kaczyński Klienci Relations Media Praktycy Gazeta Informacja Public PRACOWNICY Wywiad Polska Pressence Klient Rzecznik Reporter Prawda Dziennikarz



Strategia PR
Media Gapa na Twitterze

Pobierz darmowy e-book Moje miłe media (712 kB)


MEDIA GAPA - Warto zobaczyć
 
» Chcesz PR?
» Feliszek PR
» Ekspert Medialny
» 112 PR
» EsPResso Quiz


Wpisz swój adres e-mail, aby
otrzymywać info o nowym artykule.
 


Szkolenia medialne
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
1. Strategia na górskim szlaku
2. 33 najlepsze cytaty o przywództwie
3. 7 ćwiczeń przed wystąpieniem publicznym
4. 10 pytań o nowych mediach i mediach społecznościowych
5. Najlepsze na świecie ćwiczenie kreatywnego myślenia
6. Co mówi uścisk dłoni
7. Dlaczego nie jesteśmy najtańszą agencją PR w Polsce
8. Nowy zwycięski tandem: żółw i zając
9. Czytanie z oczu
10. Jedna rzecz jakiej chyba brakuje w Twojej strategii PR
Jazda PRóbna - symulowany wywiad z dziennikarzem

MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
» Szkolenia PR
» Szkolenia Medialne
» Trener Medialny
» Rzecznik Prasowy
» Komunikacja Kryzysowa
» Kryzys Online
» Pressentacje

Test komunikacji międzykulturowej
MEDIA GAPA - Top Ten Tygodnia
2017
grudzień październik
wrzesień sierpień
lipiec czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2016
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2015
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2014
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień czerwiec
maj kwiecień
marzec luty
styczeń
2013
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień kwiecień
marzec luty
styczeń
2012
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2011
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2010
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2009
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2008
grudzień listopad
październik wrzesień
sierpień lipiec
czerwiec maj
kwiecień marzec
luty styczeń
2007
grudzień listopad
październik

Bogusław Feliszek
Pressence Public Relations
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
2007-2018 © Pressence Public Relations
Wszelkie prawa zastrzeżone
http://www.pressence.com.pl
[t] +48 77 441 40 14
e-mail: biuro@pressence.com.pl